Mistä suomalainen ruokaketju voi olla ylpeä? Näkemyksiä suomalaisen ruokaketjun lisäarvotekijöistä
Kotro, Jaana; Jalkanen, Lotta; Latvala, Terhi; Kumpulainen, Katariina; Järvinen, Maija; Forsman-Hugg, Sari (2011)
Kotro, Jaana
Jalkanen, Lotta
Latvala, Terhi
Kumpulainen, Katariina
Järvinen, Maija
Forsman-Hugg, Sari
Julkaisusarja
MTT Kasvu
Numero
15
Sivut
70 s
MTT
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-315-4
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-315-4
Tiivistelmä
Suomen elintarviketalouden laatustrategian puitteissa on viime vuosien aikana tehty tavoitteellista laadun kehittämistyötä. Elintarvikeketjun toiminnan laatua ja läpinäkyvyyttä kansallisella tasolla ei kuitenkaan ole vielä todennettu tai varmennettu. Lisäarvoa laatutyöstä Elintarvikeketjun kansallisen laatujärjestelmän kehittäminen ja todentaminen 2008 2010 -tutkimushankkeen tavoitteena oli tuoda esille suomalaisen elintarvikeketjun vahvuuksia ja hyviä käytäntöjä sekä tehdä esitys asiakaslähtöisestä konseptista, joka edistää elintarvikeketjun vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä sekä kokoaa lisäarvotekijät. Lisäksi tavoitteena oli selvittää kuluttajien ja ruokaketjun toimijoiden näkemyksiä suomalaisen ruokaketjun vastuullisuudesta. Raporttiin on koottu suomalaisen ruokaketjun, etenkin lihaketjun hyviä käytäntöjä ja lisäarvotekijöitä, joita voidaan hyödyntää rakennettaessa suomalaisuus- käsitteelle laajempaa sisältöä, ja siten vahvistaa ja ylläpitää suomalaisen ruokaketjun kilpailukykyä. Tätä tutkimustavoitetta toteutettiin sekä määrällisin että laadullisin tutkimusmenetelmin. Tulokset osoittavat, että suomalaisessa ruokaketjussa on monia arvokkaita lisäarvotekijöitä, jotka ovat jaoteltavissa vastuullisuuden seitsemän ulottuvuuden mukaan. Lisäksi vahvistui käsitys siitä, että kuluttajien tiedontarve ruokaketjun toiminnasta ostopäätösten tueksi on kasvanut. Tietoa halutaan etenkin alkutuotannosta ja eläinten hyvinvoinnista. Hankkeessa tunnistettiin myös ruokaketjun kehittämiskohteita, joita olivat jäljitettävyys, läpinäkyvyys, toiminnan todentaminen, tietojärjestelmien kehittäminen ja kuluttajaviestintä. Kehityskohteiden parantamiseksi luotiin ehdotus vastuullisuuden jäljitettävyys -konseptista, jonka avulla ketjun toiminta todennetaan läpinäkyvästi ja joka voi toimia luotettavan kuluttajaviestinnän perustana.
Collections
- MTT Kasvu [23]