Majoitus- ja ateriapalveluja tarjoavien päätoimisten maaseutumatkailuyritysten kannattavuus
Puurunen, Juha-Antti (2001)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.
Puurunen, Juha-Antti
Julkaisusarja
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos. Selvityksiä
Numero
2/2001
Sivut
71 p
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
2001
Tiivistelmä
Maaseutumatkailuyritysten kannattaa investoida uusiin rakennuksiin vain, jos tiloille saadaan riittävästi käyttöä. Majoitustilojen ja asiakaspaikkojen käyttöasteen nostaminen parantaa merkittävästi toiminnan kannattavuutta. Muita maaseutumatkailun kannattavuuteen merkittävästi vaikuttaneita yrityskohtaisia tekijöitä ovat liikevaihto, työpanoksen määrä, yritystoiminnan aloitusvuosi ja maakuntatason paikallinen kysyntä. Tiedot ilmenevät Maatalouden taloudellisessa tutkimuslaitoksen (MTTL) tutkimuksesta, jossa selvitettiin majoitus- ja ateriapalveluja tarjoavien päätoimisten maaseutumatkailuyritysten kannattavuutta. Tutkimus perustui yrittäjäkyselyyn, jossa oli mukana 74 alan yritystä. Noin puolelta tutki-musyrityksistä oli myös talouden tunnusluvut käytettävissä. Lisäksi maaseutumatkailun teemaryh-män yritysrekisteristä on saatu myös runsaasti tietoa yritysten kannattavuusvaihteluihin vaikutta-vista tekijöistä. Tutkimuksen päätoimiset yritykset olivat pieniä perheyrityksiä, joissa oli keskimäärin noin 50 vuodepaikkaa ja noin 110 asiakaspaikkaa. Useimmissa ateria- ja majoituspalveluja tarjoavissa päätoimisissa maaseutumatkailuyrityksissä kannattavuus oli suhteellisen heikko. Tutkimusaineiston matkailuyritysten liikevaihto oli vuosina 1997-98 keskimäärin noin 720 000 markkaa. Kun yrittäjäperheen laskennallinen palkka otetaan myös huomioon, yritysten nettotulos painui lähes 70 000 mk tappiolle. Näin ollen useimmat tutki-musyrityksistä tuottivat työpaikan ja palkan yrittäjäperheelle, mutta niiden tuloksesta ei riittänyt enää korvausta yritykseen sijoitetulle pääomalle. Tutkimuksessa tarkasteltuihin maaseutumatkailuyrityksiin sisältyi myös suhteellisen kannattavia yrityksiä. Tämän selvittämiseksi yritykset ryhmiteltiin palkkakorjatun nettotulosprosentin perus-teella. Parhaiten kannattaneen neljänneksen palkkakorjattu nettotulosprosentti oli keskimäärin noin 10 %. Näissä yrityksissä yrittäjäperhe oli saanut työpalkkansa lisäksi myös noin 10 prosenttia lii-kevaihdosta korvaukseksi yritykseen sijoittamalleen pääomalle. Vanhemmat maatilamatkailuyritykset ovat yleensä kannattavampia kuin juuri toimintansa aloittaneet. Tämä on ymmärrettävää, sillä yritystoiminta vaatii pitkän ajan, jotta asiakkaat oppivat tunte-maan yrityksen tarjoamat palvelut. Siksi olisi tärkeämpää kehittää jo olemassa olevia yrityksiä kuin tukea uusien yritysten perustamista. Majoituskapasiteettia Suomen maaseudulla on jo suhteellisen runsaasti. Maaseutumatkailualan kannattavuuden turvaamiseksi olisi tärkeämpää saada jo olemassa olevalle kapasiteetille riittävästi käyttöä kuin rakentaa lisää uutta kapasiteettia.
Collections
- Julkaisut [85599]