Hyppää sisältöön
Hakuohjeet
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Henkilökunnan kirjautuminen
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Luonnonvarakeskusta edeltävien organisaatioiden sarjat
  • MTT:n julkaisusarjat
  • MTTL:n tutkimuksia
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Luonnonvarakeskusta edeltävien organisaatioiden sarjat
  • MTT:n julkaisusarjat
  • MTTL:n tutkimuksia
  • Näytä viite

Kehittävä projekti

Kuorikoski, Riitta; Kupiainen, Terri (2001)

 
Avaa tiedosto
mttl_tutk247_2001.pdf (10.46Mt)
Lataukset 


Kuorikoski, Riitta
Kupiainen, Terri

Julkaisusarja
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos. Tutkimuksia

Numero
247

Sivut
130 p


Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
2001
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-687-091-0

Kuvaus

Nimekkeen selvennys: Tutkimus elintarvikealan maaseutuyrityksille markkinoinnin koulutus- ja kehttämispalveluja tuottavien projektien toiminnasta .
Tiivistelmä
Maaseutuyrityksille suunnattujen markkinoinnin koulutus- ja kehittämisprojektien tuloksellisuutta voidaan lisätä projektinohjausta ja kehittämisen malleja kehittämällä. Avainasemassa ovat erityisesti kehittämispalvelujen rahoituksen pitkäjänteisyys, käytössä olevien koulutusmallien uudistaminen ja uusien opettamistapojen kokeilu kehittämistyössä. Tulokset on saatu Maatalouden taloudellisessa tutkimuslaitoksessa tehdyssä tutkimuksessa, joka käsittelee maaseudulla toimiville elintarvikealan pienyrityksille markkinoinnin koulutus- ja kehittämispalveluja tuottavien projektien toimintaa. Tutkimukseen osallistui 73 maaseudun kehittämishankkeissa toimivaa projektinvetäjää. Tutkimuksessa selvitettiin projektisuunnitteluun, koulutusohjelmiin ja projektien ohjaukseen liittyviä kysymyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vetäjien omaa työtyytyväisyyttä, mm. vetäjille suunnatun koulutuksen laatua, koulutukseen osallistumista sekä projektien toimintaolosuhteita. Tutkimuksen mukaan projektien vetäjät ovat melko tyytyväisiä työhönsä. Työolosuhteiden osalta eniten kehitettävää on henkilöstön osaamisessa ja projektien rahoitukseen liittyvissä kysymyksissä. Tutkimuksen perusteella voidaan esittää arvio, että projektien kouluttajien markkinointiosaaminen voi tietyissä tilanteissa olla puutteellinen. Tämä johtuu siitä, että vetäjät ovat osallistuneet markkinoinnin koulutukseen vähemmän kuin muuhun koulutukseen. Osaamisen kapea-alaisuus muodostuu yleensä ongelmaksi vasta siinä tapauksessa, että projektissa esimerkiksi rahoituksellisista syistä ei voida käyttää ulkopuolista asiantuntemusta. Nykykäytännössä markkinoinnin koulutus saa usein myös liian vähäisen painoarvon, jos sitä toteutetaan ainoastaan tuotekehityksen ja laatujärjestelmien kehittämisen yhteydessä. Tutkimuksesta kävi selvästi ilmi, että etenkin aloittelevat projektinvetäjät tarvitsevat nykyistä enemmän tukea työlleen. Kehittämispalvelujen tavoitteena oleva maaseutuyritysten markkinointiosaamisen kehittäminen ei nykyisellään toteudu kehittämisprojekteissa. Tutkimuksen mukaan projekteissa käsitellyt koulutusohjelmat ovat usein liian laajoja käytettävissä olevaan aikaan verrattuna ja koulutus muodostuu helposti pintapuoliseksi. Kun projektiin osallistuvat yritykset ovat lisäksi osaamisensa ja liiketoimintansa kehitysvaiheen suhteen liian erilaisia, käsiteltävistä asioista ei muodostu oppimisen kannalta mielekästä kokonaisuutta. Virheellisesti suunniteltu koulutus johtaa siihen, että teorian itsenäinen soveltaminen käytäntöön osoittautuu myöhemmin hankalaksi. Hanketoimintaa suunnitellaan liian usein kehittämisinterventioita tuottavien organisaatioiden hallinnollisesta lähtökohdasta käsin. Vallitsevana käytäntönä näyttää olevan, että projektisuunnitelmat lyödään lukkoon liian aikaisin rahoituksen hankkimisvaiheessa. Kun yritykset eivät pääse vaikuttamaan projektin tavoitteiden suunnitteluun, siitä aiheutuu ongelmia myöhemmälle oppimiselle. Yritysten sitoutumista voidaan parantaa ottamalla yritykset mukaan hankkeen suunnitteluun. Myös yritysten omaa vastuuta hanketoiminnassa on korostettava. Kehittämistoimintaa suunniteltaessa on otettava huomioon, että maaseutuyritys on koulutus- ja neuvontapalvelujen käyttäjänä erilainen kuin useat muut yritykset. Markkinointiosaaminen yrityksissä on usein puutteellista ja kapea-alaista. Useat yrittäjät ovat tottumattomia käsittelemään erilaisia markkinoinnin erityiskysymyksiä, joten yrityskohtaisen konsultoinnin roolia kehittämispalveluiden tarjonnassa tulisi tulevaisuudessa korostaa aikaisempaa enemmän.
 
Collections
  • MTTL:n tutkimuksia [249]
jukuri@luke.fi | Saavutettavuusseloste | Tietosuojailmoitus
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisutyyppitJulkaisuajatUusimmatAsiasanatSivukartta
jukuri@luke.fi | Saavutettavuusseloste | Tietosuojailmoitus