Mansikan markkinarakenne ja tuotantostrategiat
Kaunisto, Tiina (2001)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.
Kaunisto, Tiina
Julkaisusarja
MTT Taloustutkimus (MTTL). Selvityksiä
Numero
12/2001
Sivut
69 p
MTT
2001
Tiivistelmä
Suomalaiset mansikanviljelijät ovat nopeasti omaksumassa tehokkaampien tuotantomenetelmien käyttöä. Tihkukastelun sekä suuremman taimitiheyden käytön yleistyminen suomalaisilla mansikkatiloilla muuttanee lähitulevaisuudessa merkittävästi mansikkamarkkinoiden rakennetta. Moninkertaistuvat satotasot lisäävät entisestään kilpailutilannetta herkästi ylikuumenevilla tuoremansikkamarkkinoilla. MTT:n taloustutkimusyksikössä on selvitetty mansikan markkinarakennetta Suomessa sekä tehokkaampien viljelymenetelmien vaikutusta mansikantuotannon kannattavuuteen ja mansikkamarkkinoiden rakenteeseen. Markkinarakennetta kartoittavassa osiossa nousi esille mansikkamarkkinoiden hajanaisuus. Markkinoilla ei ole selvästi hallitsevassa asemassa olevaa markkinointikanavaa, mikä osaltaan vaikuttanee siihen, että hintavaihtelut satokauden aikana ovat suuria ja hintamuutokset nopeita. Viljelijällä saattaa olla samanaikaisesti käytössä jopa 5-9 eri myyntikanavaa, jolloin monen myyntikanavan hallinta ja tuotteiden hinnoittelu voi tuottaa ongelmia. Viljelijäkyselyn perusteella suosituimpia myyntikanavia olivat itsepoiminta sekä valmiiksi poimitun marjan myynti suoraan tilalta. Myös torimyynti ja myynti vähittäiskauppoihin olivat varsin yleisesti käytettyjä myyntkanavia. Sen sijaan tukkuihin sekä suoraan välittäjille tapahtuvan myynnin osuus olivat laskussa. Muun muassa mansikoiden kotimaisuusastetta suurkeittiöissä, vähittäiskaupoissa sekä pienissä jatkojalostusyrityksissä selvitettiin erillisten kyselyjen avulla. Kyselyyn osallistuneissa vähittäiskaupoissa ja pienissä jatkojalostusyrityksissä kotimaisuusaste oli varsin korkea, yli 90%. Sitä vastoin kyselyyn osallistuneissa suurkeittiöissä sekä tuore- että pakastemansikan osalta kotimaisuusaste oli alle 50%. Eniten mansikan hankintapäätökseen suurkeittiöissä vaikuttivat hinta, laatu ja saatavuus. Alkuperämaan merkitys jäi hankintapäätöksissä neljännelle sijalle. Viime vuosina on tutkittu paljon mansikan tuotannon tehostamista. Tuotantoa on pyritty tehostamaan mm. tihkukastelun, tarkennetun lannoituksen sekä suuremman taimitiheyden avulla. Tutkimuksessa tehtyjen tilamallilaskelmien perusteella nämä tehostetummat viljelymenetelmät parantavat selvästi tilan liiketulosta. Korkeat satotasot parantavat tulosta erityisesti itsepoimintatiloilla, koska poimintakustannusten osuus jää niissä matalaksi. Tuotantokustannukset laskivat sekä itsepoiminta että palkkapoimintamalleissa n. 10-11 markkaan kilo. Muutos perinteisiin viljelymenetelmiin perustuviin mallilaskelmiin on selkeä. Tuotantomenetelmien tehostamisella voidaan alentaa mansikan tuotantokustannusta. Viljelyyn ja tuotteiden markkinointiin liittyviä riskejä ei voida kuitenkaan malleissa huomioida ja ongelmat mansikkamarkkinoilla liittyvätkin usein nimenomaan tuotteiden kauppaan ja markkinahinnan voimakkaisiin heilahteluihin.
Collections
- Julkaisut [86065]