Suurkeittiöt elintarvikealan pienyritysten markkinointikanavana
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
1998
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.
Pysyvä osoite
URI
Tiivistelmä
Suurkeittiöt ovat potentiaalinen, mutta suhteellisen vähän käytetty markkinointikanava elintarvikealan pienyrityksille. Suurkeittiöiden ja pienyritysten välisen kaupankäynnin erityispiirteenä voidaan pitää sitä, että suurkeittiöt hankkivat tyypillisesti tuotteet suoraan pienyrityksiltä. Vuorovaikutussuhteilla on ratkaistava merkitys, vaikka sekä pienyrittäjät että suurkeittiöostajat painottavat tuote- ja palvelutekijöitä usein enemmän kuin vuorovaikutussuhteita. Suurkeittiömarkkinoilla on paljon kilpailua, ja tukkuportaan vahva asema vaikeuttaa elintarvikealan pienyritysten ja suurkeittiöiden välisen yhteistyön kehittämistä. Pienyritysten vahvuuksia ovat nopea reagointi- ja sopeutumiskyky. Pienyrityksen näkökulmasta suurkeittiöiden hyvä palvelu edellyttää markkinointikanavaan keskittymistä ja yrittäjän omaa aktiivisuutta. Paras keino hinnan merkityksen vähentämiseen ja neuvotteluvoiman parantamiseen on vuorovaikutussuhteiden korostaminen ja tuotteiden erilaistaminen niin sanotuista massatuotteista poikkeaviksi. Suurkeittiökanavaan pääsy avaa pienyrityksille mahdollisuuksia pitkiin yhteistyösuhteisiin, mutta on tärkeää muistaa, että suhteiden menestyksekäs ylläpito vaatii usein vähintään yhtä paljon työtä kuin suhteiden luominen.
ISBN
951-687-015-5
OKM-julkaisutyyppi
D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Julkaisusarja
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos. Selvityksiä
Volyymi
Numero
3/98
Sivut
44 p
ISSN
1239-4548