Perunantuottaja vähittäis- ja tukkukaupan tavarantoimittajana
Kuorikoski, Riitta (2002)
Kuorikoski, Riitta
Julkaisusarja
MTT:n selvityksiä
Numero
24
Sivut
57 s. +4 liitettä
MTT
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-728-9
http://urn.fi/URN:ISBN:951-729-728-9
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin vähittäiskaupan ruokaperunaostojen jakautumista eri hankintakanavien kesken sekä vähittäis- ja tukkukaupan edustajien näkemyksiä perunantoimittajien ja kaupan välisestä tavarantoimittajasuhteesta. Tutkimuksen tulokset pohjautuvat vähittäismyymälöiltä kerättyyn kyselyaineistoon (n=287) ja vähittäismyymälöiden hedelmä- ja vihannesosaston vastaavien (n=15) sekä tukkukaupan edustajien (n=3) haastatteluihin. Lomakekyselyn otokseen valittiin myymälöitä suurimmista päivittäistavarakaupan ketjuista siten, että edustettuna ovat automarket-, supermarket- ja market-myymälätyyppien myymälät. Vähittäismyymälöiden haastattelut suunnattiin super- ja au-tomarket-myymälöihin, ja aineisto painottuu pääkaupunkiseudulle. Tukkujen haastatteluissa haastateltiin Keskon, Inex Partnersin- ja Tuko Logisticsin edustajia. Vähittäiskaupan ruokaperunaostojen hankintakanavajakaumia selvitettiin sekä pakatun perunan että irtoperunatuoteryhmän osalta. Tutkimuksessa tehdyn lomakekyselyn mukaan suurin osa pakatusta perunasta tilataan keskusliikkeiden kautta (64 %). Suoraan viljelijöiltä myymälät tilaavat pakattua perunaa 22 %, vihannestukuilta 11 % ja pakkaamoilta 3 %. Irtoperunatuoteryhmässä myymälät tilaavat eniten suoraan viljelijöiltä (55 %). Keskusliikkeiden kautta myymälät tilaavat 24 %, vihannestukkujen 12 % ja pakkaamoiden 9 %. Vähittäismyymälöiden hedelmä- ja vihannesosaston vastaavien haastatteluissa tärkeimpinä hyvän tavarantoimittajan kriteereinä mainittiin tuotteiden tasalaatuisuus, toimitusvarmuus ja palvelu. Viljelijöiden ja pienempien perunantoimittajien vahvuutena vähittäismyymälöissä on laadun ohella erityisesti hyvä palvelu keskusliikkeiden tukkuihin verrattuna. Kyselyaineiston mukaan eniten kehitettävää tavarantoimittajasuhteessa on myynninedistämiseen liittyvissä osa-alueissa. Tarve kehittää ruokaperunan menekinedistämistyötä kävi ilmi myös vähittäismyymälöiden ja tukkujen edustajien haastatteluissa. Erityisesti hedelmä- ja vihannesosaston vastaavat toivoivat myynninedistämistoimenpiteisiin perunantoimittajilta aktiivisempaa otetta. Vähittäismyymälöihin toivottiin ruokaperunasta sellaista myynninedistämismateriaalia, joka selkeästi keskittyy erilaisiin teemoihin tai tapahtumiin. Tällaisen materiaalin avulla ruokaperunatuoteryhmää voitaisiin tuoda esille kokonaisuutena. Tukkujen edustajien haastatteluissa korostettiin tavarantoimittajasuhteen tärkeimpinä tekijöinä tuotteiden tasalaatuisuutta, tasaista hintapolitiikkaa, toimitusvarmuutta sekä avointa tiedonvaihtoa tuk-kujen ja perunantoimittajien välillä. Tukkujen edustajat toivoivat varhaisperunakaupan osalta entistä avoimempaa tiedon vaihtoa, erityisesti kotimaisen varhaisperunakauden alkamisajankohdasta. Keskusliikkeiden tiukentuva ketjuohjaus voi joidenkin vähittäismyymälöiden edustajien mukaan johtaa ruokaperunakaupan keskittymiseen keskusliikkeiden tukuille. Ruokaperunakaupan keskittymistä hidastanee kuitenkin super- ja automarkettien halu saada perunantoimittajalta palvelua. Potato producer as a supplier of retailers and wholesalers Riitta Kuorikoski MTT Economic Research, Agrifood Research Finland, Luutnantintie 13, FIN-00410 Helsinki, Finland, riitta.kuorikoski@mtt.fi Abstract The study had two main objectives. The first one was to define the shares of different marketing channels used by retail traders in their potato purchases, and the second one was to clarify the views of retailers and wholesalers on the supplier relationship between potato suppliers and trade. The empirical analysis is based on data from 285 questionnaires and 18 interviews. The questionnaires were sent to the staff of fruit and vegetable departments of retail stores, while the data on the relationship between potato suppliers and traders were collected by 15 interviews of people wor-king in the fruit and vegetable departments of retail stores and 3 representatives of the wholesale sector. According to the questionnaires, the retail stores order 64 % of packed potatoes from wholesalers, 22 % directly from farmers, 11 % from vegetable wholesalers and 3 % from potato packing en-ter-prises. In the category of bulk potatoes, the retail stores order 55 % directly from farmers, 24 % from the central wholesalers, 12 % from vegetable wholesalers and 9 % from potato packing enterprises. On the basis of interviews at retail stores, the most important criteria in the potato supplier re-la-tionship are the uniform quality of potatoes, service, and reliable deliveries. According to this study, service is an important strength for potato farmers who deliver potatoes directly to retail stores. The quality of the potatoes is another essential strength of farmers. According to data obtained both through the questionnaires and interviews at retail stores, the element in the supplier relationship which mainly calls for development is sales promotion. The people working at the fruit and ve-ge-table departments consider that the suppliers should be more active in this, and the promotion material available at retail stores should concentrate on specific themes and events. The most important elements in the supplier relationship raised in the interviews of the rep-re-sentatives of wholesalers included the uniform quality of potatoes, equitable price policy, reliable deliveries and open exchange of information. Wholesalers wished for more open exchange of information especially on the beginning of the season for the domestic early potatoes. According to some representatives of retail traders, the control of the head offices over the retail chains and stores is getting tighter. Such trend might lead to the dominance of central wholesalers in potato trade. On the other hand, especially supermarkets and hypermarkets value the services provided by the potato farmers, which is likely to slow down the centralizing trend in the potato trade.
Collections
- MTT:n selvityksiä [176]