Subsoil compaction due to wheel traffic.
Alakukku, Laura (1999)
Alakukku, Laura
Julkaisusarja
Agricultural and Food Science in Finland
Volyymi
8
Numero
4-5
Sivut
333-351
Agricultural Research Centre of Finland The Scientific Agricultural Society of Finland
1999
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201604069058
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201604069058
Kuvaus
Review. Special issue. To mark the 90th anniversary of the scientific agricultural society of Finland
Tiivistelmä
Maataloudessa käytettävien koneiden tehot ja painot ovat kasvanut viime vuosikymmenien aikana jatkuvasti. Tämä on lisännyt pohjamaan tiivistymisriskiä. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan, miten maan ominaisuudet ja peltoajoon liittyvät tekijät vaikuttavat pohjamaan tiivistymiseen. Lisäksi selvitetään, miten pohjamaan tiivistymisen vaikuttaa maahan, peltoviljelyyn, satoon ja ympäristöön. Pohjamaan tiivistymisriski on suuri, kun kostealla pellolla ajetaan raskaalla kalustolla, jonka pintapaine on kohtalainen tai suuri. Tiivistymisen ehkäisemiseksi on annettu yksittäisiä suosituksia akselipainon, pintapaineen ja maassa 0,50 metriin ulottuvan jännityksen ylärajaksi. Tekniset suoditukset pitkäaikaisten tiivistymishaittojen ehkäisemiseksi tulisi kuitenkin laatia kansainvälisenä yhteistyönä. Ennen suositusten laatimista on tutkittava mm. pohjamaiden kuormituksen kestävyyttä vaihtelevissa olosuhteissa. Pohjamaan tiivistyminen vaikuttaa lähes kaikkiin maan fysikaalisiin, kemiallisiin ja biologisiin ominaisuuksiin ja prosesseihin. Se on todettu pienentävän myös kasvien satoa ja typenottoa. Tutkimusten mukaan pohjamaan tiivistymisen vaikutukset säilyvät pitkään. Karkeissa maissa ne voivat olla jopa pysyviä.