Luke
 

Kukkakauppojen kustannukset ja hinnoittelu

Operational costs and pricing in flower shops

Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
1997
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.

Pysyvä osoite

URI

Kuvaus

Maatalouden liiketaloustieteen pro gradu-tutkielma esitettiin Helsingin yliopiston taloustieteen laitoksella, ohjaajana toimi professori Matti Ylätalo.

Tiivistelmä

Tutkija Petri Knaapisen tutkimuksessa tarkasteltiin liikevaihdoltaan erisuuruisten kukkakauppojen kulurakennetta ja vähittäiskukkakauppojen hinnoittelua. Vähittäiskukkakauppoja verrattiin muihin vähittäiskaupan toimialoihin. Kukkaostot ovat selvästi suurin kustannuserä vähittäiskukkakaupassa, keskimäärin 50-60 % liikevaihdosta. Työstä aiheutuvat kustannukset ovat keskimäärin 20-25 % liikevaihdosta. Vähittäiskukkakauppa on työvoimavaltaista toimintaa, eikä myyntimäärän lisääntyminen vähennä merkittävästi työkustannuksen osuutta kokonaiskustannuksista. Hävikin määrä on keskimäärin 6 %. Määritettäessä vähittäishintaa kukkakauppa-alalla käytetään yleisesti ostohinnan ja hinnoittelukertoimen tuloa. Liikevaihdoltaan suurissa kukkakaupoissa "hinnoittelukertoimet" ovat korkeammat verrattuna liikevaihdoltaan pieniin kukkakauppoihin. Hinnoittelukertoimien eroja voidaan selittää mm. sisäänostohintojen poikkeavuutena. Suuret kukkakaupat voivat käyttää korkeampaa myyntikatekerrointa ja siitä huolimatta päätyä kilpailukykyiseen ulosmyyntihintaan.

ISBN

952-9538-88-X

OKM-julkaisutyyppi

D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Julkaisusarja

Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos. Selvityksiä

Volyymi

Numero

1/1997

Sivut

Sivut

6-25 p

ISSN

1239-4548

DOI