Pressure to change and resistance against it: consumer perceptions and acceptance of nutritionally modified foods
Tuorila, Hely (2000)
Tuorila, Hely
Julkaisusarja
Agricultural and Food Science in Finland
Volyymi
9
Numero
2
Sivut
165-176
Agricultural Research Centre of Finland The Scientific Agricultural Society of Finland
2000
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201604069092
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201604069092
Tiivistelmä
Mieltymykset ja tottumukset ohjaavat yksilöllisiä ruokavalintoja ja voivat helposti johtaa esimerkiksi rasvan tai ruokasuolan liialliseen käyttöön. Aistinvaraista tutkimusta tarvitaan mitattaessa koostumuksen vaikutusta elintarvikkeiden aistittavaan laatuun ja hyväksyttävyyteen. Perinteisessä aistinvaraisessa tutkimuksessa määritetään tuotteen aistittavia ominaisuuksia koulutetun raadin avulla, hyväksyttävyystutkimuksessa etsitään tuotteen suosion tai kelpaamattomuuden syitä tuotteen lisäksi kuluttajasta ja tilanteesta. Rasvan määrän ja laadun vaihtelu havaitaan elintarvikkeen rakenteessa. Rasvasisällön muutos vaikuttaa myös tuotteen aromiin ja makuun. Rasvan ja ruokasuolan korvaaminen muilla aineilla ei ole helppoa, mutta esim. maustamalla voi korjata suolan vähentämisestä johtuvaa miellyttävyyden vähenemistä. Useimpien aineosien määrällä elintarvikkeessa on kullakin oma aistinvarainen optiminsa, jolloin tuotteen aistittava laatu vastaa kuluttajan aikaisempiin kokemuksiin pohjautuvia odotuksia. Yhden valmistusaineen pienehköt muutokset eivät kuitenkaan välttämättä vaikuta tuotteen hyväksyttävyyteen. Tuotteen ravintosisällöstä annettu tieto voi vaikuttaa suotuisasti etenkin uuden tuotteen vastaanottoon. Tiedon vaikuttavuus vaihtelee tuotteen ja yksilön mukaan, ja mm. kuluttajan terveystietoisuus edistää tiedon vaikutusta.