Tassunjälkiä sydämessä ja mielessä : Luontoavusteisuus lasten ja nuorten tukipalveluissa
Yli-Viikari, Anja (2022)
Yli-Viikari, Anja
Julkaisusarja
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus
Numero
5/2022
Sivut
39 s.
Luonnonvarakeskus
2022
© Luonnonvarakeskus
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-356-5
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-356-5
Tiivistelmä
Luonto- ja eläinavusteisten menetelmien käyttöä ja vaikuttavuutta tarkasteltiin tässä hankkeessa erityisesti ammatillisen kokemustiedon pohjalta. Tavoitteena oli tunnistaa tarjoumia ja vaikutusprosesseja, joita luontoavusteisiin toimintaympäristöihin liittyy.
Ensimmäisenä selvitettiin luontoavusteisen toiminnan toteutukseen liittyviä reunaehtoja. Ammattilaiset korostivat toiminnan yksilöllisen suunnittelun ja toteutuksen merkitystä. Samalla todettiin, että palveluissa kannattaa panostaa riittävästi aikaa ja resursseja hyvän vuorovaikutuksen rakentamiseen. Ammattilaiset tunnistivat luontolähtöisen tuen tarvetta ja mahdollisuuksia useiden lasten ja nuorten tukemiseen liittyvien toimialojen parissa.
Toisena osakysymyksenä selvitettiin luontoavusteisuuteen liittyviä vaikuttavuusprosesseja. Ammattilaisten näkemysten ja sitä täydentävän kirjallisuuden perusteella nousi esille neljä keskeistä vaikuttavuuteen liittyvää teemaa. Luontoavusteisten ympäristöjen nähtiin tarjoavan
1) keinoja lasten ja nuorten rauhoittumiseen ja psyykkisen turvan vahvistamiseen, 2) tukea luottamuksellisen vuorovaikutuksen rakentamiseen, 3) mahdollisuuksia kokemukselliseen oppimiseen ja toimijana voimaantumiseen, sekä 4) tukea terveellisten elämäntapojen omaksumiseen.
Kaikki neljä teemaa tiivistyvät kysymykseen siitä, minkälaisen fyysisen ja sosiaalisen tilan lapsi tai nuori tarvitsee oman kasvunsa tueksi. Samalla kysymys on myös siitä, minkälaisia työvälineitä alan ammattilainen tarvitsee puheen ja keskustelun rinnalle pyrkiessään vastaamaan haavoittuvassa asemassa olevan lapsen ja perheen tuen tarpeisiin.
Luontolähtöisen toiminnan keskeisenä etuna nähtiin yksittäisten teemojen yhteenkietoutuminen, ja mahdollisuudet monialaisen tuen tarjoamiseen lapseen kasvuun ja kehitykseen. Toiminnan vaikuttavuus syntyy kokonaisuuden tasolla, jossa ympäristön tarjoumia otetaan joustavasti käyttöön kunkin asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Esiin nostetut teemat eivät niinkään määritä asiakkaan hakemia ratkaisuja, vaan tarjoavat enemminkin keinoja kuntoutumiseen liittyvien esteiden käsittelyssä. Niiden käyttöönottoa kannattaa harkita varsinkin niissä tilanteissa, joissa halutaan löytää ratkaisuja lasten ja nuorten kokeman stressin hallintaan ja psyykkisen turvan vahvistamiseen tai vuorovaikutustilanteessa esiintyy ylimääräisiä jännitteitä. Osa lapsista tarvitsee myös selkeästi käytännön oppimistilanteisiin liittyvää harjoittelua aikuisen tai vertaisryhmän tukemana. Luontolähtöiset menetelmät tarjoavat näihin tilanteisiin kustannustehokkaita ratkaisuja.
Ensimmäisenä selvitettiin luontoavusteisen toiminnan toteutukseen liittyviä reunaehtoja. Ammattilaiset korostivat toiminnan yksilöllisen suunnittelun ja toteutuksen merkitystä. Samalla todettiin, että palveluissa kannattaa panostaa riittävästi aikaa ja resursseja hyvän vuorovaikutuksen rakentamiseen. Ammattilaiset tunnistivat luontolähtöisen tuen tarvetta ja mahdollisuuksia useiden lasten ja nuorten tukemiseen liittyvien toimialojen parissa.
Toisena osakysymyksenä selvitettiin luontoavusteisuuteen liittyviä vaikuttavuusprosesseja. Ammattilaisten näkemysten ja sitä täydentävän kirjallisuuden perusteella nousi esille neljä keskeistä vaikuttavuuteen liittyvää teemaa. Luontoavusteisten ympäristöjen nähtiin tarjoavan
1) keinoja lasten ja nuorten rauhoittumiseen ja psyykkisen turvan vahvistamiseen, 2) tukea luottamuksellisen vuorovaikutuksen rakentamiseen, 3) mahdollisuuksia kokemukselliseen oppimiseen ja toimijana voimaantumiseen, sekä 4) tukea terveellisten elämäntapojen omaksumiseen.
Kaikki neljä teemaa tiivistyvät kysymykseen siitä, minkälaisen fyysisen ja sosiaalisen tilan lapsi tai nuori tarvitsee oman kasvunsa tueksi. Samalla kysymys on myös siitä, minkälaisia työvälineitä alan ammattilainen tarvitsee puheen ja keskustelun rinnalle pyrkiessään vastaamaan haavoittuvassa asemassa olevan lapsen ja perheen tuen tarpeisiin.
Luontolähtöisen toiminnan keskeisenä etuna nähtiin yksittäisten teemojen yhteenkietoutuminen, ja mahdollisuudet monialaisen tuen tarjoamiseen lapseen kasvuun ja kehitykseen. Toiminnan vaikuttavuus syntyy kokonaisuuden tasolla, jossa ympäristön tarjoumia otetaan joustavasti käyttöön kunkin asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Esiin nostetut teemat eivät niinkään määritä asiakkaan hakemia ratkaisuja, vaan tarjoavat enemminkin keinoja kuntoutumiseen liittyvien esteiden käsittelyssä. Niiden käyttöönottoa kannattaa harkita varsinkin niissä tilanteissa, joissa halutaan löytää ratkaisuja lasten ja nuorten kokeman stressin hallintaan ja psyykkisen turvan vahvistamiseen tai vuorovaikutustilanteessa esiintyy ylimääräisiä jännitteitä. Osa lapsista tarvitsee myös selkeästi käytännön oppimistilanteisiin liittyvää harjoittelua aikuisen tai vertaisryhmän tukemana. Luontolähtöiset menetelmät tarjoavat näihin tilanteisiin kustannustehokkaita ratkaisuja.
Collections
- Julkaisut [86347]