Hevosmatkailun asiakkaat ja markkinat
Saastamoinen, Markku; Yli-Viikari, Anja; Äähälä, Johanna (2023)
Saastamoinen, Markku
Yli-Viikari, Anja
Äähälä, Johanna
Julkaisusarja
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus
Numero
80/2023
Sivut
43 s.
Luonnonvarakeskus
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-766-2
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-766-2
Tiivistelmä
HevosHäme –hanke tähtäsi Hämeen alueen hevosmatkailun kehittämiseen vastuullisuusajattelu yhtenä kulmakivenään. Aihetta selvitettiin laaja-alaisesti alan kirjallisuuden, hankkeessa järjestettyjen tapahtumien ja blogikirjoitusten sekä Forssan Kuninkuusravien yleisökyselyn ja yrityshaastattelujen kautta.
Hevosmatkailun kehittäminen liittyy läheisesti moniin matkailualan tulevaisuuden trendeihin, muun muassa luontomatkailuun ja kokonaisvaltaisten hyvinvointielämysten hakemiseen. Voimakkainta hevosmatkailu on isojen matkailukeskustelun läheisyydessä, mutta on edistymässä myös laajemmin maaseutualueilla. Kansainvälisesti isojen hevosmatkailun maiden tunnettavuutta ei suomalaiseen hevosmatkailuun ole kuitenkaan onnistuttu vielä luomaan. Hevosmatkailu täällä rajautuu lähinnä alan harrastajiin, kun ulkomailla hevosiin liittyvä matkailutarjonta on rakennettu laajemmalle yleisölle (muun muassa kulttuuri, nähtävyydet ym.). Suomalaisen hevosmatkailun asiakasvirtojen kasvattamisessa kehittämistoimien kärki kannattaa kohdentaa asiakaslähtöiseen kiinnostavaan ja houkuttavaan palvelutarjontaan sekä palveluiden tunnettavuuden lisäämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Maaseutu- ja luontolähtöisen hevosmatkailun kehittymiseen liittyy edelleen merkittävää tulevaisuuden potentiaalia.
Ympäristö- ja kestävyyskeskustelu on viime vuosina korostunut yhteiskunnan monilla osa-alueilla, myös matkailun puitteissa. Siksi tarvitaan myös vastuullista tuote- ja palvelukehitystä ja osaamisen kehittämistä. Hevosalan asiakaskyselyiden viestinä on panostaa ensisijaisesti hevosten hyvinvointiin. Ympäristöteemojen merkitys on asiakaskunnassa vasta vähitellen nousemassa. Kuninkuusravien yleisössä oli sekä kriittisesti hevosalan ympäristösaavutuksiin suhtautuvia, että myös alan ympäristötoimintaan jo tyytyväisiä toimijoita.
Nousevaan ympäristöajatteluun hevosalan yritykset voivat reagoida kertomalla yritystoimintaan liittyvistä arvoistaan avoimesti osana yrityksen viestintää. Harva pienimuotoisesti toimiva yritys on vielä lähtenyt mukaan laatu- tai vastuullisuusjärjestelmiin. Teemojen ei ole nähty korostuvan ostovalintojen tai asiakaskiinnostuksen tasolla. Isoimmissa matkailuyrityksissä kestävyyskysymysten käsittelyyn ja todentamiseen liittyy enemmän odotuksia myös asiakkaiden näkökulmasta.
Kestävyyden ja vastuullisuuden teemat ovat siis nähtävissä nousussa olevana asiana, joiden kehityksessä hevosalan kannattaa olla omalta osaltaan mukana. Toimialalta vaaditaan erityisesti kykyä reagoida julkisuudessa esille tuleviin konkreettisiin ongelmiin ja haasteisiin, kuten vaikkapa ravihevosten suuterveyden ongelmiin.
Tulevaisuuden vastuullisuuteen liittyvien kehittämistoimien kärjiksi tunnistettiin hankkeen puitteissa erityisesti: 1. ilmastovaikutukset: energian kulutus, matkustaminen, hiilensidonta, kompensaatiot, 2. muut ympäristövaikutukset (maaston kuluminen, jätteet, monimuotoisuus, ravinnekuormitus), 3. hevosten hyvinvointi, 4. bioturvallisuus ja hygieniataso, 5. talous ja liiketoiminta, 6. asiakkaiden huomioiminen ja palvelun laatu, 7. paikallisuus, ja 8. turvallisuus asiakkaille, työntekijöille ja hevosille. Näissä hevosmatkailun yritykset voivat osaltaan olla ratkaisujen kehittäjinä ja toimialan suunnannäyttäjinä.
Asiasanat: hevosmatkailu, kestävyys, asiakkaat, kulttuuri, luonto
Hevosmatkailun kehittäminen liittyy läheisesti moniin matkailualan tulevaisuuden trendeihin, muun muassa luontomatkailuun ja kokonaisvaltaisten hyvinvointielämysten hakemiseen. Voimakkainta hevosmatkailu on isojen matkailukeskustelun läheisyydessä, mutta on edistymässä myös laajemmin maaseutualueilla. Kansainvälisesti isojen hevosmatkailun maiden tunnettavuutta ei suomalaiseen hevosmatkailuun ole kuitenkaan onnistuttu vielä luomaan. Hevosmatkailu täällä rajautuu lähinnä alan harrastajiin, kun ulkomailla hevosiin liittyvä matkailutarjonta on rakennettu laajemmalle yleisölle (muun muassa kulttuuri, nähtävyydet ym.). Suomalaisen hevosmatkailun asiakasvirtojen kasvattamisessa kehittämistoimien kärki kannattaa kohdentaa asiakaslähtöiseen kiinnostavaan ja houkuttavaan palvelutarjontaan sekä palveluiden tunnettavuuden lisäämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Maaseutu- ja luontolähtöisen hevosmatkailun kehittymiseen liittyy edelleen merkittävää tulevaisuuden potentiaalia.
Ympäristö- ja kestävyyskeskustelu on viime vuosina korostunut yhteiskunnan monilla osa-alueilla, myös matkailun puitteissa. Siksi tarvitaan myös vastuullista tuote- ja palvelukehitystä ja osaamisen kehittämistä. Hevosalan asiakaskyselyiden viestinä on panostaa ensisijaisesti hevosten hyvinvointiin. Ympäristöteemojen merkitys on asiakaskunnassa vasta vähitellen nousemassa. Kuninkuusravien yleisössä oli sekä kriittisesti hevosalan ympäristösaavutuksiin suhtautuvia, että myös alan ympäristötoimintaan jo tyytyväisiä toimijoita.
Nousevaan ympäristöajatteluun hevosalan yritykset voivat reagoida kertomalla yritystoimintaan liittyvistä arvoistaan avoimesti osana yrityksen viestintää. Harva pienimuotoisesti toimiva yritys on vielä lähtenyt mukaan laatu- tai vastuullisuusjärjestelmiin. Teemojen ei ole nähty korostuvan ostovalintojen tai asiakaskiinnostuksen tasolla. Isoimmissa matkailuyrityksissä kestävyyskysymysten käsittelyyn ja todentamiseen liittyy enemmän odotuksia myös asiakkaiden näkökulmasta.
Kestävyyden ja vastuullisuuden teemat ovat siis nähtävissä nousussa olevana asiana, joiden kehityksessä hevosalan kannattaa olla omalta osaltaan mukana. Toimialalta vaaditaan erityisesti kykyä reagoida julkisuudessa esille tuleviin konkreettisiin ongelmiin ja haasteisiin, kuten vaikkapa ravihevosten suuterveyden ongelmiin.
Tulevaisuuden vastuullisuuteen liittyvien kehittämistoimien kärjiksi tunnistettiin hankkeen puitteissa erityisesti: 1. ilmastovaikutukset: energian kulutus, matkustaminen, hiilensidonta, kompensaatiot, 2. muut ympäristövaikutukset (maaston kuluminen, jätteet, monimuotoisuus, ravinnekuormitus), 3. hevosten hyvinvointi, 4. bioturvallisuus ja hygieniataso, 5. talous ja liiketoiminta, 6. asiakkaiden huomioiminen ja palvelun laatu, 7. paikallisuus, ja 8. turvallisuus asiakkaille, työntekijöille ja hevosille. Näissä hevosmatkailun yritykset voivat osaltaan olla ratkaisujen kehittäjinä ja toimialan suunnannäyttäjinä.
Asiasanat: hevosmatkailu, kestävyys, asiakkaat, kulttuuri, luonto
Collections
- Julkaisut [87052]