Luke
 

Liikennealueitten vihreyttäminen

Maatalouden tutkimuskeskus
1999
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu Jukuriin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin/julkaisuun.

Pysyvä osoite

URI

Tiivistelmä

Viherrakentamisen ongelma-alueita ovat erilaiset liikenneväylien ympäristöt. Niiden kunto ja ulkonäkö on merkittävä tekijä maiseman yleisvaikutelman muodostumisessa, mutta niiden hoito on vähäistä ja ne perustetaan usein heikoille kasvualustoille hankaliin maastomuotoihin. Kuivuus ja liikenteen aiheuttama kuormitus asettavat erityisvaatimuksia käytettäville kasveille, joiden pitää olla peittäviä ja reheviä muodostamatta kuitenkaan liian korkeita kasvustoja näkyvyyttä heikentämään. Matalat, maanpinnan tehokkaasti peittävät, usein kasvutavaltaan suikertavat pensaat ovat kasviryhmä, josta etsitään ratkaisuja viherrakentamisen ongelmakohteisiin. Tutkimuksessa selvitetään 15 pensassukuun (mm. pajut, vuohenkuusamat, vatukat) kuuluvien lajien, lajikkeiden ja kantojen soveltuvuutta erilaisiin liikenne- ja puistokohteisiin, joihin halutaan matalaa peittävää kasvillisuutta. Maatalouden tutkimuskeskuksen (MTT) johtamassa hankkeessa ovat yhteistyökumppaneina kaupunkien puistotoimet, Taimistoviljelijät ja Viherympäristöliitto. Kasvien ilmastollisesta kestävyydestä ja muista ominaisuuksista hankitaan tietoa Piikkiöön (60°23 N, 22°33 E) ja Ruukkiin (64°40 N, 25°05 E) perustetuissa peltokokeissa. Pensaiden soveltuvuudesta käytännön viherrakentamiseen saadaan tietoa kuuteen kaupunkiin perustetuissa käyttökokeissa, joissa kasvit on sijoitettu todellisiin viherrakentamiskohteisiin. Alustavien tulosten mukaan tutkimuksen kasveista useat ovat käyttökelpoisia maanpeitekasveja vaikeissa viherrakentamiskohteissa. Parhaat pensaat saavat FinE-tavaramerkin käyttöoikeuden.

ISBN

951-729-557-X

OKM-julkaisutyyppi

B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisusarja

Maatalouden tutkimuskeskuksen julkaisuja. Sarja A

Volyymi

Numero

67

Sivut

Sivut

p. 145-150

ISSN

1238-9935

DOI