Maaseudun pienyrityksen menestyminen
Kupiainen, Terri; Helenius, Juha; Kaihola, Outi; Hyvönen, Saara (2000)
Kupiainen, Terri
Helenius, Juha
Kaihola, Outi
Hyvönen, Saara
Julkaisusarja
MTTL Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos, Tutkimuksia
Numero
239/2000
Sivut
128 p
Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos
2000
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:951-687-065-1
http://urn.fi/URN:ISBN:951-687-065-1
Tiivistelmä
Maaseudulla asuvia on kannustettu yrittäjyyteen tarjoamalla mm. taloudellista tukea ja koulutuspalveluja. Samanaikaisesti on syntynyt maaseudun yrittäjyyttä koskeva tutkimusperinne, joka käsittelee yrittäjäosaamista joko alueellisesta näkökulmasta tai yrittäjyyttä painottaen. Tutkimuksissa on annettu myös selviä suosituksia maaseutuyrittäjille markkinoinnista ja strategioista. Yritystoiminnan aloittamisvaiheessa olevien yritysten tutkimiseen on käytetty paljon resursseja, mutta myöhemmät, yhtä tärkeät yrityksen kehitysvaiheet ovat saaneet huomattavasti vähemmän huomiota. Osaamisen kehitysvaiheisiin liittyvää tarkastelua tulisi selvästi laajentaa aloitusvaiheen lisäksi myös myöhempiin yrittäjyyden vaiheisiin. Maaseudun taloudellisessa tutkimuslaitoksessa on julkaistu tutkimus, joka tarkentaa kuvaa maaseutuyritysten menestymisestä sekä maaseutuyrityksiin kohdistuneista aiemmista tutkimuksista ja niiden tuloksista. Tutkimuksessa todetaan, että maaseutuyrityksiä koskevat tutkimukset ovat olleet lähestymistavoiltaan hajanaisia ja pääosin selvitystyyppisiä. Markkinoinnin tutkimusta ei voi edelleenkään rakentaa kestävästi maaseutuyrittäjyyden tutkimusperinteelle erityisesti yrittäjyyden ja markkinoinnin yhtymäkohdassa. Vaikka yrityksen sijainnilla on merkitystä sen menestymiseen, sijainti on kuitenkin toissijainen tekijä, kun tarkastellaan yrittäjäosaamisen kehittymistä markkinalähtöisesti. Näkemystä voidaan perustella esimerkiksi yrityksen kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavilla tekijöillä, mitkä menestymään pyrkivät maaseutuyritykset kohtaavat samalla tavalla kuin muutkin yritykset. Yrittäjäosaamisen heikkoja kohtia ovat tavoitteen asettelu, strategisen ajattelun omaksuminen ja markkinointiosaaminen, vaikka yrittäjät itse kokevat usein osaamisensa vähintäänkin tyydyttävänä. Maaseutuyritysten kannattavuus on useissa tutkimuksissa osoittautunut heikoksi. Saman osoitti myös tässä tutkimuksessa käytetty 35:n maaseudulla toimivan matkailu- ja ravitsemusalan sekä puunjalostusalan yrityksen tilinpäätösaineisto. Vaikka aineiston yritykset olivat siinä mielessä menestyneitä, että ne ovat toimineet suhteellisen kauan, yritykset ovat edelleen hyvin pieniä. Aineiston suurimmat yritykset ovat keskimäärin muita ryhmiä kannattavampia, niissä on suurempi työvoiman osuus ja samalla merkitsevästi suurempi yritystulo-osuus kuin pienemmissä kokoluokissa. Tutkimuksen tulos ei näin tue yksiselitteisesti tutkimustuloksia, joiden mukaan itsensä työllistäjät menestyvät maaseudulla paremmin kuin kasvuyritykset. Liikevaihdon kehitystä edistävät yrityksen kasvutavoite ja halu menestyä liiketoiminnassa, kyky kantaa riskiä ja atk:n käyttö yritystoiminnan apuvälineenä. Suuri omarahoitusosuus edistää kannattavuutta. Nettotulosta näyttävät selittävän lähinnä investointien rahoitusrakenne ja yrityksen koko. Kannattavuus ei kuitenkaan kehity lineaarisesti liikevaihdon kasvaessa. Kaikkein pienimuotoisinta yritystoimintaa näyttäisi olevan vaikein saada kannattavaksi. Liiketoiminnan kehittyminen pienyrityksissä pysähtyy helposti: 6-10 vuotta toimineet olivat kaikkein pienimpiä ja heikoimmin kannattavia, mutta pääsyynä heikkoon kannattavuuteen on usein yrittäjyyden sivutoimisuus.
Collections
- MTTL:n tutkimuksia [249]