Tuotteiden kustannusrakenne ja yhteistyön taloudelliset vaikutukset elintarvikealan maaseutuyrityksissä
Vihtonen, Tiina; Forsman, Sari (2001)
Vihtonen, Tiina
Forsman, Sari
Julkaisusarja
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos (MTTL), tutkimuksia
Numero
248
Sivut
74 p
Vammalan Kirjapaino
2001
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-687-091-0
http://urn.fi/URN:ISBN:951-687-091-0
Tiivistelmä
Tuotekohtaisten kustannusten seurannan tärkeys korostuu elintarvikealan maaseutuyrityksissä paitsi tehokkaan ja kannattavan toiminnan myös myyntihinnan määrttämisen perustana. Tähän mennessä pienen elintarvikealan yrityksen taloushallinnon kehittäminen on jäänyt vähemmälle huomiolle, sillä tuotteiden valmistukseen liittyvien toimintojen osaaminen on ollut aloittavissa yrityksissä tärkempää kuin taloushallinnon tehtävien osaaminen. Taloushallinnon osaaminen on kuitenkin ensiarvoista yritystoiminnan jatkuvuuden kannalta. Kirjanpito yrityksen ulkoisia sidosryhmiä varten on vasta toinen puoli pienyrityksen talouden hallintaa. Kannattavuuden seurannan näkökulmasta tärkeään sisäiseen laskentaan ei juuri ole pienyrityksille palveluita saatavissa. Tämän vuoksi yrittäjän tulisi perehtyä yrityksensä kustannuslaskentaan itse. Jo yritystoimintaa aloitettaessa koko tuotantoprosessi olisi pystyttävä suunnittelemaan siten, että taloudellisesti terve toiminta olisi mahdollista vallitsevilla tuotantopanosten ja tuotteiden markkinahinnoilla. Tämän vuoksi kustannuslaskennan osaaminen vaikuttaa yrityksen tuleviin menestymahdollisuuksiin jo ennen yritystoiminnan aloittamista. Maatalouden taloudellisessa tutkimuslaitosessa tutkittiin maaseudulla toimivan pienen alle 5 henkilöä työllistävän elintarvikealan yrityksen taloushallinnon kehittämistä kustannuslaskennan erilaisten toteuttamistapojen avulla. Tutkimuksessa analysoitiin yritysten kustannusrakennetta tuotekohtaisesti sekä tarkasteltiin yritysten välisen yhteistyön merkitystä tuotanto- ja markkinointikustannusten alentamisessa. Tutkimuksen kustannustarkastelu toteutettiin perehtymällä 16 yrityksen kustannustietoihin. Yrityksistä 11 valmisti elintarvikkeita ja viisi tuotti ateriapalveluja. Mallilaskelmien avulla tarkasteltiin mm. tuotantoprosessin muutosten vaikutuksia tuotekohtaisiin yksikkökustannuksiin sekä yrityksen lyhyen tähtäimen kannattavuuteen. Kannattavuuden saavuttamisen osatekijoistä keskeisin on kustannustehokkuus, jota voidaan parantaa mm. raaka-aineiden ja työn käytön tehostamisella. Kustannusten hallinta edellyttää suurta tarkkuutta tuotantoprosessin joka vaiheessa. Erityisesti palvelutoimintoja harjoittavissa ateriapalveluyrityksissä tarkkuutta tarvitaan työn käytön suuunnittelussa työkustannusten alentamiseksi. Myös keskittyminen suppeaan tuotevalikoimaan näyttäisi tutkimuksen perusteella olevan eduksi yrityksen kustannustehokkuudelle. Kuitenkaan keskittyminen ei ole pienessä yrityksessä välttämättä käytännössä paras vaihtoehto, sillä siihen vaikuttaa esimerkiksi elintarvikkeiden tuotantoprosessin luonne. Saattaa olla kannattavampaa valmistaa useita eri tuotteita, jos valmistusprosessin ja niihin sisältyvien odotusaikojen limittyminen mahdollistaa ammattitaitoisen henkilökunnan työllistämisen kokoaikaisesti. Yritysten välinen yhteistyö on hyvä keino vähentää kustannuksia. Erityisesti kuljetuskustannuksissa on mahdollista saada aikaan huomattavia säästöjä. Yhteistyön avulla on myös mahdollista saada näkyvyyttä markkinointiin ja parantaa neuvotteluvoimaa markkinoilla. Kuljetus- ja markinointiyhteistyön taloudelliset edut tulevat selvemmin esiin pienillä tuotantomäärillä, koska jakelusta ja markkinoinnista aiheutuvien kustannusten suhteellinen osuus tuotekohtaisista kokonaiskustannuksista on muuten merkittävä. Pienessäkin yrityksessä kustannuslaskannan ja taloushallinnon menetelmien tarve kasvaa tuotannon laajentuessa ja monimutkaistuessa. Pienyrityksen sisäisen laskennan tulisi tuottaa tietoa yrittäjille erityisesti kannattavuuden parantamista varten. Tutkimuksen mallilaskelmat osoittavat, että kehittämiskohteet kannattavuuden parantamiseen ovat pieninä osina yrityksen tuotantoprosessissa. Näiden kehittämiskohteiden rakenne on yrityskohtainen, ja yrittäjä pystyy löytämään ratkaisuja kannattavuusongelmiin, jos hän pystyy tarkastelemaan tuotantoprosessiaan sekä kokonaisuutena että osina.
Collections
- MTTL:n tutkimuksia [249]