Myyttien maaseutu on yhteisöllinen takapajula - median stereotyyppisen maaseutukuvan tarkastelua
Karvonen, Erkki (2000)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.
Karvonen, Erkki
Julkaisusarja
Maatalouden tutkimuskeskuksen julkaisuja. Sarja A
Numero
72
Sivut
p. 30-39
Maatalouden tutkimuskeskus
2000
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan tiedotusvälineiden maaseudusta esittämiä stereotyyppisiä ja myyttisiä käsityksiä luomalla katsaus tutkimukseen. Mediaesityksissä maaseutu konstruoidaan yleensä kaupunkilaisista lähtökohdista soveltaen kerta toisensa jälkeen tiettyjä vakiintuneita kulttuurisia kaavoja. Kautta vuosikymmenten maaseutu on ymmärretty yhteisölliseksi ja perinteiseksi alueeksi vastakohtanaan kaupungin yksilöllisyys ja modernius. Maaseutua määrittää mielikuvissa keskeisesti maaviljelyelinkeino, vaikka nykyään vain joka viides maaseudulla asuja saa elantonsa maataloudesta. Kaupunkilaisista intresseistä käsin maaseudun halutaan monesti toteuttavan "museotehtävää", niin että perinteinen ja luonnollinen elämänmuoto odottaisi kaupunkilaista, kun hän pistäytyy lomillaan maalle. Monesti maaseutua luonnehtivat piirteet voidaan nähdä vaihtoehtoisesti kielteisinä tai myönteisinä. Niinpä maaseudun "yksinäisyys" on toisaalta "omaa rauhaa", "takapajuisuus" on "perinteikkyyttä" jne. Maaseutua markkinoitaessa on syytä huomata, että monet maaseudun kielteisiksi mielletyt puolet ovat käännettävissä myönteisiksi. Artikkelissa pohditaan myös sitä, ovatko ihmisten maaseutua koskevat mielikuvat todenmukaisia ja pitäisikö niiden olla sitä. Kaupallisessa ajattelussa esitysten kuuluu vedota ihmisten tarpeisiin, eikä niinkään olla tarkkoja todellisuuden kuvauksia. Tuotteistamisen ja kaupallisuuden kannalta katsoen realistinen maaseutukuvaus vaikkapa tehomaataloudesta ei välttämättä "myy" paremmin kuin myyttisessä tai romanttisessa valossa nähty maaseutu. Jotta totuudenmukainen esitys maaseudusta olisi samalla myös positiivinen ja houkutteleva kuvaus, on itse maaseudun todellisuutta kohennettava. Esimerkiksi luomutuotanto on samalla kertaa sekä todellista että positiiviseksi miellettyä.
Collections
- Julkaisut [85620]