Ekotuotteistamisen vihreä markkinointimalli - pienyritysten mahdollisuudet ja keinot
Pallari, Maarit (2004)
Pallari, Maarit
Julkaisusarja
MTT:n selvityksiä
Numero
76
Sivut
91 s., 8 liitettä
MTT
2004
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-908-7
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-908-7
Tiivistelmä
Ympäristöarvoiltaan erilaistetut tuotteet ja palvelut tarjoavat uusia markkinointimahdollisuuksia maaseudun pienyrityksille. Ympäristöarvojen tuotteistaminen vaatii uudenlaisten tuotantotapojen omaksumista sekä innovatiivista tuotekehitystä ja markkinoiden segmentointia. Yhä useammat pk-yritykset ovat alkaneet panostaa ympäristöaloitteisiin strategisena kilpailukeinona. Ympäristömyötäinen tuotteistaminen edellyttää moniulotteista käsitystä sitä, mitkä tekijät tuotteistamiseen vaikuttavat ja miten niitä voidaan painottaa markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää markkinointimallia ympäristöarvoiltaan erilaistetuille maaseudun pienyritysten tuotteille ja palveluille. Tarkoituksena on parantaa ympäristömarkkinoinnin edellytyksiä maaseudun pienyrityksissä ja siten parantaa maaseudun pienyritysten kilpailukyvyn ja menestymisen edellytyksiä markkinoilla. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti niitä rajapintoja, jotka voivat muodostua ekotuotteistamisen kompastuskiviksi. Tutkimus on osa MTT:n koordinoimaa Rural LIFE Design -hanketta (2001-2004), jonka tavoitteena on rakentaa maaseudun tuotteiden ja palveluiden ekotuotteistamiseen toimintamalli. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä neljän eri maaseutuelinkeinoja edustavan pilot-yrityksen kanssa. Markkinointimallin perustaksi valittiin jokaisesta yrityksestä yksi tuote: palvikinkku, hevostalli, kasvihuonekurkku ja kirjolohen elinkaaripalvelu. Tutkimusaineistoja hankittiin haastattelemalla yrityksen edustajia sekä perehtymällä yrityksistä kirjoitettuihin lehtiartikkeleihin, markkinointimateriaaliin ja yritysten www-sivuihin. Lisäksi jokaiselle pilot-yritykselle tehtiin asiakaskysely. Tutkimusaineiston käsittelyn lähtökohtana oli niin kutsutun uuden tuotteen käsite, jossa jo markkinoilla olevaa tuotetta tutkitaan uutena markkinointituotteena. Näin saatu ajatteluperusta siirrettiin ekotuotteistamisessa esitettyyn kansainväliseen ympäristömyötäiseen markkinointimalliin. Ympäristöarvoiltaan erilaistetun pienyrityksen ekotuotteistamisen mallia ja sen sisältöjä elaboroitiin Hattulassa elokuussa 2003, Vihreä kädenjälki seminaarissa MTT:ssä Jokioisilla joulukuussa 2003 ja Suomen Maataloustieteellisen Seuran päivillä Helsingin yliopistossa tammikuussa 2004 sekä Tukholmassa maalis-huhtikuussa 2004, Belgiassa kesäkuussa 2004 ja Norjassa heinäkuussa 2004. Tulokset osoittavat, että pilot-yrityksillä on hyvä perusta ekotuotteistamiseen. Pienyrityksen tie ekoyritykseksi ei kuitenkaan ole helppo, vaikka halukkuutta ekotuotteistamiseen onkin. Yritysten vahvuutena on tuotteen tuotantoprosessin ja tuotantoympäristön hallinta mutta heikkoutena on yrityksen ja tuotteiden ympäristöjärjestelmien puuttuminen. Tutkimuksen mukaan avaintekijöitä ovat yrityksen ympäristöarvojen tunnistaminen ja kohtaaminen, tarvittavien ympäristöjärjestelmien haltuunotto sekä ekotuotekehityksestä viestittäminen perinteisin ja informaatioteknologian keinoin. Olennaista ympäristöarvojen tuotteistamisessa on asiakkaiden segmentointi ja ympäristöarvoja arvostavan asiakaskohderyhmän tunnistaminen. Tutkimuksessa kehitetty pienyritysten markkinointimalli antaa avaimet kohdata muuttuvat ekotuotemarkkinat pienyrittäjien asettamin ehdoin.
Collections
- MTT:n selvityksiä [176]