Luke
 

Ajettavien työkoneiden kulkuteiden turvallisuus II

met18.pdf
1.58 MB

URI

Tiivistelmä

Kulkutiellä tarkoitetaan varusteita koneen työskentely-, tarkastus- tai huoltotasojen ja maanpinnan välistä nousemista ja laskeutumista varten (SFS-EN ISO 2860). Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa ja menetelmiä kulkuteiden turvallisuuden kehittämiseen, tutkia kulkuteiden turvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia ja selvittää turvallisen kulkutien vaatimukset. Hankkeeseen sisältyi konevalmistajien tuotekehitystä tukevaa yhteistyötä. Tutkimus oli jatkoa hankkeelle "Ajettavien työkoneiden kulkuteiden turvallisuus I" (Suutarinen ym. 2001). Kirjallisuus-, kysely- ja tapaturmatutkimuksen lisäksi työkoneiden kulkuteiden käyttöä simuloitiin laboratorio-olosuhteissa. Simulaatiomittaukset olivat teknisesti työläitä, mutta niiden avulla saatiin tietoa ihmisen voiman- ja ajankäytöstä kulkuteillä sekä koehenkilöiden subjektiivinen arvio kulkuteiden ominaisuuksista. Kulkutien mitoitus ja sijoittelu vaikuttivat huomattavasti koettuun käyttömukavuuteen. Askelmavälin merkitys korostui varsinkin ohjaamosta poistuttaessa. Korkealla sijaitseva ala-askelma puolestaan lisäsi käsi- ja jalkavoimien tarvetta ja vähensi käyttömukavuutta. Porraskulman jyrkkyys lisäsi käsivoimien tarvetta. Turvallisen kulkutien suunnittelussa lähtökohtana ovat selkeys, vaivattomat liikeradat ja kolmipistekontaktin mahdollisuus eli mahdollisuus käyttää kulkutiellä samanaikaisesti kahta kättä ja yhtä jalkaa tai kahta jalkaa ja yhtä kättä. Toisaalta tavoitteena tulisi olla liikkumistarpeen vähentäminen toimivien tuotanto- ja teknologiaratkaisujen avulla. Hankkeessa luotiin kulkuteiden arviointia ja suunnittelua varten tarkastuslista, jossa selvitetään yksityiskohtaisesti eri standardien vaatimukset ja tutkimuksen perusteella syntyneet suositukset (Liite 2).

ISBN

951-729-720-3

OKM-julkaisutyyppi

D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Julkaisusarja

Maa- ja elintarviketalous

Volyymi

Numero

18

Sivut

69 s. + 2 liitettä

ISSN

1458-5073

DOI