Luomuviljatuotteiden hinnan muodostuminen
Rintamäki, Heidi (2011)
Rintamäki, Heidi
Julkaisusarja
MTT Raportti
Numero
30
Sivut
35 s
MTT
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-341-3
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-341-3
Tiivistelmä
Suomessa luonnonmukaisesti tuotettujen tuotteiden osuus kokonaiselintarvikekulutuksesta oli noin yhden prosentin vuonna 2008. Luomuviljatuotteilla markkinaosuus oli suurempi eli 4,5 prosenttia. Luomutuotteiden kokonaismyynnistä luomuviljatuotteiden osuus oli lähes 8 prosenttia. Luonnonmukaisessa maanviljelyssä pyritään kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen maatalouden harjoittamiseen. Luomun määritelmä on kaikissa Euroopan unionin maissa yhteinen. Luomutuotteen sisältämistä aineista tulee olla vähintään 95 prosenttia luonnonmukaisesti tuotettuja. Maa- ja metsätalousministeriön asettaman luomumarkkinoiden kehittämisen strategiaryhmä on laatinut suomalaisen luomumarkkinoiden kehittämiseksi yhteisen mission, vision ja strategiset linjaukset. Visiona on olla vuonna 2015 Euroopan kärkimaita luomutuotannossa ja kulutuksessa. Luomuviljojen osuus viljojen kokonaistuotannosta oli Suomessa noin 2 prosenttia vuonna 2008. Luonnonmukainen viljantuotanto on ollut kannattavampaa vuodesta 2006 lähtien, mutta toisaalta luomutilojen kannattavuus vaihtelee vuosittain tavanomaisia viljatiloja enemmän. Vuonna 2008 luomuviljatiloilla oli suuremmat konekustannukset, mutta hehtaaria kohti laskettuna selvästi alhaisemmat tarvikekustannukset kuin tavanomaisilla viljatiloilla. Luomutuotteiden tuottaja- ja vähittäishinnat ovat tavanomaisia tuotteita korkeampia. Kuluttajat, jotka kokevat luomutuotteet tärkeiksi omille arvoilleen, ostavat niitä, vaikka tuote olisi hieman kalliimpikin. Hintalisän ylittäessä 15 prosenttia luomutuotteiden kysyntä lähtee kuitenkin laskemaan nopeasti. Luomumarkkinoiden pienuus aiheuttaa lisäkustannuksia sekä teollisuudelle että kaupalle, koska valmistus- ja myyntimäärät ovat pieniä suhteessa tavanomaisiin tuotteisiin. Tämän johdosta jalostuksen ja kaupan marginaalit ovat luomutuotteissa hieman korkeampia kuin tavanomaisissa tuotteissa. Viljaraaka-aineen osuus luomuvehnäjauhojen vähittäishinnasta oli vuosina 2009-2010 noin 20-30 prosenttia ja luomuleivän vähittäishinnasta noin 4-5 prosenttia.
Collections
- MTT Raportti [186]