WTO-sitoumusten vaikutukset EU:n vehnämarkkinoille
Virolainen, Meri (2001)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.
Virolainen, Meri
Julkaisusarja
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos. Selvityksiä
Numero
3/2001
Sivut
32 p
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
2001
Tiivistelmä
EU:n vehnämarkkinat selvisivät Uruguayn kierroksen maataloussopimuksen kuusivuotisesta sovellusjaksosta yllättävän hyvin. Varastojen täyttyminen ja kesantoalueiden laajentuminen jäivät uhkakuviksi ja EU pystynee alittamaan sopimuksessa määrätyt rajoitukset. Vientitukien osalta EU:n onnistuminen perustui vehnän korkeaan maailmanmarkkina-hintaan sovellusjakson alussa ja heikkoon euroon jakson lopussa. Myös tuontirajoitukset olivat sen verran tuntuvia, että EU pystyi suojaamaan kotimarkkinansa edulliselta tuonnilta. Uruguayn kierroksen maataloussopimuksen kolme pääosaa: markkinoiden avaaminen, vientituen maksamisen rajoitukset ja kotimaisen tuen maksamiselle asetetut säännöt asettivat EU:n uusien haasteiden eteen. EU:n vehnämarkkinoille maataloussopimus merkitsi alenevia vientitukia ja laskevia rajasuojia. Sopimuksen mukaan jouduttiin vientituen budjettimenoja vähentämään 36 % ja tuetun viennin määrää alentamaan 21 %. Lisäksi tuonnin rajasuojaa sovittiin alennettavaksi 36 % vuosien 1986 - 88 tasolta ja ulkomaisille tuotteille avattiin 5 % kiintiö EU:n sisämarkkinoille. Myös kotimaisen tuen kokonaistasoa sovittiin laskettavaksi 20 % seuraavan kuuden vuoden aikana. Sitoumusten tultua julki, EU:n vehnämarkkinoilla oltiin pessimistisiä sitoumusten täyttämisen suhteen. Ensimmäisenä markkinavuonna 1995/1996 EU koki kuitenkin myönteisen yllätyksen, kun vehnän maailmanmarkkinahinta nousi yllättäen ennätyskorkealle. Tämän seurauksena EU pystyi viemään vehnää ilman tukea ensimmäisen kerran 20 vuoteen. Vehnän hinta pysytteli kohtuullisen korkeana pari vuotta, eikä EU:lla ollut vaikeuksia pysyä vientitukien rajoissa. Vehnän hinta alkoi kuitenkin hiljalleen laskea ja vuosina 1998 ja 1999 se oli jo niin alhaalla, että vienti oli vaikeaa. EU onnistui kuitenkin edelleen alittamaan vientituen rajoitukset, vaikkakin heikommin kuin aiemmin. Kahtena viimeisenä markkinavuotena EU tullee kuitenkin alittamaan vientituen sitoumukset, koska euron arvo on laskenut ennätyksellisen alas helpottaen vientiä oleellisesti. Tilastojen valmistuttua tämä voidaan tarkistaa. Markkinoiden avaaminen on sujunut EU:n vehnämarkkinoilla melko kitkattomasti. Vehnän tuominen EU:n markkinoille ei ole oleellisesti helpottunut, koska EU:n ja USA:n välinen ns. Blair House -sopimuksen mukaan tuontivehnän hinta riippuu maailmanmarkkinahinnan ja interventiohinnan välisestä suhteesta. Näin järjestelmä muistuttaa vanhaa tuontimaksujärjestelmää. EU:lle järjestelmä on ollut edullinen, koska sovellusperiodin alkua lukuun ottamatta EU:n markkinahinta on ollut maailmanmarkkinahinnan yläpuolella. Asetelmat seuraavalle neuvottelukierrokselle eivät ole kuitenkaan EU:n vehnämarkkinoiden kannalta kovin suotuisat. Sitoumukset saattavat muodostua liian tiukoiksi, mikäli euro vahvistuu ja vehnän maailmanmarkkinahinta laskee. Edessä saattaa olla varastojen kasvattaminen tai kesantoalojen lisääminen. Seuraavien 10 - 15 vuoden aikana vehnän kysynnän oletetaan kuitenkin kasvavan rajusti mm. kehitysmaiden kysynnän lisääntyessä. Pidemmällä tähtäyksellä vehnämarkkinat näyttävätkin EU:lle edullisilta, mutta lähitulevaisuudessa tilanne saattaa olla kehnompi.
Collections
- Julkaisut [86535]