Kyläkauppatuki 2019–2021 : Kyläkaupat monipalvelukeskuksina -kokeiluhankkeen toteutuksen ja vaikutusten arviointi
Voutilainen, Olli; Korhonen, Kirsi; Ovaska, Ulla (2021)
Voutilainen, Olli
Korhonen, Kirsi
Ovaska, Ulla
Julkaisusarja
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus
Numero
46/2021
Sivut
39 s.
Luonnonvarakeskus
2021
© Luonnonvarakeskus
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-235-3
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-235-3
Tiivistelmä
Vuosina 2019–2021 toteutettavan Kyläkaupat monipalvelukeskuksina -kokeiluhankkeen (ns. kyläkauppatuki) tavoitteena on ollut turvata ja edistää päivittäistavarakauppapalveluiden saatavuutta harvaan asutulla maaseudulla ylläpitämällä ja lisäämällä palveluiden monipuolisuutta. Tässä raportissa arvioidaan kyläkauppatuen toteutusta ja vaikutuksia. Arvioinnin ensisijaisena menetelmänä on kyläkauppatukea hakeneille kaupoille suunnattu kysely. Arviointi toteutettiin maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannosta.
Arvioinnin perusteella tarve kyläkauppatuelle on ollut suuri sitä hakeneiden kauppojen toiminnan jatkamisen kannalta, ja tarve koetaan suureksi myös jatkossa. Käytännössä kaikki kyselyyn vastanneet kyläkaupat olivat jo nyt monipalvelukeskuksia tarjoten vähittäiskauppapalvelun ohella muitakin palveluita. Paitsi palvelutoimintansa ylläpitämiseen, merkittävä osa tuenhakijoista oli käyttänyt tai oli suunnitellut käyttävänsä kyläkauppatukea myös palvelutarjonnan monipuolistamiseen. Tältä osin voidaan katsoa, että tuen otsakkeeksi kirjattu tavoite – kyläkaupat monipalvelukeskuksina – täyttyy.
Ylivoimaisesti yleisin peruste kielteiselle tukipäätökselle oli kaupan sijainti muualla kuin tukiehdon täyttävällä määritellyllä harvaan asutulla maaseudulla. Tukea saaneiden kyläkauppojen tavoin myös kielteisen tukipäätöksen saaneet kaupat arvioivat kyläkauppatuen keskeiseksi oman toimintansa jatkuvuuden kannalta. Kyläkauppatuesta oli onnistuttu luomaan menettelyltään helppo ja yksinkertainen. Myös tuen hakuprosessin selkeys sai tuenhakijoilta kiitosta. Kritiikkiä tuenhakuprosessiin kuin myös tuen myöntämisen ehtoihin liittyen tuli lähes yksinomaan kielteisen tukipäätöksen saaneilta. Valtaosa kritiikistä kohdentui tuen aluerajaukseen (harvaan asuttu maaseutu) ja sen määrittelyyn liittyviin epäselvyyksiin, ja tätä kautta tuen saannin oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta kyseenalaistaviin näkökulmiin.
Kyläkauppatuki on ollut käytettävyydeltään ja käyttökohteiltaan hyvin joustava tuki, sillä tuen käytön kohteita ei ole rajattu muutoin kuin määräaikaisella palveluvelvoitteella eli velvoitteella tarjota päivittäistavarakauppapalvelun lisäksi vähintään yhtä tukiehdoissa määritellyistä muista palveluista. Siten tuki ja sen käyttö on mahdollistanut joustavan reagoinnin toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin, joita esimerkiksi koronapandemia on aiheuttanut.
Yhteen vetäen voidaan todeta, että arvioinnin tulosten perusteella kyläkauppatuella on kyläkaupoille suuri merkitys niin harvaan asutulla maaseudulla kuin muualla. Tuelle nähdään huomattavaa tarvetta jatkossakin, mikäli nykyistä kyläkauppakantaa halutaan säilyttää ja siten ylläpitää ja monipuolistaa palvelutarjontaa maaseutualueilla. Selkeästi merkittävin kritiikki kohdistui tarkasteltavan tuen ehtona olleeseen kaupan sijaintiin harvaan asutulla maaseudulla. Arvioinnissa esitetäänkin, että kyseistä tukiehtoa tarkastellaan uudelleen ja pohditaan varteenotettavana vaihtoehtona kyläkauppatuen laajentamista kaikille kyläkaupoille, mikäli kyläkauppatuki on jatkossakin käytössä. Lisäksi tieto tuen olemassaolosta jatkossa sekä tuen saannin ja sen ehtojen ennustettavuus edesauttaisi kyläkauppojen toiminnan jatkuvuutta ja kehittämistä.
Arvioinnin perusteella tarve kyläkauppatuelle on ollut suuri sitä hakeneiden kauppojen toiminnan jatkamisen kannalta, ja tarve koetaan suureksi myös jatkossa. Käytännössä kaikki kyselyyn vastanneet kyläkaupat olivat jo nyt monipalvelukeskuksia tarjoten vähittäiskauppapalvelun ohella muitakin palveluita. Paitsi palvelutoimintansa ylläpitämiseen, merkittävä osa tuenhakijoista oli käyttänyt tai oli suunnitellut käyttävänsä kyläkauppatukea myös palvelutarjonnan monipuolistamiseen. Tältä osin voidaan katsoa, että tuen otsakkeeksi kirjattu tavoite – kyläkaupat monipalvelukeskuksina – täyttyy.
Ylivoimaisesti yleisin peruste kielteiselle tukipäätökselle oli kaupan sijainti muualla kuin tukiehdon täyttävällä määritellyllä harvaan asutulla maaseudulla. Tukea saaneiden kyläkauppojen tavoin myös kielteisen tukipäätöksen saaneet kaupat arvioivat kyläkauppatuen keskeiseksi oman toimintansa jatkuvuuden kannalta. Kyläkauppatuesta oli onnistuttu luomaan menettelyltään helppo ja yksinkertainen. Myös tuen hakuprosessin selkeys sai tuenhakijoilta kiitosta. Kritiikkiä tuenhakuprosessiin kuin myös tuen myöntämisen ehtoihin liittyen tuli lähes yksinomaan kielteisen tukipäätöksen saaneilta. Valtaosa kritiikistä kohdentui tuen aluerajaukseen (harvaan asuttu maaseutu) ja sen määrittelyyn liittyviin epäselvyyksiin, ja tätä kautta tuen saannin oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta kyseenalaistaviin näkökulmiin.
Kyläkauppatuki on ollut käytettävyydeltään ja käyttökohteiltaan hyvin joustava tuki, sillä tuen käytön kohteita ei ole rajattu muutoin kuin määräaikaisella palveluvelvoitteella eli velvoitteella tarjota päivittäistavarakauppapalvelun lisäksi vähintään yhtä tukiehdoissa määritellyistä muista palveluista. Siten tuki ja sen käyttö on mahdollistanut joustavan reagoinnin toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin, joita esimerkiksi koronapandemia on aiheuttanut.
Yhteen vetäen voidaan todeta, että arvioinnin tulosten perusteella kyläkauppatuella on kyläkaupoille suuri merkitys niin harvaan asutulla maaseudulla kuin muualla. Tuelle nähdään huomattavaa tarvetta jatkossakin, mikäli nykyistä kyläkauppakantaa halutaan säilyttää ja siten ylläpitää ja monipuolistaa palvelutarjontaa maaseutualueilla. Selkeästi merkittävin kritiikki kohdistui tarkasteltavan tuen ehtona olleeseen kaupan sijaintiin harvaan asutulla maaseudulla. Arvioinnissa esitetäänkin, että kyseistä tukiehtoa tarkastellaan uudelleen ja pohditaan varteenotettavana vaihtoehtona kyläkauppatuen laajentamista kaikille kyläkaupoille, mikäli kyläkauppatuki on jatkossakin käytössä. Lisäksi tieto tuen olemassaolosta jatkossa sekä tuen saannin ja sen ehtojen ennustettavuus edesauttaisi kyläkauppojen toiminnan jatkuvuutta ja kehittämistä.
Collections
- Julkaisut [87052]