Laatujärjestelmien taloudelliset vaikutukset ja toimivuus maatalous- ja elintarvikealojen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Vihtonen, Tiina (2004)
Vihtonen, Tiina
Julkaisusarja
MTT:n selvityksiä
Numero
58
Sivut
84 s., 8 liitettä
MTT MTT MTT MTT MTT
2004
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-856-0
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-856-0
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laatujärjestelmien taloudellisia vaikutuksia yrityksen tasolla elintarvikeketjun kahdella toisiinsa verrattuna erilaisella toimialalla. Tavoitteena oli määrittää ne ongelmat, joihin yritykset ovat hakeneet ratkaisua laatujärjestelmätyön aloittamisen avulla sekä tutkia laatujärjestelmän käyttöönoton ja toteuttamisen vaikutuksia yrityksen menestymiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin postikyselynä vuonna 2002. Tutkimukseen sisältyi kaksi aineistoa. Yli 75 ha:n viljantuotantoyrityksiä oli 199 ja enintään 49 henkilöä työllistäviä leipomoyrityksiä oli 90. Laatukoulutukseen osallistuneista 81 viljantuotantoyrittäjästä 18 yrittäjää (22 %) oli sitä mieltä, että laatukoulutuksen hyödyt ylittivät aiheutuneet kustannukset. Kolmannes yrittäjistä oli sitä mieltä, että hyödyt ja kustannukset olivat yhtä suuret, ja hieman yli neljännes oli sitä mieltä, että kustannukset ylittivät hyödyt. Voimakkaimpia motiiveja osallistua laatukoulutukseen olivat yrityksen kilpailukyvyn parantaminen ja se, että yrityksen tuotteiden ostajien katsottiin edellyttävän nyt tai tulevaisuudessa laatujärjestelmän hankkimista. Tärkeä motiivi oli myös se, että yrittäjät pitivät todennäköisenä, että viranomaiset tulevaisuudessa edellyttävät laatujärjestelmän hankkimista. Laatukoulutukseen osallistuneiden ja siihen osallistumattomien ryhmien välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja menestymisen osa-alueiden suhteen. Tutkimustulosten perusteella laatukoulutus oli viljantuotantoyritysten aineistossa erityisesti tuotantoon, tuotantotekniikkaan ja tuotantotalouteen liittyviä yrityksen osa-alueita tukevaa. Laatujärjestelmä oli hankittu 19 yritykseen tutkimusaineiston 90 leipomoyrityksestä ja laatujärjestelmä oli tarkoitus hankkia 24 yritykseen vuonna 2003. Laatujärjestelmän ja/tai laatukouluttautumisen taloudellista hyödyttävyyttä koskevaan kysymykseen vastanneesta 36 yrittäjästä vajaa puolet oli sitä mieltä, että hyödyt ylittivät aiheutuneet kustannukset. Kolman- neksen mielestä hyödyt ja kustannukset olivat yhtä suuret ja noin viidennes oli sitä mieltä, että kustannukset olivat hyötyjä suuremmat. Yrityksen kilpailukyvyn parantaminen ja markkinointimahdollisuuksien lisääminen näyttivät voimakkaimmalta motiivilta hankkia laatujärjestelmä tai osallistua laadunhallintaa kehittävään koulutukseen. Myös markkinointimahdollisuuksien lisäämistä pidettiin tärkeänä. Tuotteiden laatutason parantamiseen ja yrityksen tuotannon ohjaukseen haettiin apuvälineitä. Elintarvikeviranomaisten odotettiin vaativan laatujärjestelmää tulevaisuudessa. Aineiston 90 yrityksestä 31 vastasi laatujärjestelmän/ laatuun liittyvän kouluttautumisen vaikutuksista muiden muassa yrityksen taloudelliseen menestymiseen ja tuotantoon liittyviin asioihin. Enemmän myönteisiä kuin kielteisiä vaikutuksia muodostui lähes kaikkien mitattujen asioiden suhteen (kannattavuus, tuotteiden yksikkömyyntihinnat, tuottavuus, tuotantovirheiden vähentyminen, henkilöstön sitoutuminen laadun parantamiseen tuotannossa, yksikkökustannukset ja raaka-ainehävikin vähentyminen). Molemmissa tutkimusaineistoissa laatukoulutus oli yrittäjien mielestä erityisen hyödyllinen jatkuvaa oppimista tukevana välineenä. Molemmissa tutkimusaineistoissa laatujärjestelmä täydensi yrittäjien mielestä hyvin yrityksen olemassa olevia käytäntöjä, ja laatujärjestelmän katsottiin sopivan yrityksen arvomaailmaan.
Collections
- MTT:n selvityksiä [176]