Post jos. Helsinki Rukkila Puhelin Helsinki 847872 Rautatieas Pitäjänmäki VALTION MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS 1953 Koetusselostus 140 Kuva 1 NUFFIELD UNIVERSAL- TRAKTORI petrolikäyttöinen, malli M 4 Ilmoittaja: Kesko 0 y, Helsinki. Valmistaja: Morris Motors Lt d., Birmingham, Englanti. Vähittäishinta ilmoittajan mukaan (15. 12. 53): sähkökäynnistyk- sellä, hydraulisella nostolaitteella, voimanottoakse- lilla, valonheittimillä (2 eteen, Iwtaakse), hihnapyö- rällä ja käyttötuntimittarilla varustettuna n. 439 000 mk. Rakenne ja toiminta Nuffield Universal M 4-traktori on n. 2 300 kg painava, 5 vaihteel- la, hydraulisella 3-pistenostolaitteella sekä etu- ja takaraidevälin sää- tömahdollisuudella varustettu. Moottori on 4-sylinterinen, 4-tahtinen, sivuventtiilimallinen petro-, likäyttöinen kaasutinmoottori. Moottorissa on kevytmetallimännät, joissa On 2 tiivistysrengasta ja 2 öljyrengasta. Kampiakseli on laake- 1 Ryhmä 13 1 1 VAK OLA roittl 3 runkolaakerilla. Sylinterilohko, jossa ei ole vaihdettavia sylin- teriputkia, on valettu yhdeksi kappaleeksi ja kiinnitetty pulteilla yh- dessä kampikammion kanssa valettuun alustaan, mikä yhdessä vaihde- laatikon kanssa muodostaa traktorin kantavan rungon. Palamisilma kulkee öljy-ilmanpuhdistimen kautta. Kaasutin on Solex-merkkinen. Siinä on kiinteät suuttimet ja erityinen käynnistyskaasutin. Mootto- rin pyörimisnopeuden säätö tapahtuu öljyiskunvaimentimella varuste- tulla kesIdpakosäätimellä, mikä asetetaan halutulle pyörimisnopeu- delle ohjaajan istuimelta käsivivulla. Kaasuvivun kaaressa on merkin- nät pyörimisnopeuden säätämiseksi 1400 ja 2000 r/min.1) Keskipako- säädin saa liikkeensä kampiakselilta ketjun välityksellä. Sähkölaitteisiin kuuluu 12 V akku latausgeneraattoreineen, käyn- nistysmoottori, sytytyspuola, amperimittari, äänimerkinantolaite ja va- laistuslaitteet. Jäähdytysjärjestelmään kuuluu vesiputkijäähdytin, tuuletin, vesi- pumppu, lämpömittari ja säleikkökaihdin. Termostaattia ei ole. Voitelujärjestelmään kuuluu siivilällä varustettu hammaspyörä-f' pumppu, öljynpuhdistin ja öljynpaineen mittari. Kytkin on jalkapolkimella hoidettava kuiva yksilevykytkin. Vaihteiston hammaspyörät ovat suorahampaisia. Akselit, peruu- tusvaihteen akselia lukuunottamatta, on laakeroitu kuula- ja rulla- laakereilla. Kytkinakseli on kaksiosainen, joista toinen on vauhtipyö- rän kopan sisällä ja toinen vaihdelaatikossa. Osat on yhdistetty toi- siinsa joustavasti. Vaihteiston sivuatkseli on laakeroitu kolmella kuu- lalaakerilla. Vaihteistosta voima siirtyy kartiohammaspyöräparin välityksellä traktorin tasau.spyörästöön ja siitä edelleen lieriöhammaspyöräparien välityksellä takapyöriin. • Voimanottoakselilla ja hydraulisen nostolaitteen pumpulla on yhtei- nen kytkin. Sen avulla voidaan kytkeä voimanottoakseli käyntiin, ilman että hydraulisen nostolaitteen pumppu on toiminnassa. Kytket- täessä hydraulisen nostolaitteen pumppu käyntiin, on myöskin voiman- ottoakseli kytkettynä. Traktorin vasemmalle sivulle sijoitettu hihnapyörä saa liikkeensä kytkinakselilta kartiohammaspyöräparin, välityksellä. Se on varustettu omalla kytkimellä. Ohj ausjarrut ( paisuntaj arrut ) vaikuttavat tasauspyörästön akse - leiden jatkeisiin ja toimivat kumpikin erikseen oikealla jalalla hoidet- tavilla polkimilla. Haluttaessa voidaan polkimet kytkeä salvalla •yh- teen. Jarrut lukitaan ,seisontajarruiksi käsivivulla (käsijarru). Takaraidevälin säätö tapahtuu pyöriä akselilla siirtäen ja kääntäen vaihtamalla sekä muuttamalla vanteen kiinnitystä pyörän runkole- vyyn. Edessä säätö tapahtuu akselin pituutta muuttamalla ja pyöriä, kääntämällä. Traktorissa on Iiinattavia työkoneita varten sivu- ja korkeussuun- nassa säädettävä vetolaite. Hydraulinen 3-pistenostolaite toimii vain nostavana laitteena. Se ei vaikuta työkoneen työsyvyyteen, mikä säädetään paitsi työntövar- rella myös työkoneen kannatuspyörällä. Siinä ei ole suojalaitetta es- teeseen ajon varalta, vaan suojalaite on tarkoitettu työkoneeseen. Nos- tolaite voidaan lukita mekaanisesti yläasentoonsa erityisen lukitusta- Pin avulla. Nostolaitteen hammaspyöräpumppu saa liikkeensä voiman- ottoakselilta, sekä venttiililaite saatbVipuineen, työsylinteri mäntineen ja nostoakseli nöstovarsineen on sijoitettu taka-akselivaihteiston ko- 1) Ilmoittajan mukaan on uuden mallin kaasuvivun kaaressa asetettavat rajoittimet. 2 pan taakse. Nostolaitteessa on varsinaisen 3-pistenostolaitteen lisäksi toinen järjestelmä, mille on oma erillinen käyttövipunsa. Se on tarkoi- tettu sellaisten hydraulisesti toimivien työkoneiden käyttämiseen, jotka eivät ole 3-pistenostolaitteeseen kiinnitettäviä. Paineöljyn käyttöä var- ten on nostolaitteen kopan päädyssä tulppa. Lukittaessa varsinainen nostolaite lukitustapin avulla yläasentoonsa voidaan sitäkin oman pai- neöljyn ottotulpan kautta käyttää sellaisten hydraulisesti toimivien työkoneiden käyttämiseen, jotka eivät ole 3-pistenostolaitteeseen kuin- nitettäviä. Molempien nostojärjestelmien työskentelynopeutta (nosto- nopeutta) voidaan säätää kumpaakin erikseen. Traktorin istuin on säädettävä ja pehmustettu vaahtokumityynyllä. Traktori on varustettu käyttötuntimittarilla ja kojetaulun valaisi-mella. Traktorin mukaan kuuluivat seuraavat työkalut: 1 siirtoavain, 4 kiintoavainta, 3 putkiavainta varsineen, 1 linjapihdit, 1 ruuvitaltta, 1 -asara, 1 pyörämutterinavain ja rasvapuristin. Mittoja: Traktorin valmistusnumero N T 11849 pituus (eturenkaista takarenkai- siin leveys (taka-akselin päästä pää- hän) 210 » korkeus (poistoputken päähän) .... 205 » korkeus (ohjauspyörän yläreunaan) 167 » Eturaideväli säädettävissä (jatkettava akseli ja pyöriä kääntäen) pienin välein 122... 193 » Kuva 2 312 cm 3 Takaraideväli säädettävis' så (pyöriä kääntäen, kiinnitystä muuttaen ja akselilla siirtäen) pienin välein Akseliväli Kääntösäde (betonialustalla) raidevälin olles- sa edessä 122 ja takana 138 cm .ohjausjarruja käyttäen 133 ... 226 cm 198 » oik. 3,28 m vas. 3,30 » oik. 2,82 » vas. 2,83 » Käännöksen puoleisen etupyörän kääntymis- kulma oik. 55° vas. 54° 550 käännös vastaa n. 2 1/3 ohjauspyörän kierrosta Ohjauspyörän läpimitta 45,7 cm Maavara etuakselin alla 48 raidetankojen alla 43 ... 45,5 kampikammion alla 66 vaihdelaatikon alla 60 takasillan alla 47 vetolaitteen alla 38,5 Eturenkaat (DUNLOP FARM TRACTOR) 6.00-19 . vaakasuora ulkoläpimitta 82,5 C/11 leveys 15,7 Takarenkaat (DUNLOP FARM TRACTOR) 11-36 vaakasuora ulkoläpimitta 145,5 CM leveys 30 Moottorin valrnistusnumero ETC 112210 Sylinterien lukumäärä 4 Sylinterin läpimitta 100 MM Iskun pituus 120 Kokonaisiskutilavuus 3770 CM3 PuigstusSiihde 4,25 Moottorin normaali pyörimisnopeus (valm. lin). mukaan) Kytkinlevyn kitkapinnan ulko- ja sisäläpi- mitat Hihnapyörän läpimitta keskeltä leveys normaali pyörimisnopeus Hihnan nopeus normaalilla pyörimisnopeu- della') Voimanottoakselin läpimitta (1 3/s") pyörimisnopeus moottorin normaalilla nopeudella (1400 r/min) poikkeama traktorin rai- devälin ke,skiviivasta 1400 r/min 280 ja 170 MM 260 165 1038 r/min 14,2 m/s 28/35 MM 527 r/min 0 cm 1) Maassamme valmistetut puimakoneet ovat yleensä varustetut sellaisella kelan hihna- pyörällä, joka edellyttää n. 12,7 m/s hihnan nopeutta, joten tällä traktorilla puitaessa on yleensä käytettävä moottorin pyörimisnopeutta n. 1250 r/min. 4 Kiinteän vetolaitteen vetopisteen korkeus maasta (säädettävä) 30, säätövara sivusuun- nassa laidasta lai- 38, 48 ja 56 cm taan 50 » vaakasuora etäisyys taka-akselista 71 » vaakasuora etäisyys voimanottoakselin päästä 16 » pystysuora etäisyys voimanottoakselis- ta (keskeltä) 18, 26, 36 ja 44 » kääntyvän vetotangon reiän läpimitta 25 mm Petrolisäiliön tilavuus (valm. ilm. mukaan) 63,6 1 Bensiinisäiliön tilavuus ( » ) 6,8 » Jäähdytysnesteen määrä ( » ) 17 » Moottorin öljymäärä ( » ) 8 » Vaihdelaatikon ja takasillan (sekä hydr. ko- neiston) öljymäärä (valm. ilm. mukaan) 54,5 » Traktorin suurin sivukallistuma vasemmalle sen kaatumatta, eturaidevälin ollessa ka- peimmillaan (122 cm) ja takaraidevälin 138 cm sekä renkaiden paineid:en vastaa- vasti 1,8 ja 0,8 aty, on n. 40° Traktorin paino säiliöt täynnä (hinnan yhtey- dessä mainittuine variisteineen) n. 2300 kg etuakselipaino n. 750 » taka-akselipaino n. 1550 » taka-akselin suurin sallittu lisä- kuormitus valm. ilm, mukaan veto- pisteestä (71 cm päässä taka-akse- lista) käytettäessä 11-36 renkaita n. 1200 » ja akselin välittömässä läheisyydes- sä n. 1650 » etuakselin suurin sallittu lisäkuor- mitus ilman lisäpainoja (valm. ilm. mukaan) 6.00-19 renkailla n. 285 » ja 7.50-18 renkailla n. 840 » Traktorin mitatut nopeudet pyörien luistamatta (takarenkaat 11- 36) moottorin pyörimisnopeuden ollessa: 1400 r/min km/h m/s 2000 r/min km/h m/s 1-vaihde 2,6 0,73 3,7 1,04 2---»- 4,2 1,15 5,9 1,64 3--»- 5,8 1,62 8,3 2,31 -»- 8,6 2,38 12,3 3,40 -»- 20,0 5,54 28,5 7,92 peruutus 4,5 1,25 6,4 1,78 Hydraulisen nostolaitteen työsylinterin läpimitta 100 mm iskun pituus 140 » suurin työpaine (valm. ilm mukaan) 67 ... 88 aty 5 Hihna- 12Yörän teho hv Moottorin pyör.nop. r/min I Jäähdytys- Jarrutus- veden hallin lämpötila 0C Ilman paine mm Hg Polttoaineen kulutus g/hvh 1/h Tunnin koe täydellä kuormalla 290 I I 11,5 87 19 320 15,1 92 22 Osakuormituskoe 292 11,3 90 20 300 11,2 » 305 10,3 » 310 9,5 » » 323 8,85 21 343 8,3 372 7,7 414 7,1 » 20 477 6,5 » » 610 6,2 » 19 700 5,8 » » Ylikuormituskoe 286 284 284 283 283 282 11,2 10,6 10,25 9,9 9,4 9,25 90 21 20 1400 2000 1415 1420 1420 1430 1435 1450 1470 1470 1480 1480 1490 1360 1285 1225 1190 1110 1090 32,11) 38,22) 31,4 30,2 27,4 24,9 22,2 19,5 16,8 13,9 11,1 8,2 6,7 266 31,6 30,3 29,2 28,3 26,8 742 745 742 742 2 » Vetovarsien pituus 82 cm pallonivelien reikien läpimitta 29 mm Työntövarren pituus (säädettävä) 53 ... 85 cm reikien läpimitta 25,5 mm Nostovoima vetovarsien päässä (valm. 11m, mukaan) n 910 kp Koetus Koetus suoritettiin maatalouskoneiden tutkimuslaitoksella vuosina 1952-53. Traktorille tuli koetusaikana yhteensä n. 1300 käyttötuntia. Koetuksessa mitattiin traktorin hihnapyörän teho, vetoteho sekä polttoaineen kulutus. Lisäksi suoritettiin hydraulisen nostolaitteen ra- situskoe sekä erilaisia maatilataloudessa esiintyviä käytännön töitä sekä kesällä että talvella. Tehon mittaukset suoritettiin koetusajan alussa, alkukäytön jäl- keen, joka kesti n. 230 tuntia. Myös koetusajan lopulla, jolloin trak toria oli käytetty n. 980 tuntia, mitattiin hihnapyörän teho. Hihnapyörän teho mitattiin sähköjarrulla käyttäen 6" hihnaa. Teho ja polttoaineen kulutus on laskettu siten, että hihnan osuudeksi on otettu kaikilla tehoilla 1,4 hv samalla huolehtien siitä, että hihnan Taulukko 1. Jarrutustulokset Normaalitilaan (760 mm Hg ja +20°C) muunnettuna teho on 32,8 hv. Normaalitilaan (760 mm Hg ja +290C) muunnettuna teho on 39,1 hv. 6 Polttoaineen kulutus: Moottorin pyörimisnopeus. - l/h 9/hvh 1441_14 , ILL1111111111_L il Ii i ___4 T, 1 II • 'tunnin koe filosso 742 mmH9+19t 7-1 ,-1. ,[ f. 1 . ovin 1: 1.2"' e 600 t 4 , ' t-!- 1"; ' ".T I '1 1 : . - , r on -r + ill t '- ','Fi fi--;4 1-"ri-4f - t.' :: I . , IIM u , ! i i I i ,-.---4„:4,..4,-+.(>: 1-4i : /7 i I ,ffla +._ _ ir . : ti 112----:-t- 1 --. — ? - r/m/nC.-- - j--.' . • ,- " - " 1. , t -15(x) r .--.- ,,. t-t--4-4--t----t-- - , !„, _ -.. ,+- 1-,-,-----,,- -- - ,11 10- 500 , • -- _ I 4 + 4-- - UI IMI # ! ' e - " t r+r t /300 umflk. m t mm". 11 111&'11.11. Pr. : ::: t1 1 _ 8 - 400 I t ...., 1. 11111 + _ 1200 ;14- rhe0 41-.10L'' -.*1:4111111;:: ri — *---- 7 - it fr Nana - num I --p,:- 4-: :rirs.. -.sfr4,4 -_r_,_. • , i/00 . 1.....- • : ne 1 Ii= u ,,, + eillii'. -4 44 4 -t a --4, 4 4 t- (5 - 30, : _addi I II +- -4- - i I /000 ukimememou~su e lue 4 ' • t 4. • 1- • t - t t t i-I-444 — I- 1 [ I. , t-, .4 44 i Hihnopyörön teho hvt-r- - t + ti i li , . i. ;ft-, -- -i-f- r+i•..-- 5 . Moottoriöljy: Polttoaine: 10 15 20 Mobiloil Archc SA.E 20 Peli?». om.paino 0810 +20°C, oktaaniluku 50 25 Ilman Ilmanpaine: 30 lämpötila: 22.11.1952 35 +1.9-21C 742 mm Hg A.O. hv Nuffiekl Universal traktori :malli 1414 Moottonn valmistusnumero ETC 112210 MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUS- LAITOS HELSINKI Piirros 1 luisto ei ole ylittänyt 1 %. Tulokset jarrutuskokeista esitetään taulu-kossa 1 ja piirroksessa 1. Pyörimisnopeudella 1400 r/min saatiin tunnin kokeen keskiarvona (760 mm Hg ilmanpaineeseen ja +20°C lämpötilaan muunnettuna) hihnapyörän tehoksi 32,8 hv. Polttoaineen kulutus mittausolosuhteissa (742 mm Hg ja +19°C) oli 11,5 litraa tunnissa eli 290 g hevosvoimaa kohden tunnissa. Tyhjänäkäynnissä (665 r/min) moottori kulutti polt- toainetta'2,5 litraa tunnissa. Moottorin pyärimisnopeuden (1400 r/min) pysyvä lisäys oli 11 % poistettaessa täysin kuormitetusta moottorista kuorma. Pyörimisnopeudella 2000 r/min saatiin tunnin kokeen keskiarvona (7611mm Hg ilmanpaineeseen ja +20°C lämpätilaan muunnettuna) 7 hihnapyörän tehoksi 39.1 hv. Polttoaineen kulutus mittausolosuhteissa (745 mm Hg ja +22°C) oli 15,1 litraa tunnissa eli 320 g hevosvoimaa kohden tunnissa. Vetovoimat- ja tehot mitattiin kuivalla kelillä 1) asfalttitiellä, 2) nurmensängellä ja 3) pehmeäksi (n. 20 ... 25 cm syvään) muokatulla kiinteäpohjaisella mullospellolla. Kokeet suoritettiin siten, että veto- suunta muodosti 10° kulman maanpinnan kanssa, vetopisteen korkeu- den ollessa 50 cm. Kokeissa ei käytetty mitään lisäpainoja. Vetoko- keiden tulokset esitetään taulukossa 2. Taulukko 2. Vetokokeiden tulokset Vaihde Veto- voima kpl) Veto- teho hv Polttoaineen kulutus Nopeus Moottorin pyör.nop rimin Pyörien luisto % l/h 1 g/hvh m/s 1 km/h Asfalttitie 1880 21,0 10,9 420 0,84 3,0 1445 28,8 » 1680 22,8 9,9 350 1,02 3,7 1460 14,0 » 1420 20,3 8,9 355 1,07 3,85 1480 10,6 3 1510 27,8 11,0 320 1,38 5,0 1370 11,8 » 1400 28,0 11,5 333 1,50 5,4 1485 11,8 » 1300 26,2 10,7 330 1,51 5,4 1485 11,8 4 980 28,9 11,1 310 2,21 8,0 1410 6,0 » 900 27,8 11,0 320 2,32 8,35 1455 4,5 » 840 26,4 10,8 332 2,36 8,5 1505 6,0 Nurmensänk 2 1540 19,7 10,3 423 0,96 3,45 1480 20,0 » 1430 18,7 9,7 418 0,98 3,5 1490 184 » 1120 16,3 8,0 398 1,09 3,9 1540 12,6 3 1350 22,3 10,35 376 1,24 4,5 1300 15,2 » 1290 23,2 11,1 387 1,35 4,9 1425 16,0 » 920 18,9 9,1 390 1,54 5,5 1505 9,1 4 900 20,5 8,7 345 1,71 6,2 1135 9,1 » 840 25,2 11,4 367 2,25 8,1 1490 8,7 » 700 21,9 10,3 380 2,35 8,5 1520 6,8 Mullos 2 1290 10,8 1 10,75 806 0,63 2,3 1505 47,4 , 980 12,2 8,6 570 0,93 3,35 1500 21,7 » 730 10,3 7,4 583 1,06 3,8 1515 12,0 3 1120 17,8 11,0 500 1,19 4,3 1495 29,2 a 1030 17,6 10,4 477 1,28 4,6 1480 22,7 , 750 15,0 9,0 486 1,50 5,4 1535 13,0 4 840 14,4 8,0 450 1,29 4,6 940 16,2 , 710 19,7 10,1 414 2,08 7,5 1450 12,3 » 630 18 , 1 9,4 421 216 , 78 , 1485 11,6 1) kp=voimakilogramma. Traktoria käytettiin koetuksen aikana mm. kyntöön, äestykseen, oja-auran ja leikkuupuimurin vetoon ja käyttöön sekä metsätöihin ja kuljetuksiin kesä- ja talviolosuhteissa. Hydraulinen 3-pistenostolaite oli tavallisen käytön lisäksi koetus- ajan lopulla rasituskokeessa 172 tuntia. Nostoaika oli 3 sekuntia ja 8 nostojen'väliaika 20 sekuntia. Traktori suoritti yhteensä n. 30 960 nos- toa.1) Vetovarsien päässä oli painoa 700 kg ja moottorin pyörimisno- peus oli n. 800 r/min. Moottorin jarrutuksessa ennen lopputarkastusta saatiin, senjälkeen kun venttiilit oli hiottu, sama teho kuin alkujarrutuksessa. Myöskin ennen alkujarrutusta hiottiin venttiilit. Arvostelu Nuffield Universal-traktori petrolikäyttöinen, malli M 4 Ilmoittaja: K e s ,k o 0 y, Helsinki. Valmistaja: Morris Motors Lt d., Birmingham, Englanti. Vähittäishinta ilmoittajan mukaan (15. 12. 53): sähkökäynnistyk- sellä, hydraulisella nostolaitteella, voimanottoakse- Ella, valonheittimillä (2 eteen, 1 taakse), hihnapyö- rällä ja käyttötuntimittarilla varustettuna n. 439 000 mk. Nuffield Universal M 4-traktori on n. 2 300 kg painava, 5 vaih- teella, hydraulisella 3-(pistenostolaitteella sekä etu- ja takareidevälin säätömahdollisuudella varustettu. Traktorin teho, paino, pyörien suuruus ja nopeudet ovat keskenään kohtalaisen edullisessa suhteessa ja käyttötarkoituksiimme, etenkin ki- vennäismaille, varsin sopivat. Pehmeillä mailla on edullista käyttää pyörälevikkeitä tai puoliteloja. Hihnapyörän suurimmaksi tehoksi tunnin kokeen keskiarvona nor- maalitilaan (ilman lämpötila +20°C ja ilmanpaine 760 mm Hg) muun- fiettuna moottorin pyörimisnopeuden ollessa 1400 r/min saatiin alku- jarrutuksessa 32,8 hv. Polttoaineen kulutus oli mittausolosuhteissa (742 mm Hg ja +19°C) 11,5 litraa tunnissa eli 290 grammaa hevos- voimaa kohden tunnissa. Moottorin pyörimisnopeuden ollessa 2000 r/ min olivat luvut vastaavasti teho 39,1 hv ja polttoaineen kulutus (745 mm Hg ja +22°C) 15,1 1/h ja 320 g/hvh. Osakuormituskokeiden tu- lokset esitetään seuraavassa yhdistelmässä. HillnaPYörän teho hv (742 mm Hg 19 ... 210C) Teho % suurimmasta tehosta Moottorin PY0r.nop. r/min Polttoaineen kulutus J3ähdytys- veden lämpö- tila 0C 1/12 3/11Vh 32,1 100 1400 11,5 290 87 27,3 85 1420 10,3 - 305 90 24,1 75 1430 9,3 313 » 16,0 50 1470 7,5 382 ' 8,0 25 1480 6,0 610 » Suurin teho mutumettuna normaalitilaan on 32,8 hv. 1) 30 000 nostoa vastaa esim. 2-siipisellä 16" auralla ja 150 rn pitkillä saroilla n. 375 ha:n kyntää. Polttoaineen orninaiskiilutusta (g/hvh) on pidettävä likimain nor- maalina. Pyörimisnopeuden säätimen toiminta on jokseenkin hyvä. Vetokokeiden tulokset esitetään seuraavassa yhdistelmässä, josta ilmenee eri vaihteilla saavutetut parhaat vetovoimat ja vastaavat pyö- rien luistoProsentit sekä vetotehot. Olosuhteet Suurin mitattu vetovoima kp/pyörien luisto % Suurin mitattu vetoteho hv 4 2 i 3 2 I 3 1 4 vaihteella vaihteella Asfalttitie, vetokulma 100 1880/28,8 1510/11,8 980/ 6,Q 22,8 28,0 28,9 Nurmensänki, vetokunna 100 1540/20,0 1350/15,2 900/ 9,1 19,7 23,2 25,2 Mullos, vetokulma 100 .. 1290/47,4 1120/29,2 840/16,2 12,2 17,8 19,7 Käytännössä suoritettujen kyntö- ja äestyskokeiden perusteella voidaan todeta traktorin pystyvän, tarvittaessa piikkiketjuilla varus- tettuna, 2-3-vaihteella vetämään keskijäykillä mailla 20 cm syvään kynnettäessä 2X16" ja keveähköillä mailla 3X14" auran sekä keskin- kertaisissa olosuhteissa 4-vaihteella lapiorullaäkeen, jossa on n. 30. 35 teräristikkoa. Traktorin kääntymiskyky on hyvä. Moottori käynnistyy (ohjeiden mukaisesti käynnistettäessä) yleen- sä hyvin. Traktorin rakenteeseen ja kestävyyteen näh- den esitetään seuraavat huomautukset: Vetolaitteen vetopiste on liian kaukana taka-akselista 1-akselisen peräkärryn vetoa varten. Tästä johtuen traktorin etupää pyrkii nou- semaan ylös.1) Muuten on vetolaitetta pidettävä verraten hyvänä. Kylmällä ilmalla, kevyessä työssä ei moottorin etulämmitin pysty pitämään polttoaineseosta tarpeeksi lämpimänä, vaan moottori pyrkii savuttamaan. — Jäähdyttimen kaihdin ei ole tarpeeksi tiivis. Taka-akseleiden päät ovat, varsinkin metsäajoissa, liian pitkällä sivulla ja pyrkivät rikkomaan kasvavien puiden kuorta.2) Koetuksen aikana särkyi oikeanpuoleisen jarrun jarrukenkien avaaj a.3) Poistosarjan ja etulämmittimen välinen tiiviste on palanut useita kertoj a.4) Olisi eduksi, jos traktorin hydraulista nostolaitetta voitaisiin käyt- tää myös silloin kun traktorin kytkin on irroitettu. Vauhtipyörän kotelon pohjassa saisi olla reikä, ettei sinne mahdol- lisesti joutunut öljy pääsisi kytkimen kitkapinnoille.5 ) Traktorissa saisi olla jalkakaasu. Uudemmassa mallissa voidaan vetopiste siirtää lähemmäs taka-akselia. Eturtmkoon on myöskin saatavana lisäpainot. Valmistajan ilmoituksen mukaan traktoriin on saatavana myös lyhemmät taka-akselit. Vrt. alahuom. 2 siv. 11. 3) Valmistajan ilmoituksen mukaan tiivistettä on myöhemmin vahvistettu. 3) Uudemmassa mallissa on kytkinkammiossa 3 reikää. 10 Kokeissa olleen traktorin takarenkaiden kuviointi oli verraten hel- posti luistava.1) Lopputarkastuksen yhteydessä n. 1 300 käyttötunnin jälkeen ha- vaittiin seuraavaa: Kytkinlevy oli huomattavasti kulunut ja niitit olivat hanganneet vauhtipyörän kitkapintaan uurrokset johtuen osittain runsaasta ajosta vaikeassa maastossa. Kytkinakselin joustavassa liitoksessa kiristysmutteri oli löystynyt ja tiiviste- ja sovituslevyt olivat päästäneet öljyä vaihdelaatikosta vauhtipyörän koteloon. Vauhtipyörän hammaskehän hampaat olivat hieman kuluneet kah- delta vastakkaiselta puolelta. Vaihteiston siirtohaarukoiden yläpäät olivat hieman kuluneet.2) Molempien jarrujen jarrukilpi oli hieman revennyt, jolloin kilpien kiinnityspultit olivat löystyneet päästäen öljyä takasillasta jarrurum- puihin. Vasemmanpuoleisen jarrun jarrukenkien avaajasta oli toista- miseen lohjennut pieni kappale.2) Säätäjän keskipakovivut olivat hieman kuluneet. Moottorin sylinterien kuluminen oli hyvin pieni (0,01 ... 0,05 mm). Edellä mainituista, varsin vähäpätöisistä huomautuksista huolimat- ta voidaan traktoria pitää olosuhteisiimme verraten hyvin sopivana monipuolisena yleistraktorina. Upottavilla mailla traktori on tarpeen vaatiessa varustettava pyö- rälevikkeillä tai puoliteloilla. Yleensä tämänkokoiselle petroli- (tai bensiini-) traktorille on han- kittava riittävän tehokkaat työkoneet ja riittävästi käyttötunteja, jotta sillä suoritettu työ olisi taloudellista. Huolimatta traktorin kohtuullisesta polttoaineen ominaiskulutukses- ta on olosuhteissarnme yleensä pidettävä (näinkin suuren traktorin ollessa kysymyksessä) tämän traktorin dieselmoottorilla varustettua mallia edullisempana, koska maatilakäytössä traktoria joudutaan käyt- tämään paljon myös pienellä kuormalla, jolloin dieselmoottorin poltto- aineen kulutus on kaasutinmoottorin kulutusta huomattavasti pienempi. Traktoria on kestävyydeltään ja rakenteeltaan pidettävä hyvänä. Helsingissä joulukuun 15 päivänä 1953. MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS Ilmoittajan mukaan on Nuffield-traktoreita myyty maassamme yhteensä 73 kpl. Traktorin mukana seuraa englanninkielinen käyttö- ja huolto-ohje sekä siitä tehty suomenkielinen moniste. Huolto on myyjän ilmoituksen mukaan järjestetty seuraavasti: Keskuskorjaamo Tapanilassa; huoltoautoja 15 kpl ja seuraavilla paikkakunnilla sijaitsevissa Kesko Oy:n sivukonttoreissa on asentaja: Turku, Tmpere, Lahti, Pori, Jyväskylä, Kotka, Lappeenranta, Mikkeli, Savonlinna, Kuopio, Joensuu, Kajaani, Iisalmi, Vaasa, Kris- tiina, Myllymäki, Kokkola, Oulu, Kemi, Rovaniemi ja Marianhamina. 1) Ihnoittajan mukaan myöhemmin maahan tuodut traktorit on varustettu avoinkuvioisilla renkailla. ) Valmistajan ilmoituksen mukaan siirtohaarukoita on vahvistettu. ) Valmistajan ilmoituksen mukaan jarruelimien rakennetta on vahvistettu. Koneen edustajalla on oikeus julkaista joko koko koetusselostus tai sen loppuarvostelu. Koetusselostuksen jotakin muuta kohtaa ei saa ilman laitoksen lupaa erillisenä julkaista. 11 11OLsinki 1954 —:- Lehtipaino Oy.