Salt content labelling of foods in supermarkets in Finland
Agricultural Research Centre of Finland|The Scientific Agricultural Society of Finland
1998
Pysyvä osoite
URI
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon vähäsuolaisia tuotteita löytyy suurten suomalaisten valintamyymälöiden valikoimista sekä miten nämä tuotteet ovat esillä kauppojen hyllyissä. Tutkimus tehtiin neljässä valintamyymälässä Mikkelin ja Pieksämäen seudulla. Myymälät valittiin edustamaan neljää eri kauppaketjua ja kunkin ketjun suurin myymälä otettiin mukaan tutkimukseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin kuutta elintarvikeryhmää, joilla kaikilla on merkitystä suomalaisten suolan saannin kannalta. Kaikkiaan 689 valmiiksi pakatun elintarvikkeen myyntipäällyksestä kerättiin kaikki suolaa ja natriumia koskevat merkinnät. Lähtökohtana oli suomalainen elintarvikelainsäädäntö suolan ja natriumin merkitsemisestä myyntipäällyksiin. Vähäsuolaisia tuotteita löytyi suurimmasta osasta elintarvikeryhmiä, mutta vähäsuolaisia kokolihatuotteita tai eineksiä ei löytynyt. Mahdollisuutta merkitä tuote vähäsuolaiseksi oli käytetty vain noin puolessa niistä tuotteista joihin se olisi ollut mahdollista merkitä. Vähäsuolaisten tuotteiden valikoimissa ei ollut eroa neljän eri kaupan välillä. Kansanterveyden kannalta elintarviketeollisuuden tulisi lisätä vähäsuolaisten tuotteiden valikoimaa. Erityisesti olisi tarpeen kehittää vähäsuolaisia eineksiä.
ISBN
OKM-julkaisutyyppi
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Julkaisusarja
Agricultural and Food Science in Finland
Volyymi
7
Numero
4
Sivut
Sivut
447-453
ISSN
1239-0992
DOI
Saavutettavuusominaisuudet
Ei tietoa saavutettavuudesta