Näkökulmia suomalaisen siipikarjanlihan tuotannon kilpailukykyyn, kulutukseen ja kauppaan
Forsman-Hugg, Sari (toim.); Turunen, Harri (toim.) (2008)
Forsman-Hugg, Sari (toim.)
Turunen, Harri (toim.)
Julkaisusarja
Maa- ja elintarviketalous
Numero
124
Sivut
119 s
MTT
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-178-5
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-178-5
Tiivistelmä
Siipikarjanlihan tuotanto ja kulutus ovat kasvaneet Suomessa voimakkaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kiristyvä kilpailu siipikarjanlihamarkkinoilla, tuotantokustannusten nousu ja maatalouspoliittiset tukiratkaisut ovat asettaneet suomalaiselle siipikarjankasvatukselle ja lihanjalostukselle kuitenkin uusia haasteita kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Laajan hankekokonaisuuden tavoitteena oli tuottaa tietoa suomalaisen siipikarjanlihan tuotannon kilpailukyvyn ja kulutuksen edistämiseksi. Hanke koostui seitsemästä osatutkimuksesta, joissa tarkasteltiin suomalaisen siipikarjanlihaketjun eri osa-alueita niin tuottajan, jalostajan, kuluttajan, ruokapalvelujen kuin hallinnon ja yhteiskunnan näkökulmasta. Hankkeessa tarkasteltiin eri ruokintavaihtoehtojen kannattavuutta alkutuotannossa, siipikarjan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, tilatason tautiriskinhallinnan taloudellisia vaikutuksia, broilerituotannon suojajärjestelmiä teknisen kaupan esteen näkökulmasta, Euroopan tukkuhintojen vaikutusta Suomen hintatasoon sekä siipikarjanlihasektorin yhteiskunnallista merkitystä maatalous- ja kauppapolitiikan muutospaineissa. Hankekokonaisuus tuotti tutkimustietoa ja näkökulmia siipikarjasektorin eri osa-alueiden toiminnan tehostamiseen ja suunnitteluun. Tuloksia voidaan hyödyntää niin sektorin kilpailukyvyn parantamisessa, kuluttajamarkkinoinnin edistämisessä, siipikarjasektorin bioturvallisuuteen liittyvässä riskinarvioinnissa kuin maatalouspoliittisessa päätöksenteossa. Alan strategiatyössä tulisi ennakoida niin toimintaympäristön muutoksia kuin kuluttajien käyttäytymistä. Parantamalla alkutuotannon kustannustehokkuutta esimerkiksi viljavaltaisella ruokinnalla ja nostamalla näkyvämmin esiin tuotantoketjun vahvuuksia eettiset tekijät huomioon ottaen on mahdollista ylläpitää kuluttajien luottamusta suomalaista siipikarjanlihaa kohtaan muuttuvissakin markkinatilanteissa.