Postios. Helsinki Rukkila K 0 L A Puhelin Helsinki 847872 Rautatieas Pitäjänmäki VALTION MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS 1953 Koetusselostus 123 Kuva 1 FARMALL CUB-TRAKTORI bensiinikäyttöinen Ilmoittaja: Suomen Maanviljelijäin Kauppa Oy, Tampere. Valmistaja: International HarVester Company, Chicago, Illinois, USA. Vähittäishinta ilmoittajan mukaan (15. 8. 53): sähkökäynnistyksel- lä, mekaanisella ja hydraulisella nostolaitteella, hih- napyörällä, voimanottoakselilla, valornheittimillä (2 eteen, 1 taakse) ja lisäpainoilla varustettuna 287 700 mk. Ryhmä 13 I 1 Rakenne ja toiminta Farmall Cub-traktori on 666 kg painava, 3 vaihteella, mekaanisella käsivoimaisella nostolaitteella ja kytkinkopan päälle sijoitetulla hyd- raulisella nostolaitteella sekä etu- ja takaraidevälin säätömahdollisuu- della varustettu. Nostolaitteet voidaan yhdistää toisiinsa joko mekaa- nisesti tai hyclraulisesti samanaikaisesti •toimiviksi. Traktori on epä- symmetrinen; moottori, vaihdelaatikko ja takasilta ovat traktorin va- semmalla sivulla, '1* cm raidevälin keskiviivasta. Ohjauspyörä ja istuin ovat traktorin oikealla sivulla. Moottori on 4-sylinterinent 4-tahtinen, sivuventtillimallinen bensii- nikäyttöinen kaasutinmoottort. Moottorin sylinterilohko, jossa ei ole vaihdettavia sylinteriputkia, on valettu yhteen kampikammion kanssa ja muodostaa yhdessä kytkinkopan kanssa traktorin kantavan rungon. Moottorissa on kevytmetallimännät, joissa on 2 tiivistysrengasta ja 1 öljyrengas. Kampiakseli on laakeroitu 3 runkolaakerilla. Kaasuttimen pääsuutin on kiinteä, tyhjänäkäyntisuutin säädettävä. Palamisilma kulkee öljy-ilmanpuhdistimen kautta. Moottorin pyöri- misnopeuden säätää keskipakosäädin, joka asetetaan halutulla nopeu- della ohjaamosta käsivivulla. Moottorissa on magneettosytytys. Magneetto on varustettu käyn- nistystä varten laukaisulaitteella. Sähkölaitteisiin kuuluu lisäksi 6 V akku latausgeneraattoreineen käynnistysmoottoria ja valonheittimiä varten. Kuva 2 2 jäähdytysjärjestelinään kuuluu vesiputkijäähdytin ja tuuletin.1) Vesipumppua ja termostaattia ei ole. Moottorin voitelujärjestelmään kuuluu hammaspyöräpumppu, öl- jynpuhdistin ja öljynpaineen mittari, Kytkin on jalkapolkirnella hoidettava kuiva yksilevykytkin. Vaihteiston hammaspyörät ovat suorahampaisia. Akselit on laake- roitu kuula- ja rullalaakereilla. Vaihteistosta voima siirtyy kartio- hammaspyöräparin välityksellä traktorin tasauspyörästöön ja siitä edelleen erikseen koteloitujen lieriöhammaspyöräparien muodostamien taka-akselivaihteistojen välityksellä traktorin takapyöriin. Voimanottoakseli ja sen päähän kiinnitettävä hihnapyörä saavat liikkeensä suoraan kytkinakselilta. Niillä on yhteinen kytkin. Hihna- pyörä on irroitettava kiintotyökoneita käytettäessä. Tasauspyörästön akseleihin on kiinnitetty jarrurummut, joihin ul- kopuoliset vannejarrut vaikuttavat ja toimivat erikseen oikealla ja- lalla hoidettavilla polkimilla. Ne voidaan myös lukita , joko oikean- puoleinen jarru erikseen tai molemmat yhdessä, jolloin jarrut toimivat seisontajarruina. Raideväli on säädettävissä sekä edessä että takana. Takana säätö tapahtuu pyöriä kääntäen vaihtamalla ja muuttamalla vanteiden kiin- nitystä pyörän runkolevyyn ja edessä akselin pituutta muuttamalla ja pyöriä kääntämällä. Traktorissa on hinattavien työkoneiden vetoa varten vetolaite, jossa on säätövara sekä korkeus- että sivusuunnassa. Traktoria varten on runsaasti erilaisia työkoneita, jotka kiinnitetään sekä akselivälille että taka-akselin taakse mekaanisella käsivoimaisella tai hydraulisella nostolaitteella käytettäviksi. Traktorin mukaan kuuluivat seuraavat työkalut: voidepuristin, katkojan ja sytytystulpan kärkivälin mitat, 1/2" hylsyavain, sytytys- tulpan avain ja pihdit. Mittoja: Traktorin valmistusnumero Serial n:o 138251 pituus (eturenkaista takarenkai- siin) 249 cm leveys (takaraidevälin ollessa 101 cm) 124 » korkeus (ohjauspyörän yläreu- naan) 162 » (poistoputken päähän) 193 » turaideväli säädettävissä (jatkettava etuak- seli ja pyöriä kääntäen) pienin välein 105-160 » Takaraideväli säädettävissä (pyöriä kääntäen ja kiinnitystä muuttaen) pie- nin välein 101-143 » Akseliväli 174 » Kääntösäde (betonialustalla) raidevälirt olles- sa edessä 105 ja takana 101 cm oik. 2,83 m vas. 2,97 » ohjausjarruja käyttäen aik. 2,61 m vas. 2,63 » 1) Koetuksen alkuvaiheessa asennettiin traktoriin tutkimuslaitoksen pyynnöstä jäähdytti- men kaihdin ja lämpömittari. 3 Käännöksenpuoleisen etupyörän kääntymis- oik. 52 ° kulma vas. 50,5° 50,5° käännös vastaa n. 1,25 ohjauspyörän kierrosta Ohjauspyörän läpimitta 38 C111 Maavara etuakselin alla 49 » kampikammion alla 54 » vaihdelaatikon alla 58 » takasillan alla 55 » vetolaitteen alla 33-42 » Eturenkaat (Firestone F 2) 3.00-12 vaakasuora ulkoläpimitta 49 cm leveys 9 » Takarenkaat (Dunlop Farm Tractor) .... 7.00-24 vaakasuora ulkoläpimitta 102 cm leveys 21 » Moottorin valmistusnumero 140998 Sylinterien lukumäärä 4 Sylinterin läpimitta 66,7 mm Iskun pituus 70 » Kokonaisiskutilav-uus 975 em3 Puristussuhde 6,5 Moottorin normaali pyörimisnopeus (valm ilm. mukaan) 1600 r/min Kytkinlevyn kitkapinnan ulko- ja sisäläpi- mitat 165 ja 114 MM Hihnapyörän läpimitta keskeltä 228,7 » leveys 114,5 » normaali pyörimisnopeus 1322 r/min dellal) , Hihnan nopeus normaalilla pyörimisnopeu- 15,8 m/s 21/25 Voimanottoakselin läpimitta (1") MM pyörimisnopeus moottorin normaalilla nopeudella (1600 r/min) 1600 r/min poikkeama traktorin rai- i devälin keskiviivasta ' 1-6 cm Kiinteän vetolaitteen vetopisteen korkeus maasta (säädettävä) 34, 38, 42 ja 55 » säätövara sivusuunnas- sa laidasta laitaan 40,5 » vaakasuora etäisyys ta- ka-akselista 25-45 » vaakasuora etäisyys voimanottoakselin pääs- tä 5-25 » pystysuora etäisyys voi- manottoakselista (kes- keltä) 18, 31, 35 ja 39 » vetokaaren reikien lä- pimitta 17,4 mm 1) Maassamme valmistetut puimakoneet ovat yleensä varustetut sellaisella kelan hilma- Pyörällä, joka ectellyttä,ä 12,7 m/s hihnan nopeutta, joten tällä traktorilla puitaessa on yleensä käytettävä moottorin pyörimisnopeutta n. 1285 r/min. 4 Polttoainesäiliön tilavuus (valm.ilm. mukaan) 28,4 1 Jäähdytysnesteen määrä ( » ) 9,9 » Moottorin öljymäärä ( » ) 2,8 » Vaihdelaatikon öljymää- rä ( ) 1,65 » Taka-akselivaihteistojen öljymäärä ( » ) 2/0,95 » Traktorin suurin sivukallistuma sen kaatu- matta, eturaidevälin ollessa 105 cm ja ta- karaidevälin 101 cm sekä renkaiden pai- neiden vastaavasti 1,4 ja 0,8 aty, on oi- kealle n. 43,50 ja vasemmalle n. 38° Traktorin paino säiliöt täynnä (hinnan yh- teydessä mainittuine varusteineen ilman lisäpainoja) 666 kg Traktorin etuakselipaino n. 276 » taka-akselipaino n. 390 » etulisäpainojen paino 23 » takalisäpainojen paino 130 » taka-akselin suurin sallittu lisä- kuormitus (valmilm. mukaan) ve- topisteestä (45 cm päässä taka- akselista) n. ei tiedossa ja akselin välittömässä läheisyy- dessä n. 800 kg etuakselin suurin sallittu lisäkuor- mitus (valm. ilm, mukaan) n. 150 » Traktorin nopeudet pyörien luistamatta (takarenkaat 7.00-24) moottorin pyörimisnopeuden ollessa 1600 r/min: km/h m/s 1-vaihde 3,6 1,01 —»— 5,3 1,47 —»— 10,9 3,04 peruutus 4,0 1,12 Koetus Koetus suoritettiin tutkimuslaitoksella vuosina 1952-53. Trakto- rille tuli koetusaikana yhteensä n. 1040 käyttötuntia. Koetuksessa mitattiin traktorin hihnapyörän teho, vetoteho sekä polttoaineen kulutus. Lisäksi suoritettiin kyntökokeita sekä erilaisia maatilataloudessa esiintyviä käytännön töitä sekä kesällä että talvella. Tehon mittaukset suoritettiin koetusajan alussa alkukäytön jälkeen, joka kesti n. 300 tuntia. Myös koetusajan lopulla, jolloin traktoria oli käytetty n. 1040 tuntia, mitattiin hihnapyörän teho. Hihnapyörän teho mitattiin sähköjarrulla käyttäen 4" hihnaa. Teho ja polttoaineen kulutus on laskettu siten, että hihnan osuudeksi on otettu kaikilla tehoilla 1,0 hv samalla huolehtien siitä, ettei hihnan luisto ole ylittänyt 1,0 %. Säädin oli asetettu siten, että kaasuläppä avautui täysin moottorin pyörimisnopeudella 1600 r/min. Alkujarru- tuksessa ei moottori ollut vielä riittävästi hioutunut. Tunnin kokeen keskiarvona saatu teho (760 mm Hg, +23°C) oli 8,4 hv polttoaineen kulutuksen ollessa 3,8 litraa tunnissa eli 332 g hevosvoimaa ja tuntia kohden. Tulokset loppujarrutuskokeista esitetään taulukossa 1 ja piirrok- sessa 1. 5 km/h m/s Vetovoima kp Vetoteho hv Moottorin pyörimis- nopeus r/min Nopeus 1/h g/hvh Polttoaineen kulutus Vaihde Pyörien luisto Taulukko 1. Jarrutustulokset Hihna- Pyörän teho hv Moottorin PYör.nop, r/min Polttoaineen kulutus Jäähdytys- veden Jarrutus- hallin Ilman- paine mm Hg g/hvh I 1/h lämpötila 0C Tunnin koe täydellä kuormalla') 9,1 1600 292 I 3,7 I 98 21 765 Osakuormituskoe 9,1 1600 293 3,7 98 17 765 8,8 1700 302 3,7 18 8,2 1725 313 3,6 97 7,0 1750 324 3,15 5,7 1790 372 2,95 4,3 1830 460 2,75 2,9 1860 613 2,5 Ylikuormituskoe 9,0 1560 293 3,7 98 21 765 8,2 1400 314 3,6 99 22 8,0 1330 316 3,5 5 7,9 1260 313 3,4 7,2 1170 320 3,2 1) Normaalitilaan (ilmanpaine 760 mm Hg ja lämpötila +200C) muunnettuna teho on 9,1 hv. Taulukko 2. Vetokokeiden tulokset Asfalttitie, vetokulma No 1 560 5,1 - _ 0,69 2,5 1240 10,5 550 6,8 - - 0,93 3,3 1665 10,1 290 4,1 - - 1,07 3,8 1805 4,7 2 375 6,7 - - 1,35 4,9 1610 7,3 300 6,1 - - 1,53 5,5 1790 5,6 240 5,1 - - 1,60 5,8 1805 2,8 3 165 5,2 - - 2,38 8,6 1300 3,0 140 5,6 - - 3,0 10,8 1635 3,0 100 4,3 - - 3,27 11,8 1780 2,7 Mullos, vetokulma 100 1 360 2,5 - - 0,53 1,9 1640 48,2 250 2,8 3,05 780 0,85 3,1 1770 22,5 210 2,6 3,0 830 0,92 3,3 1785 17,0 2 290 4,8 3,9 585 1,24 4,5 1710 19,2 230 4,0 3,4 610 1,30 4,7 1740 16,5 160 3,1 3,0 695 1,45 5,2 1765 8,7 6 Polttoaineen kulutus: Moottorin pyorimisnopeus: 1 lunnin koe Illassa 76 5 mm Hg +21.G r/min I/17 g/hvh ................ 4-.........„ 5 —600 1800 -...... 1700 \ 1600 4 —500 1500 • 11 I — • 0 1400 3-400 . . -‘- '51 1300 • F , 1200 2 3j0 t - 1 Hihnapyörön teho hv 2 3 Mooltoriöljy:Germ Polttoaine: Bensiini, oktaaniluku 4 Mobil om. 5 6 7 8 9 hv SAE 30 Ilman lämpölila.+17-22•0 paino 0,719 +20•C Ilmanpaine: 765 mm klg 71 195.1953 K. A. Farmall Cub traktori Moottorin valmistusnumero 140998 MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUS- LAITOS HELSINKI Piirros 1 Pyörimisnopeudella 1600 r/min saatiin tunnin kokeen keskiarvona 760 mm Hg ilmanpain.eeseen ja +20°C lämpötilaan muunnettuna hihna- pyörän tehoksi 9,1 hv. Polttoaineen kulutus oli (765 mm Hg ja +21°C) 3,7 litraa tunnissa eli 292 g hevosvoimaa kohden tunnissa. Hihnapyö- rän suurin vääntömomentti saatiin moottorin pyörimisnopeudella 1260 r/min. Tämä vääntömomentti on 10 % suurempi kuin moottorin suu- rimmalla teholla. Tyhjänäkäynnissä (575 r/min) moottori kulutti polttoainetta 0,42 litraa tunnissa. Moottorin pyörimisnopeuden (1600 r/min) pysyvä lisäys oli 17,5 % poistettaessa täysin kuormitetusta moottorista kuorma. Vetovoimat ja -tahot mitattiin kuivalla kelillä 1) asfalttitiellä ja 2) pehmeäksi (n. 20 cm) syvään muokatulla kiinteäpohjaisella mullos- pellolla. Kokeet suoritettiin siten, että vetosuunta muodosti 10° kul- man maanpinnan kanssa, vertopisteen korkeuden ollessa 44 cm. Veto- kokeiden tulokset esitetään taulukossa 2. 7 H u o m au tu ks et 3!.. 1.0 N N 05 0 11) 33 Ci 11.1 Dl 0 0 ."(11 5 N .41 P› co fi a, 5 c• o, 33^ 0") (.3 3)• iC3 0 10 .31 (3 0. 1i>. N 00 Traktoria käytettiin koetuksen aikana mm. kyntöön, äestykseen, heinän niittoon, kuljetuksiin ja paikallisena voimakoneena puintiin sekä betoninsekoittimen käyttöön. Kyntökokeet suoritettiin syksyllä 1952 traktorin omalla kiinteästi kytkettävällä 1-siipisellä 12" auralla keskijäykällä heinänurmella. Maan pinta oli jonkin verran kostea. Kyntökokeen tulokset esitetään taulukossa 3. Tutkimuslaitoksen toimesta traktori varustettiin koetuksen alku- puolella jäähdyttimen kaihtimella ja lämpömittarilla. Koetusajan lo- pulla vaihdettiin traktoriin sytytystulpat. Noin 650 käyttötunnin kuluttua traktorin moottori oli varsin run-. saasti kargtoittunut ja se oli puhdistettava. Arvostelu Farmall Cub-traktori bensiinikäyttöinen Ilmoittaja: Suomen Maanviljelijäin Kauppa Oy, Tampere. Valmistaja: International Harvester Company, Chicago, Illinois, USA. Vähittäishinta ilmoittajan mukaan (15. 8. 53): sähkökäynnistyksel- lä, mekaanisella ja hydraulisella nostolaitteella, hih- . napyörällä, voimanottoakselilla, valonheittimillä (2 eteen, 1 taakse) ja lisäpainoilla varustettuna 287 700 mk. Farmall Cub-traktori on 666 kg painoinen, 3 vaihteella, mekaani- sella käsivoimaisella nostolaitteella ja kytkinkopan päälle sijoitetulla hydraulisella nostolaitteella sekä etu- ja takaraidevälin säätömahdol- lisuudella varustettu. Traktori on epäsymmetrinen; moottori, vaihde- laatikko ja takasilta ovat vasemmalla sivullaOtig cm raidevälin keski- viivasta. Ohjauspyörä ja istuin ovat traktorin oikealla sivulla. Traktorin teho, paino ja nopeudet ovat keskenään verraten edulli- sessa suhteessa. Hihnapyörän suurimmaksi tehoksi tunnin kokeen keskiarvona nor- maalitilaan (ilman lämpötila +20°C ja ilmanpaine 760 mm Hg) muun- nettuna moottorin pyörimisnopeuden ollessa 1600 r/min saatiin loppu- jarrutuksessa 9,1 hv polttoaineen kulutuksen ollessa (765 mm Hg ja +21°C) 3,7 litraa tunnissa eli 292 grammaa hevosvoimaa kohden tun- "gissa. Osakuormituskokeiden tulokset esitetään seuraavassa yhdis- Xelmässä. Hihnapyörän teho hv (765 mm Hg, +17... 180C1) Teho % suurimmasta tehosta Moottorin pyör. nopeus r/min Polttoaineen kulutus 1/h g/hvh 9,1 100 1600 3,7 292 7,7 85 1740 3,4 315 6,8 75 1760 3,2 330 4,6 50 1820 2,8 440 2,3 25 1870 2,4 720 Suurin teho muunnettuna normaalitilaan on 9,1 hv. 9 Polttoaineen oininaiskulutusta (g/hvh) voidaan pitää normaalina. Pyörimisnopeuden säätimen toiminta on jokseenkin tyydyttävä. Vetokokeiden tulokset esitetään seuraavassa yhdistelmässä, josta ilmenee eri vaihteilla saavutetut parhaat vetovoimat ja vastaavat pyö- rien luistoprosentit sekä vetotehot. Olosuhteet Suurin mitattu vetovoima kp/luisto-%1) Suurin mitattu vetoteho hv 2 1 3 1 2 3 vaihteella vaihteella Asfalttitie, veto- kulma 100 ...... Mullos, vetokulma 100 560/10,5 375/ 7,3 360/48,2 280/19,1 165/3,0 6,8 2,8 6,7 5,6 4,8 1) kp=voimakilogramma. Käytännössä suoritettujen kyntö- ja äestyskokeiden perusteella voi- daan todeta traktorin pystyvän 1-2-vaihteilla vetämään keskijäykillä mailla 20 cm syvään kynnettäessä 1-siipisen 12" auran sekä samoissa olosuhteissa 4 jalan lautasäkeen (Ctb-23 A). Traktorin kääntymiskyky on hyvä. Traktorin rakenteeseen ja kestävyyteen näh- den esitetään seuraavat huomautukset: Etupyörien pienuus vaikeuttaa traktorin ohjausta etenkin pehmeillä mailla. Koetellun traktorin takarenkaiden tartuntapinta oli epäedul- linen. Hinattavien työkoneiden vetoon tarkoitettu poikittainen vetopuomi on peräkärryn vetoon heikohko. Traktorissa tulisi olla lärnpömittari ja jäähdyttimen edessä ohjaajan istuimelta käsin säädettävä kaihdin. Voimanottoakselin läpimitta ja pyörimisnopeus eivät ole standar- dien mukaiset. Jarrupolkimien akselien voitelu. on hankala suorittaa. Lopputarkastuksessa ei havaittu mitään vaurioita tai normaalia suurempaa kulumista. Moottorin sylinterien kuluminen oli pieni (0,07 ... 0,11 mm). Traktorin maavaran ollessa suuri ja näkyväisyyden ohjaajan istui- melta hyvä on traktoria pidettävä kohtalaisen sopivana mm. rivivil- jelytöihin. Se soveltuu myös pienehköille tiloille sekä suurehkojen talouksien aputraktoriksi. Kestävyydeltään traktori on osoittautunut hyväksi. Helsingissä joulukuun 2 p:nä 1953. MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS 10 Ilmoittajan mukaan on Farm.all Cub-traktoria 15. 8. 53 mennessä myyty maas- samme 98 kpl. Traktorin mukana seuraa englanninkielinen käyttö- ja huolto-ohje. Suomen Maanviljelijäin Kauppa Oy:n myymiä traktoreita huolletaan ja korja- taan ilmoittajan mukaan seuraavilla paikkakunnilla olevissa korjaamoissa, joiden kanssa on tehty sopimus: Hämeenlinna, Lahti, Lappeenranta, Loimaa, Loviisa, Turku, Vaasa, Kouvola, Oulu, Kajaani, Joensuu, Jyväskylä, Mikkeli, Pori, Kokkola, Kotka, Lauttakylä ja Kristiina. Omia korjaamolla on seuraavilla paikkakunnilla: Kuopio, Helsinki/Malmi ja Tampere. • 1 Koneen edustajalla on oikeus julkaista joko koko koetusselostus tai sen loppuarvostelu. Koetusselostuksen jotakin muuta kohtaa ei saa ilman laitoksen lupaa erillisenä julkaista. 11 Helsinki 1954 — Lehtipaino Oy.