Elintarvikkeiden uudelleenmuokkaaminen eurooppalaisissa pk-yrityksissä
Latvala, Terhi; Tahvonen, Raija; Tupasela, Tuomo; Järvinen, Maija (2014)
Latvala, Terhi
Tahvonen, Raija
Tupasela, Tuomo
Järvinen, Maija
Julkaisusarja
MTT Raportti
Numero
158
Sivut
81 p
MTT
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-559-2
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-559-2
Tiivistelmä
Elintarvikkeiden uudelleenmuokkaamista käsittelevässä SALUX-hankkeessa pyydettiin 6 722 eurooppalaiselta pk-yritykseltä vastausta elintarvikkeiden uudelleenmuokkaamisen nykyisiä ongelmia ja huolia kartoittavaan verkkopohjaiseen kyselyyn. Vastaus saatiin yhteensä 587 yritykseltä 12 maasta (ITA, ESP, GBR, GER, FRA, BUL, LTU, HUN, SLO, FIN, ROU ja AUT). Noin 50 prosentilla vastanneista yrityksistä on melko positiivinen asenne elintarvikkeiden uudelleenmuokkaamista kohtaan ja noin 50 prosenttia vastanneista pk-yrityksistä on onnistuneesti muuntanut vähintäänyhden tuotteen. Muuntamista on tehty useimmiten leipomotuotteille, lihalle (lihatuotteille), maitotuotteille, konditoriatuotteille ja elintarvikevalmisteille. Yleisin tavoite on ollut suolan vähentäminen, ja sen jälkeen sokerin ja rasvan vähentäminen. Yleensä nämä muuntamisprosessit on suoritettu yhdessä vaiheessa yksinkertaisesti vähentämällä kyseistä ainetta ja ilman ulkoista tukea. Uusia teknisiä lähestymistapoja
on käytetty harvoin. Muutokset merkinnöissä ja muokattu markkinointistrategia olivat ruuan muuntamisen yleisimpiä vaikutuksia. Yleensä ruuan muuntamistoimien yhteydessä suoritettiin aistinvaraisia testejä, muuntamista testausolosuhteissa, pienen mittakaavan testejä ja kuluttajien vastausten seurantaa.
Aistinvaraisten, teknisten ja taloudellisten seikkojen on raportoitu olevan suurimpia esteitä elintarvikkeiden uudelleenmuokkaukselle. Tulevien muuntamisprosessien edistämiseksi yritykset pyysivät järjestöllisen ja taloudellisen tuen lisäämistä, osaamisen siirron parantamista tieteen alalta pk-yrityksiin, kaikkien sidosryhmien sitoutumisen vahvistamista ja selkeitä tavoitteita elintarvikkeiden uudelleenmuokkaukselle.
on käytetty harvoin. Muutokset merkinnöissä ja muokattu markkinointistrategia olivat ruuan muuntamisen yleisimpiä vaikutuksia. Yleensä ruuan muuntamistoimien yhteydessä suoritettiin aistinvaraisia testejä, muuntamista testausolosuhteissa, pienen mittakaavan testejä ja kuluttajien vastausten seurantaa.
Aistinvaraisten, teknisten ja taloudellisten seikkojen on raportoitu olevan suurimpia esteitä elintarvikkeiden uudelleenmuokkaukselle. Tulevien muuntamisprosessien edistämiseksi yritykset pyysivät järjestöllisen ja taloudellisen tuen lisäämistä, osaamisen siirron parantamista tieteen alalta pk-yrityksiin, kaikkien sidosryhmien sitoutumisen vahvistamista ja selkeitä tavoitteita elintarvikkeiden uudelleenmuokkaukselle.
Collections
- MTT Raportti [186]