Elintarvikeketjun toimijoiden ja kuluttajien käsityksiä luomutuotannosta ja luomuruoasta
Sarkkinen, Eliisa; Jakosuo, Katri; Aakkula, Jyrki; Forsman-Hugg, Sari; Kottila, Marja-Riitta; Rönni, Päivi (2006)
Sarkkinen, Eliisa
Jakosuo, Katri
Aakkula, Jyrki
Forsman-Hugg, Sari
Kottila, Marja-Riitta
Rönni, Päivi
Julkaisusarja
MTT:n selvityksiä
Numero
124
Sivut
71 s
MTT
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-487-049-5
http://urn.fi/URN:ISBN:952-487-049-5
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä elintarvikeketjun toimijoilla ja kuluttajilla on luomutuotannosta ja luomuruoasta ja eroavatko nämä käsitykset toisistaan. Tässä tutkimuksessa toimijoilla tarkoitettiin kauppoja, tuottajia, valmistajia ja ammattikeittiöitä. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se perustui Finfood Luomun kyselyaineistoon. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa luomutuotannon kysyntä- ja tarjontaketjun toiminnan sekä sen toimijoiden välisen vuorovaikutuksen parantamista varten. Vuoden 2003 kyselyyn vastasi yhteensä 1 186 kuluttajaa ja 333 toimijaa. Tutkimuksen analyysimenetelminä käytettiin lähinnä faktori- ja ryhmittelyanalyysejä. Tulosten mukaan sekä toimijat että kuluttajat voitiin jaotella useampiin ryhmiin sen perusteella, millainen asenne heillä oli luomutuotantoa ja luomuruokaa kohtaan. Toimijoiden aineistosta erottui kuusi ryhmää. Ryhmiä erotteli lähinnä luomuun liittyvät kokemukset. Myönteiset (n = 74) suhtautuivat kaikkeen luomuun liittyvään myönteisesti. Sitoutuneet (n = 51) kaipasivat lisää tietoa luomutuotannosta ja näkyvyyttä luomulle. Epäröivät (n = 54) puolestaan epäilivät luomulla olevan kielteisiä vaikutuksia elinympäristöön ja yrityksen kannattavuuteen. Kyseenalaistavat (n = 24) näkivät luomuketjun toimimattomana ja luomutuotannon kannattamattomana. Tyytymättömät (n = 84) osallistuivat luomutoimintaan, mutta osallistumisesta huolimatta heillä oli kielteisiä käsityksiä luomuketjun eri toimijoiden välisestä yhteistyöstä ja luomutuotteiden hinnasta. Kielteiset (n = 46) suhtautuivat kaikkeen luomuun liittyvään hieman negatiivisesti. Kuluttajien aineistosta muodostui viisi erilaista ryhmää. Myönteiset (n = 224) suhtautuivat kaikkeen luomuun liittyvään myönteisesti. Sitoutuneet (n=256) suosivat luomutuotteita, mutta he olivat tyytymättömiä tuotteiden näkyvyyteen mediassa ja kaupassa. Neutraalit (n = 275) eivät antaneet selvästi kielteisiä eivätkä myönteisiä arvioita luomulle. Epäröivät (n = 292) kokivat puolestaan, ettei luomutuotteista ollut saatavilla riittävästi tietoa. Kuten tuottajien ryhmässä, myös kuluttajien keskuudessa Kielteiset (n = 139) suhtautuivat kaikkeen luomuun liittyvään kielteisesti. Kaikista vastaajista luomutuotteita käyttivät eniten keskituloiset naiset. Edellisiin vuosiin verrattuna luomutuotantoon liittyvät arviot olivat aiempia vuosia pessimistisempiä. Erityisesti tuottajat näkivät luomutuotannon tulevaisuuden epävarmana. Myös muiden toimijoiden halukkuus osallistua luomuketjuun oli hieman laskusuunnassa. Jatkuvasti luomutuotteita käyttävien kuluttajien halukkuus ostaa luomutuotteita oli sen sijaan pysynyt samana.
Collections
- MTT:n selvityksiä [176]