Aines- ja energiapuun kaukokuljetuksen tulevaisuuden haasteet ja teknologiat
Finnish Forest Research Institute|Metsäntutkimuslaitos
2014
Pysyvä osoite
URI
Kuvaus
Taitto: Anne Siika/Metla
Tiivistelmä
Viime vuosina aines- ja energiapuun kuljetuksiin on kohdistunut paljon muutostekijöitä. Metsäteollisuuden rakennemutos on osaltaan käynnistänyt tarpeen toteuttaa kustannustehokkuutta parantavia uudistuksia kaukokuljetukseen. Uudistuksista merkittävimpänä esimerkkinä on ollut lokakuun alussa 2013 voimaantullut lakiasetus maantiekuljetuskaluston suuremmista enimmäismassoista ja -mitoista.Tutkimuksessa kartoitettiin kyselyin ja ja haastatteluin kaukokuljetuksen nykytilaa ja tulevaisuuden haasteita sekä etsittiin ratkaisuja aines- ja energiapuun kaukokuljetuksen kehittämiseksi Suomessa. Tietoa haettiin henkilöiltä, jotka toimivat aines- ja energiapuun kuljetuksessa, puunhankinnan organisoinnissa, kuljetuskaluston myynnissä, huollossa ja valmistuksessa sekä toimialaan liittyvässä tutkimus- ja kehitystyössä. Kyselytutkimuksessa havaittiin, että suurimpia ongelmia kustannustehokkaan kaukokuljetuksen näkökulmasta olivat polttoaineen hinta ja sen verotus, ammattitaitoisten kuljettajien rekrytoiminen alalle ja kuljetusverkon kunto ja kunnossapito. Lisäksi todettiin, että teiden kunnon ylläpidon parantamisella saataisiin eniten vastetta aines- ja energiapuun kaukokuljetuksen tehostamiseen. Vastauksissa korostui valtiovallan ja EU:n laatimien päätösten ja asetusten suuri merkitys kestävälle ja kehittyvälle tavaralii-kenteelle. Valtiovallan toivottiin tekevän kuljetusten erityispiirteitä huomioon ottavia, niitä tukevia ja pitkäkestoisia päätöksiä. Puunhankinnan kausivaihtelun tasaamisella olisi myös suuri merkitys aines- ja energiapuun kaukokuljetusten tehostamisessa.Asiantuntijahaastatteluissa tärkeimmäksi kehittämiskohdaksi osoittautui kuljetuskaluston teknologiakehitys kohti suurempia hyötykuormia. Kuljetuksenohjausjärjestelmillä koettiin olevan tarvetta ja potentiaalia kuljetusten tehostamisessa. Haastatteluissa vastaajat painottivat kokonaislogistiikan merkitystä kuljetustoiminnan kehittämisessä ja sitä, kuinka logistiikkaketjun eri osat saadaan saumattomasti ja tehokkaasti toimimaan aines ja energiapuun hankinnassa. Tarkasteluissa logistiikkaan liitettiin olennaisena osana biomassaterminaalit, niiden merkitys kaluston käyttöasteen kasvattamisessa ja toiminnan tasaamisessa vuoden ympäri, sekä raaka-aineen saannin varmistamisessa loppukäyttöön.Tärkeimpänä tulevaisuuden haasteena on tieverkoston rapautumisen estäminen ja tieverkon liikennöitävyyden kehittäminen tilaan, joka sallii kuljetuskaluston suuremmat kokonaispainot ja korkeudet. Tämä tulee vaatimaan suurimmat ponnistukset tulevaisuudessa, muutoin kehitysratkaisujen tarjoamat hyödyt jäävät käyttämättä täysimääräisinä.
ISBN
OKM-julkaisutyyppi
D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Julkaisusarja
Metlan työraportteja|Working Papers of the Finnish Forest Research Institute
Volyymi
Numero
291
Sivut
31 s.
ISSN
1795-150X
DOI
Saavutettavuusominaisuudet
Ei tietoa saavutettavuudesta