Eettiset tekijät ja arvostukset tuotantoeläinten kasvatuksessa ja kotieläintuotteiden kysynnässä
Ethics and values in animal husbandry and the demand for livestock products
Ethics and values in animal husbandry and the demand for livestock products
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
1997
Pysyvä osoite
URI
Tiivistelmä
EU:n yhteismarkkinoilla myös elintarvikkeiden tuotantoketjun on oltava tehokas. Tehokkuuden lisäämisellä pyritään viime kädessä alentamaan kuluttajahintoja. Varsinkin kotieläintuotantoa tehostettaessa joudutaan tekemisiin eläinten hyvinvointiin liittyvien eettisten kysymysten kanssa. Kotieläintuotannon eettisyys liittyy paitsi käytettävään tuotantotekniikkaan myös kulttuuriin ja kuhunkin aikakauteen. EU-jäsenyyden myötä Suomessa on jouduttu ottamaan kantaa unionin hyväksymiin, mutta meille vieraisiin tuotantomenetelmiin. Sen, voidaanko joillakin tavanomaista eettisemmillä tuotantomenetelmillä saada kotieläintuotteille lisäarvoa, ratkaisevat viime kädessä kuluttajat ostopäätöksillään. Maatalouden taloudellisessa tutkimuslaitoksessa valmistuneessa tutkimuksessa selvitettiin, mitä kotieläintuotannon harjoittajat pitävät hyvänä tuotantomenetelmänä ja missä määrin kuluttajat kiinnittävät huomiota alkutuotannon tuotantomenetelmiin elintarvikkeiden ostopäätöksiä tehdessään. Keväällä ja kesällä 1996 toteutettuun kyselyyn vastasi 1 147 kotieläintuotantoa harjoittavaa maatalousyrittäjää ja 1 094 kuluttajaa. Kyselyyn vastanneiden maatalousyrittäjien mielestä eläinten hyvinvointi on toteutunut parhaiten maidontuotannossa ja heikoimmin kananmunien tuotannossa. Eteläsuomalaiset, suurilla tiloilla ja tavanomaisilla menetelmillä tuotantoa harjoittavat yrittäjät olivat muita useammin sitä mieltä, että eläinten hyvinvointiin liittyvät asiat on hoidettu hyvin suomalaisessa kotieläintuotannossa. Maidontuottajat pitivät eläinten hyvinvointiin liittyviä asioita hieman tärkeämpinä kuin muiden tuotantosuuntien harjoittajat. Munantuottajien mielipiteet eläinten hyvinvoinnista jakautuivat selvästi sen mukaan, harjoitettiinko vastaajan tilalla häkki- vai lattiakanalatuotantoa. Kuluttajat pitivät eettisiä tuotantotapoja asennetasolla hieman tärkeämpänä kuin tuottajat. Toisaalta tuottajien mielestä tuotantomenetelmä merkitsi todellisessa ostotilanteessa enemmän kuin kuluttajien mielestä. Vaikka lisää eettisiä tuotteita kaivattiin kaupan hyllylle, 80 % kuluttajista oli sitä mieltä, että elintarvikkeen hinta ratkaisee ostopäätöksen. Kuluttajista 75 % ei ostopäätöstä tehdessään kiinnitä huomiota siihen, millä tuotantotavalla elintarvikkeen raaka-aineena oleva liha on tuotettu. Eettiset elintarvikkeet eivät ole yleistymässä suurten kuluttajaryhmien keskuudessa vielä lähitulevaisuudessa. Osalle maatiloista tavanomaisista menetelmistä poikkeava tuotanto tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden nostaa tuotteidensa arvoa. Edellytyksiä eettisiin tuotantomenetelmiin suunnatuille suurille investoinneille ei kuitenkaan vielä ole riittävän kysynnän puuttuessa
ISBN
952-9538-89-8
OKM-julkaisutyyppi
D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Julkaisusarja
MTTL Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos, Tutkimuksia
Volyymi
Numero
218/1997
Sivut
62 p
ISSN
1239-8799