Vienti markkinointikanavana elintarvekealan pienyrityksissä
Salminen, Anne (1997)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.
Salminen, Anne
Julkaisusarja
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos. Selvityksiä
Numero
6/1997
Sivut
43 p
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
1997
Kuvaus
Pro gradu Helsingin yliopiston taloustieteen laitoksella elintarvike-ekonomian oppiaineessa. Tutkimuksen ohjannut professori Sirpa Tuomi-Nurmi, työtä ohjasivat Ilkka Laurila ja Sari Forsman MTTL:ssa
Tiivistelmä
Vienti on elintarvikealan pienyrittäjälle varteenotettava toimintavaihtoehto, sillä suurilla kansainvälisillä markkinoilla on kysyntää erikoistuotteille. Viennissä onnistumiseen vaikuttavat ennen kaikkea tuotteen ominaisuudet, kohdemarkkinoiden tilanne ja yrittäjän osaaminen. Tuotekehityksen, markkinoinnin ja muiden yritystaitojen tulee olla kunnossa ennen kuin yritys aloittaa viennin suunnittelun. Suomalaiset pienyrittäjät lähtevät kokeilemaan vientiä usein liian aikaisin. Esimerkiksi puutteet tuotteen ominaisuuksissa tai virheet pakkauksessa voivat osoittautua viennin esteiksi. Tulokset käyvät ilmi Maatalouden taloudellisessa tutkimuslaitoksessa tehdystä tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin vientiä elintarvikealan pienyritysten markkinointikanavana. Elintarviketieteiden maisteri Anne Salmisen tekemään haastattelututkimukseen osallistui 11 elintarvikealan pienyrittäjää ja neljä vienninedistämisen parissa työskentelevää asiantuntijaa. Elintarvikkeiden vienti vaatii yrittäjältä aktiivista ja innostunutta otetta. Ratkaisevaa on vientimahdollisuuksien avoin, aktiivinen ja ennakkoluuloton etsiminen sekä yrittäjän sitoutuminen vientipäätökseen. Tilanteet muuttuvat vientimarkkinoilla nopeasti, mutta tulokset syntyvät hitaasti, mikä edellyttää yrittäjältä sitkeyttä. Viennin käynnistyminen voi viedä vuosia. Viennistä aiheutuu myös kustannuksia, jolloin pienyrityksen heikot taloudelliset resurssit muodostuvat usein vientikynnykseksi. Lisäksi vientiä vaikeuttaa Suomen heikko tunnettuus ulkomailla. Pienyrityksen vientivalmiuksien rakentaminen on pitkäjännitteistä toimintaa. Kokemuksen karttuessa viennissä tarvittava osaaminen kehittyy. Koulutuksella voidaan nopeuttaa vientivalmiuksien kehittämistä. Viennissä korostuu kyky toimia yhteistyössä muiden yritysten kanssa. Tehokkaita yhteistyön muotoja ovat yhteistoimintayritykset ja vientirenkaat, joissa valmistus-, markkinointi- ja jakeluresurssit saadaan suuremmiksi ja tuotevalikoimat laajemmiksi. Onnistumisen edellytyksenä on tosin se, että yhteistyöhön asennoidutaan oikein ja sitoutuminen on todellista. Yhteistyö vaatii aina taloudellista ja ajallista panosta yrittäjältä. Yhteistyö helpottaa jakelukanavan löytämistä ulkomailta, sillä ulkomainen ostaja kokee yritysten joukon luotettavammaksi kuin yksittäisen yrityksen. Yhteisyritysten välivarastot, myyntikonttorit tai yhteistyö ulkomaisen välittäjän kanssa ovat osoittautuneet tuloksellisiksi toimintatavoiksi viennissä. Näillä toimintatavoilla tuotteiden ostaminen tehdään helpoksi ja osoitetaan toiminnan jatkuvuus. Jatkuvaa vientiä harjoittavia elintarvikealan pienyrityksiä on tällä hetkellä vähän. Tulevaisuuden markkinatilanteita on vaikea ennustaa, mutta vienti voi olla merkittävä kanava elintarvikealan pienyrittäjien tuotteille. Pienyrittäjiä neuvovien organisaatioiden tulisi tutkimuksen mukaan tuntea paremmin elintarvikealaa ja -markkinointia. Asiantuntijapalvelujen pitäisi edelleen pystyä entistä enemmän mukautumaan pienyritysten erilaisiin tarpeisiin. Vientiin liittyvää koulutusta tulisi syventää, sillä liian yleinen koulutus koetaan vaikeaksi soveltaa.
Collections
- Julkaisut [85599]