VAKOLA Rukkila Helsinki 10 2 Helsinki 4341 61 Pitäjänmäki VALTION MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS Finnish Research Institute of Agricultural Engineering 1966 Koetusselostus 632 Test report VALMET 565 — DIESELTRAKTORI (45,1 hv) 3-sylinterinen, nestejäähdytteinen, paino n. 1900 kg, 6 vaihdetta eteen ja 2 taakse, valmistusvuosi 1965 Valmet 565 diesel tractor (45,1 metric hp) 3 cylinders, water cooled, weight appr. 1900 kg, 6 forward speeds and 2 reverse, year of manufacturing 1965 Koetuttaja ja valmistaja: Valmet Oy, Tourulan Tehdas, Entrant and manufacturer Jyväskylä. Ryhmä 13 8813/00/1 2/632 Ilmoitettu hinta (31. 8. 66) : peräkärryn vetokoukulla ja 12. 4/11- 32 takarenkailla varustettuna 10 200 mk. Hihnapyörän hinta 180 mk. Valmistaja on laitoksen kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti valinnut traktorin koetukseen valmistus&arjasta. The tractor ha.s been taken from series production by the manufacturer with the agreement of the testing station. Rakenne ja toiminta Moottori on 4-tahtinen ja suoraruiskutteinen. Siinä on vaihdetta- vat ns. märät sylinteriputket. Kampiakselin runkolaakereina on 4 liukulaakeria. Ruisk-utuspumppu on keskipakosäätimellä varustettu Sinuns-rivipumppu. Kylmänä käynnistymisen helpottamiseksi imu- sarjassa on aukko käynnistystä helpottavien aineiden ruiskuttamista varten. 3/632 Tasauspyörästö voidaan lukita polkiraella ja • lukon . VaikUtuga voidaan teliostaa vivulla. Vaihteiston. 2-, 4-, 5-, ja .kertojavaihde ovat synkronoidut.. . . Hydraulisen .nostolaitteen 'hammaspyöräpumppu -saa 'liikkeensä kampiakselin etupäästä siirrettäVällä'kytkinhölkillå. 'Nostolaitteessa on .vetovastuksen tasain, asennon sääxlin åekkmukautumis-.ia lasku nopeudensäädin. Järjestelmässä on paineöljyn ottokollta. . Traktorin mukaan kuuluvat • seuraavat työkalut ja varusteet: 4 silmukka- avainta, holkkiavain, klintoavain, 2 kuusiokoloavainta„ ruuvitaltta, rasvapuris- tin ja pistokytkin. Mittoja: Traktorin valmistusnumero pituus (eturenkaista talarenkaisiin) 26680 298 cm leveys (takaraidevälin. ollessa 142 cm) • 172,5 ,; korkeus ohjauspyörän yläreun.aan .,152,5 „ poistoputken päähän 224 „ Eturaideväli säädettävissä (akselin pituutta muut- taen) pienin välein 134 ... 164 „ TakaraideVäli säädettävissä , (pyöriä kääntäen ja kiinnitystä muuttaen) pienin välein' 142 ... 194 „ Akseliväli 189,5 „ Etuakselin kallistusvara ±11 ° Kääntösäde betonialustalla raidevälin ollessa edessä 134 ja takana 142 cm .etupyörän jäljen, keskeltä mitattuna .............. .................... oik. 352, vas. 340 cm ohjausjarruja käyttäen oik 298, vas. 298 13 IVIaavara etuakselin alla 50 „ kampikammion alla 54 „ vaihdelaatikon 52,5 „ takasillan alla 48 • „ vetökoukun alla 43,5 „ Eturenkaat (Nokia, 6 kudoskerrosta) vaakasuora ulkoläpimitta leveys Takarenkaat (Nokia, 6 kudoskerrosta) vaakasuora ulkoläpimi'tta leveys 7.50-16 82,0 cm 20,5,' 12./11-3i) 2.4 1 -32.1 135,0 cm 30,3 „ Moottorin valmistusnumero 310A. 16893 sylinterien lukumäärä 3 sylinterin läpimitta • 100 mm iskun pituus 114 „ kokonåisiskutilavuus 2685 crn puristussuhde (valm. ilm. mukaan) • . .. .17 nimellisnopeus (valm. ilm. mukaan) 2250 r/min 1) Merkintä tarkoittaa Sitä;" että:' relikaån: ' leVeYS • '41i 12;4 in:kiin rengas on 11 iii vanteella; vanteSiii'läpin1Åta'ön.' 32 • 4/632 suuttimien (Simms, 4-reikäsuutin) ruiskutuspaine (valm. ilm. mukaan) 175 at y Akku, Clorex 2 X 6 V (valm. ilm. mukaan) 12 V 140 Ah Käynnistysmoottori, C.A.V. (valio. iho.. mukaan) . 4 liv Kytkinlevyn kitkapinnan ulko- ja sisäläpimitat 275,5 ja 171 mm Hihnapyörän (takana) läpimitta keskeltä 224,4 „ leveys 165 ' „ nopeus (moottorissa nimellisnopeus) 1653 r/min hihnan nopeus 19,4 m/s VOimanottoakselin läpimitta (1 3/8 in) 28,85/34,86 mm nopeus (moottorissa nimellisnopeus) 827 r/min korkeus maasta 67,5 cm 1-akselisen peräkärryn vetopisteen korkeus maasta 48 „ vaakasuora etäisyys taka-akselista (9,8 % akseli- välistä) 18,6 „ pystysuora etäisyys alaspäin voimanottoakselista (keskeltä) 19,5 „ koukun läpimitta tyvestä mitattuna 41 mm Polttoainesäiliön tilavuus . 36 1 Moottorin öljymäärä (valm. ilm. mukaan) 6,4 „ Vaihdelaatikon öljymäärä (valm. ilm. mukaan) 12,5 „ Vähennyspyörästöjen öljymäärä (valm. iloa, mukaan) 2 X 1,1 11 Jäähdytysnesteen määrä (valm. ilm. mukaan) 10,0 „ , Traktorin suurin sivukallistuma oikealle säiliöt täynnä ilman ajajaa kaatumisrajalle eturaide- välin ollessa 134 ja takaraidevälin 142 cm sekä. renkaiden paineiden vastaavasti 2,5 ja 14 at y on n. 41 ° Traktorin paino säiliöt täynnä (peräkärryn vetokou- kullw Varustettuna) n. 1900 kg etuakselipaino n. 750 „ taka-akselipaino n. 1150 „ etupään runkolisäpainot, lisävarusteina (26 + 4 X 35 kg) 166 „ runkolisäpaino, lisävarusteena 250 „ etupyörien lisäpainot, lisävarusteina (4 X 27 kg) 108 „ takapyörien lisäpainot, lisävarusteina (4 X 45+ 4 X 130 kg) 700. „ taka-akselin suurin sallittu (renkaiden rajoit- ' tama) jatkuva lisäkuormitus (valm. ilin. mu- kaan) peräkärryn vetokoukusta (18,6 cm päässä taka-akselista) n. 1230 kp 12.4/1132, 8 kudoksisilla parirenkailla n ' 3500 „ ja akselin välittömässä läheisyydessä n. 1350 „ 12.4/11-32, 8 kudoksisilla parirenka,illa n. 3850 „ etuakselin suurin sallittu (renkaiden rajoittama) . lisäkuormitus n. 670 „ 10-16, 8 kudoksisilla renkailla n 2750' „ painopiste on taka-akselin etupuolella n. 39,5 % akselivälistä Traktorin mitatut ajonopeudet pyörien luistamatta moottorin ja voimanottoakselin nopeuden ollessa: 5/632 moottori voimanottoakseli vaihde 1 470 r/min . 540 n km/h m/s , 2 250 r/min 827 » km/h m/s 1 2,6 0,74 4,0 ' 1,13 .2 4,3 - 1,20 6;6 1,84 3 6,6 1,83 10,1 2,81 4 9,0 2,49 13,8' 3,82 5 10,7 2,99 16,5 4,58 6 . 22,3 6,20 34,2 9,50 peruutusvailide _ 1 . 3,8 ,. 1,05, 5,8. 1,61 2 9,4 2,62 14,5 4,02 . Hydraulisen nostolaitteen työsylinterin läpimitta 85 mm iskun pituus 142 ,' suurin. työpaine (valm.' ilm. mukaan)... 130 aty öljymäärä. ,(Valm. ilrn. .mukaan) " ' ' 10 1 v.etovarsien. pituus 86 cm pallenivelien reikien 'läpimitta 28,90 mm taaempien pallonivelien ylin • ja alin asento maasta alimmallasäädöllä 78 ja 5,5 cm ylimmällä säädöllä: 106 ja 57 „ etäisyys takarenkaista .pyörän säteen suun- nassa mitattuna' vetovarsien ollessa ylim- mässä asennossa 13;5 „ työntövarren pituus (säädettävä) 54,5... 79,5 „ reikien läpimitat 25,90 mm suurin jatkuva nostovoima veto:varsien, päiSsä (valm. ilm. mukaan) ' • ' 1350 kp Koetus Koetus suoritettiin :2. 5. 65-22. 8. 66. Traktorille. tuli koetuksen aikana yhteensä n. 1500 . käyttötuntia. Alkajarrutus suoritettiin tehon, polttoaineen kulutuksen ym mit- tauksineen hiontakäYtön (n. 380 _tuntia) jälkeen (piirros I:) -ja lop- pujarrutus koetuksen lopulla (n. 1320 tunnin jälkeen). Traktoria käytettiin mm kyntöön n. 234 tuntia;,:,äestykSeen Ii.. 157, kylvöön ja lann.bitteen levitykseen n. 129, heinän niittoon n. 6, kasvinsuojelu- ruiskutiikseen n. 20, perunannostoon n. 8, lumilingån käyttöön n. 151, maan ja lumen siirtoon.. koeradalla, suoritettuun raskaa- seen .kuljetustyöhön n 125; muilhun kuljetustyöhön n. 196 ja pai- kalliskäyttöön• n: 470 tuntia.,_. . Traktorin hydraulinen nostolaite oli 'käytännön töiden yhtey- dessä tapahtuneen. käytön lisäksf.-käYttökokeesSa, jönka ''aikana (n. 170 tuntia) sula suoritettiin n, 30 000 nostoa..) Vetovarsien päässä oli painoa n. 880 kg ja moottorin nopeus oli n. 1 800 r/min. 2) 30 000 nostoa jouduthan 'suorittamaan esim. kynnettäessä 2-siipisellä 14 in auralla 150 m pituiSilla sa,roilla n. '320 ha. 6/632 Arvostelu Käyttöominai"suudet Teho, vääntömomentti, poistokaasun nokisuus ja polttoaineen "kulutus käyvät ilmi taulnkosta 1. PoliMaineen kulutus Moottorin nopeus Fuel consumplion 1/17 " I, iiineffimmi g • -14' i..... tulokset 2lunnin kokeen keskiarvolla En, Me , speed WIL11 61 r/min 1111.1=11111111..1NIMIL. Neon resulls of Iwo-hour Ies? MIIIIIINEEE . IMIMIMIIII AMIIIIIMIll lq 9 8 7 6 5 111 3°° Nimi Niel mimmimmummembilmemmenememmemmemmemmuromm :911'NEENNENNETINENOMMIERINNININNUNI iellipairmenuipmemummemiminememenimmrirme minhämäimmith@mm Immeamemmmwelemimmemmemmaimmehefflg.rawcsie iiimmemomemmiumemememonetrammeimk EININIIIIImEM1111111111=IffillffimiNNIIIIMEN111111111111111.10~11111.1011/AME EMIMMEEMIIMMEMNIMMEEMENNENEEENWPMEMEWAMIN2/00 MINIMMIffilINIMMEINWOMMIMMEMMEIMMINEMMEME 11111111ffiTwEllffilIMMINIIMINIIIINIIIIMIIIIIIIFilimMmERIINWAIIII MIMIN 400-le Bill. iffiniffuelMg111111100IIME1M11111AINONIIIIIIMMININNIMINEININI effikiiiliMeilimmubam...m.«2.15_1"Taniimopeirgiimimiwwwwieimi ffimmEMMMENEmiliniNglideiWiniaNiarairali Miriffiiirr2dieffiffileiindiffinwieffiffilreffiiiiffiffiffiiiMeeliMei 250-11111111•Mffilk.311" IliffiNoZiaElell~1.11111.M.ffiliieliffiffiffieellelleiffilffileiffie.. webuiumwramshå-z.imiznimenemememmuminnewirm mwmmemirminmdmeemffiminszsmummem~mommulum prrilEMIIIMM111111~1■1111i1W~~alffiliiiiplEIFFIIIII em -1" 0 .. .P...:~mminguinhermilimzwo Ml EN E111111101.ffiNENIMINNeMiffiffierodiffinimmileirAimiiiii meiiiiiiieniffiMMINNWW1111111.3"10:41WEEIMMIEMIIM 111111111MEMININEEE11111111111111111effirwiIMIWWMIIIMMINIIIIM EllErNinalgairlianali151.1121 1111 a012111Ehl :fflimlim=fflIMEMMIMMORim".~.~1Mmimmm= 1 Ml IMEMMEEMIEMOUMMEMMIUMOM IMMINIM 79° -JIIIIMENIIIIIMEIrenNIMMINIIIMIMMINIIMMIIMEENIONIEEINIE IffinalimiffiffieriiiiimMir eleMiffiddiffiffiffiffieliiiilieffiffieleiiii WWW.linsIlffiffiriffiffiEn_ffiffiE_RE.Effienewiiiimfielmw lEIWIIIIIIEEEF AlElmwmEmmlilmwaffillillIEEMININIMIEIIII AIIIIIMIUMEMIIIIMEEN11111111ENIENINEWIN _iiridimiiiiimmiediewsiwwwwwinimommiimimmiumw MM 2200 2000 1900 18° '9 fts 61° 1500 14°° ffilMMOMbili=~~1.11Mffiffigadiffieioitiow.:=.5.:aiAM iiMMOMEMMINNEMini° .-ailaz. ..0.ammembimmimmimm mmmerwm.... mommEmmememmdmemenemmmmemem 3 meinA• ilmi Volmanottoakselin teho EM ... 1151.1111 1111,1111113111 11 mem.. rower lake-off horsepower eimemmiemi....iinemmeimm. 10 15 20 25 30 35 40 ' 45 hv 120 - Viiöntörnomentin 'suhteellinen arvo % Relalive lorque' value 110 L Moottorin nopeus rlmin , ' Engine speed 100 1200 1400 ' • 1600 . 1800 -2000 - 2200 11.8.1965 A0. Valmet 565-dieseltraktori , Valmet 565— diesel tractor Moottorin valmistusnumero 1c5893 Engin° serial no. MAATALOUSKONEIDEN. TUTKIMUSLAITOS RESEARCII INSTITUTE OF AGRIGULTURAL. ENGINEERING HELSINKI Piirros 1. 4) 7/632 Taulukko 1. Alkujarrutustuloksia; .voimanottoakselin teho 3 ) Polttoaineen • ominaispa.ino 0;831 (+15° 0), .setaaniluku • 60... 62, moottoriöljy Esso HDX 20, ilmanpaine 762 -ja 763 mm Hg, jarrutushallin. ilman lämpötila +17 ... 23° 0 ja ,suhteellinen. .kostens 46 ... 50 Ta.. Table 1. Eesults initial, braking: tests, pto-metric horsepower3) Specific gravity of fyok 0,834. (+15° C.), ce.tane ,no. 60 . . . 62, 'tubricating oil Esso 11DX 20, atmospheric pressure 762 and 763 mm H. p, temperature. of brakiing hali +17 .23° C and reiative air moisture' '46'. 50 %. ..,.. . voiman, otto- . .in Moottor nopeus . Lämpötila - Temperature °C yoåisto- xa 11I1 nokisuus . , .Teho % suuriin- ' •masta Polttoaineen kulutus Yertagu- tuloksia ') ,,g/liv4 ' sCompa- rative results glhph akselin teho hv Engine Jiläh- Poltto- 8"tiness tehosta Fuel consumption Pto-h p. speed ilmi, dytys- vesi . Coolant Öljy öii , aine Ft,. e,1 , 01 exhaust fumes ,(0...10) Pcnver %,, OL of MZ. power i , i '111 itreslh g/hvh glhph 45,1°)' 38,3 33,8 22,6 11,3 35,7 5) 2 250 2 300 2 310 2 340 2 340. 1 570 99 95 • 93 92 . 85 97 112 ' 103 " 107 105 103 105 35 31 31. . 30 29 30. '4,6 . 2;9 . 2,0 • 0,6 0,3 3,0 100 > 85 75 50 25 - . 10,72 -• 9;>10 8,21 6,16 4,50 8,00' 198 198 •201 228 332 185 204 204 208 240 350 197 33,4, ' 28,4 25,1 16,7 , 8,3 . 1 470 7 ) 1 505. . 1 530 1 550 1 575 , 97 93 • 93 90 91, 105 97 ,96 96 97 30 32 31 31 31 3,0 3,0 . -2,7 0 7 04, ' • 100 85 76 .50 25 Suhdeluku Ratiö 7,44 - 6,26 5,68 4,15 2,81 95,8 1.85' 184 187 207 '282 i00 - - - - Moottorin nopeus r/min -Engine speed ' 2 250 2 200 2 100' 2 000 1 900 1 800 1 700 1 600 1 570 1 500 Vääntömomentin suhteellinen arvo -.Relativd lorque 'ealue .. • 100 101,1 103,8 106,0 107,7 109,6 , 111,2 112,5. . 112,6 112,5 3) Loppujarrutuksessa saatiin kahden,, tunnin kokeen keskiarvona tulokseksi 44,9 hv ja 194 g/hvh (752 inni Hg ja +22° 0). In 'conneetion with the final brciking tests the mean result of two hour test was 44,9 hp the specific tue' . consumption being 194 g/hph (752 mm Hg and +22° C). Tutkimuslaitoksella tähän mennessä samaan tapaan jarrutetun dieselmootto- rilla varustetun 17 traktorin polttoaineen kulutusten (g/hvh) keskiarvot. The figures represent the means of .the 'fuel consumption (g/hph) of the 17 diesel tractors brake tested iso the same Way at ,the research institute up to the present. Kahden tunnin kokeen keskiarvona saatu tulos (763 mm Hg ja +22... 23° C). .71Iean result of two,-houir tost (763 mm IQ and :1-22 ... 23° C). Suurimman vääntömomentin vallitessa saadut arvot. Values obtained at maximum torque. Tällöin voimanottoakselin nopeus on 540 r/min. Pto speed 15 540 r/mirn. 8/632 Voimanottoakselin suurimmaksi tehoksi alkujarrutuksessa (n. 380 käyttötunnin jälkeen) kahden - tunnin kokeen keskiarvona saa- tiin 45,1 hv moottorin nopeuden •ollessa 2 250 r/min ja polttoaineen kulutuksen 10,72 litraa tunnissa eli 198 grammaa hevosvoimaa koh- den tunnissa. Moottorin nopeuden ollessa 1. 470 r/min, jolloin yoi- manottoakselin nopeus on 540 r/min, saatiin tehoksi 33,4 bv. Loppujarrutuksessa saatu voimanottoakselin suurin teho oli 42,5 hv ilman mitään säätöjä ja puhdistuksia. . Suuttimien sä,ätö ja puh- distus oli suoritettu n. 420 tuntia aikaisemmin. Loppujarrutuksen yhteydessä suoritetun suuttimien puhdistuksen jälkeen saatiin te- hoksi 44,9 hv. Polttoaineen ominaiskulutus• (g/hvh) on käytetyn laskutavan mukaan 4,2 % pienempi kuin .vertailuryhmän keskiarvo. Edullisin kulutuksen suhdeluku vertailuryhmässä on 10,7 % pienempi ja epä- edullisin 18,0 % suurempi, kuin ryhmän keskiarvo. joutokäynnissä (800 r/min) moottori kulutti polttoainetta 0,58 litraa tunnissa. Voimanottoakselin suurin vä,äntömomentti saatiin moottorin no- peuden ollessa 1 570 r/min (35,7 liv). Tämä vääntömomentti oli 12,6 % suurempi kuin moottorin nopeuden ollessa 2 250 r/min. Moottorin sitkeyskerroin on 4,50. 8) Tutkitun 28 traktorin joukosta Valitun '14 sitkeyskertoimeltaan edullisimman traktorin moottoreiden vastaavalla tavalla laskettujen sitkeyskertoimien keskiarvo on 6,34. Edullisin kerroin vertailuryhmässä on, 8;55 ,ja epäedullisin. 4,50. Moottorin nopeuden 2 250 r/min hetkellinen lisäys oli 12,9 ja pysyvä lisäys 6,0 % poistettaessa täysin kuormitetusta moottorista kuorma. Tutkitun 46 traktorin joukosta valitun säätimen toimin- naltaan edullisimman 23 moottorin säätimien vastaavien lukujen keäkiarvot ovat .10,1 ja 7,6 %. Edullisimmat lisäysprosentit ver- tailuryhmässä .ovat, 6,7 ja. 3,2 ja epäedullisimmat 12,7 ja 11,0. Traktori käynnistyi pakkaskokeissa moottorin öljyn (Gulf Sub Zero SAE 5) lämpötilan ollessa —26,6° C ja akkunesteen —23,5° C. 9 ) Tutkitun 36 traktörin joukosta valitun 18 edullisim- man traktorin vastaavien lukujen keskiarvot ovat: öljy —26,4 ja akku —25,2° C. Edullisimmat luvut vertailuryhmässä ovat —29,5 ja —29,0° C sekä epäedullisimmat —23,6 ja —21,0° C. 8) Sitkeyskerroin on laskettu. pinta-alasta; jonka rajoittavat vääntörnomentti- käyrä (piirros 1), sen huipun kantta kulkeva pystysuora ja nimelliskierrok- sia vastaava vääntömömenttipisteen kautta kulkeva vaakasuora. Nykyisin valmi.stettavissa Valniet 565-traktoreissa, joissa polttoainejärje.stelmää on muutettu, on sitkeyskerroin suorittamiemme mittausten mukaan 7,87. 0) Kun traktorin käyttäohjeiden mukaisesti ruiskutettiin Start Pilotia moot- torin imusarjaan siinä olevasta reiästä,. traktori' käynnistyi vastaaVien lu- kujen ollessa —31,9 ja —30,3° C. • 9/632 Hydraulisen nostolaitteen pumpun teho (110 at y, 22,9 1/Min) oli 5,6.5 hv. Nostovoima oli vetovarsien päässä koetuksen alussa 1 200 kp ja lopussa 1. 310 .kp. 1 310 kp.:n voimalla nostettaessa etuakselipaino on 165 kg. Raskaita työkoneita käytettäessä traktori tarvitsee hieman et-ulisäpainoa. Vetokokeiden tulokset käyvät ilmi taulukolta 2. Taulukko 2. Vetokokeiden tuloksia . asfaltilla Traktorin paino ajajineen oli D. 1 980 kg. Vetopisteen korkeus maasta oli n. 48 cm. Takarenkaiden ilman paine oli 1,4 at y. Table 2. Re.sults of drawbar tests on tarmacadam .• Weight of tractor with operator apP;r. 1 980 kg. Height of drawbar hitch point above ground 48 cm. Inflation pressure of rear tyres 19,9 lb/sq in. Suurin veto- voima Maximum drawbar pull kp Vetovoima ") Drawbar puhl nopeus speed km/11 Suurin vetoteho M aximwm, drawbar horsepower Pienin polttoaineen ominaiskillutus Minimum I uel consumption hv metric hP nopeus speed km /h g/hvb. Ihph veto- voima drawbar pull kp pyörien luisto wheel slip nopeus speed kp1/11 pyörien luisto wheel slip kp Vetol ulma 100 — Pull angle 100 2 1 149511) 114701 15,0 1 . 5,8 1 31,5 1 5,8 1 243 1 1 3821 Maanpinnan suuntainen veto — .TIOrzontal puhl . 1 I 2 1440") 1 330 15,0 5,7 29,2 ' 5,7 245 ' 1 100 3 149512) 1 143 7,9 , 8,2. 35,9 9,4 '233 931 4 1 302") 762 5,7 13,0 38,4 12,7 223 931 11,6 1 6,0 9,4 6,1 5,4 9,7 4,7 8,2 Vetovoimat, joita vastaavat pyörien luistot ovat enintään olleet 15 %. Draivbar pulls when, corresponding wheel slips have been at most 15 %. Suurimmat mitatut vetovoimat, jolloin traktori pysähtyi luiston vuoksi. MaximOn sustained puU. Limiting factor wheel spin. Moottori pysähtyi. Engine stalleci. Traktori poikkeaa .standardeista seuraavissa kohdissa (standardi- mitat suluissa)': Voimanottoakselin pään etäisyys, .reikäpuomista on. 600 mm- .(500 . 575 mm).. Voima.nottoakselin .suojuksen -korkeus on 175 .mm (180 mm). Voim.anottoakselin suojuksen takareunassa olevan hahlon pään kaarevuuskeskipisteen etäisyys suojuksen taka- 10/632 reunasta on 27 mm • (20 mm). Vetovarsien pallonivelien alin asento maasta nostotankojen säätövaran ollessa keskiasennossa on 200 mm (180 mm). Reikäpuomin tapin paksuus on 27,46 mm (27,79.. 28,00 mm). Reikäpuomin tapin sokkareiän etäisyys tapin tyvestä on 49,5 mm (vähintään 62 mun). Voimanottoakselin viereen oli merkitty sen nopeudeksi mootto- rin käydessä nimellisnopeudella 735 r/min. Pitäisi olla 827 r/min. Traktorin 1-vaihde saisi olla hitaampi. Vaihtaminen liikkeessä on helppo suorittaa synkronoitujen vaih- teiden osalta. Tasauspyörästön lukko ei pidä, kun vetävien pyörien kuormitus- ero tulee suureksi. Polttoainesäiliö saisi olla suurempi. Vähäisempiä huomautuksia Voimansiirron aiheuttama melu on voimakas. Vaihdelaatikon kannen avaaminen on melko vaikeaa. Takavalonheittimen sähköjohdin saisi olla paremmin suojattu. Kaasupolkimen asento on hieman hankala. Kestävyys Hihnapyörän tiiviste alkoi vuotaa. Tiiviste uusittiin (150 käyttö- tunnin jälkeen). Ohjausvaihteesta lähtevät kääntövarret vääntyivät ojan yli ta- valliseen tapaan ajettaessa. Ne uusittiin (224 h). Akun (Clorex) yksi kenno ei latautunut. Akku uusittiin (392 h). Vasemman jarrun. kenkien hihnat olivat loppuun kuluneet. Jar- ruun vaihdettiin uudet kengät hihnoineen (579 h). Vasenta ohjaus- jarrua joudutaan käyttämään usein nimenomaan kynnössä tasaus- pyörästön lukon tehottomuuden vuoksi. Vasemman etupyörän sisempi laakeri oli runsaasti kulunut. Se uusittiin (753 h). Hihnapyörän molemmat tiivisteet vaotivat. Ne uusittiin (893 h). Vetokoukun etupään saranatappi putosi. Mutterista puuttuu lukitus (1105 h). Kertojavaihteen synkronirenkaan lukituspalat särkyivät piloille. Vaihteiston ala-akselilla olevasta 1- ja 3-vaihteen hammaspyörästä lohkesi tällöin yksi hammas. Samalla havaittiin, että sivuakselilla olevan vastaavan hammaspyörän hampaiden päät olivat melko run- saasti kuluneet. Kaikki mainitut osat uusittiin (1203. 11). Termostaatti oli rikki. Se uusittiin. Yhden suuttimen kärjen ohjaustappi oli runsaasti kulunut. Suuttimen runko uusittiin (1320 11). 11/632 Vähäisempi ä huomautuksia Käyttömittari meni kolme kertaa rikki ja uusittiin (135, 164 ja 1 105 h). Käyttömittarin vaijeri katkesi ja unsittiin (164 , ja 534 h). Poistoputki oli alapään kiinnityskohdastaan kulunut väljäksi. Se uusittiin (475 h). L opput arkastuksen yhteydessä n. 1500 käyttötunnin jälkeen ,todettiin seuraavaa: Etupyörien molemmat laakerit Olivat sisäkehiltään jonkin verran • löysät ja knhittaneet hieman. akselia. Vasemman etupyörän ulompi ja oikean sisempi laakeri olivat, runsaasti kuluneet. Molemmat. olka-akselit .olivat holkkien kohdalta hieman kuluneet ja niissä oli hieman kiinnileikkautuman jälkiä. Holkit olivat myös jonkin verran kuluneet. Nokka-akselin 1-, 5- ja 6-nokissa oli hieman pintamurtuma.a. 1- ja 2-sylinterin venttiilien nostimien alapinnat olivat kuluneet hieman viistoiksi ja niissä oli hieman pintamurtumaa. Kampiakselin etupäässä oleva uritus oli melko runsaasti kulunut nostolaitteen pumpun kytkinholkin kohdalta. Myös kytkinholkin hampaat olivat jonkin verran kuluneet. Kampiakselin takapään tiiviste oli vioittunut. Sen kautta oli vuotanut öljyä. kytkinkoppaan. Vaihteiston pääakselin takalaakeri oli runsaasti ja etulaakeri melko runsaasti kulunut. • Pienet tasauspyörät 'olivat runsaasti leikanneet, kiinni akseiilleen. Hihnapyörän akselin sisemmän la.akerin sisäkehässä oli runsaasti pintavikaa. Vähäisempiä huomautuksia Ohjausvaihteesta lähtevä . vasen kääntöva,rsi . oli hieman vääntynyt. Oikean etupyörän akselin huopatiiviste , oli liian lyhyt. . . Etuakselin keskitapin takapään holkki oli jonkin verran kulunut ja hak- kaantunut. Vaihteiston pääakselilla Olevan 1- ja 3-vaihteen hammaspyörän hampaat olivat melko runsaasti lohkeilleet johtuen siitä, että tätäkin vaihdetta • on. toden- näköisesti verraten usein käytetty kuten muita vaihteita, jotka ovat synkronoi- dut. Tasauspyörästön lukon kytkinrenkaan hampaiden - päät olivat jonkin verran. lohkeilleet. Molempien isojen vähennyspyörien hampaiden pinnoissa -oli hieman pinta- murtumaa . ja oikean hammaspyörän reiässä, oli jonkin verran kiinnileikkau tumaa. Nostolaitteen venttiilipesäkkeessä olevan paini.nlevyn palautinjousi oli poikki. 12/632 Nostolnitteen oikean nostota.ngon painelaakerin alempi kehä oli poikki, hammaspyörän hampaat hieman ja ,kammen hammaspyörän hampaat jonkin verran kuluneet. Konepeiton etuosan kiinnitysköhta oli revennyt irti. Eräiden moottorin osien kuluminen Wear of selected engine parta (atter 1 500 hours of operation) Mitatuu männän renkaiden kuluminen alkuperäisestä painosta Wear of measured pidon rings of original weight tilyistysrenkaat öljyrenkaat eompression rings seraper rings Mitatut kiertokangen laakeripuolikkaat kuluneet Wear of measured bearing inserts of conneeting rod mg/cm' 1 2 1 2 upper half lower half yläpnoli alapuoli Valmet 565 . Vertailutrak- torit 13) — Comparison group 1,45/24 1,39 0,34 0,53/24 0,34/24 0,16 0,31/22 0,18 0,22/16 0,16 0,72/22 0,23/22 0,55 0,39 15) Kauttaviivan alla oleva luku, esim. 24 Ilmoittaa, että ko. mittaus on suori- tettu 48 traktorista ja että näistä on valittu 24 tämän ominaisuuden suh- teen edullisinta traktoria, joiden osalta mittaustulosten keskiarvo on 1,45 %. The figure atter the slash, e.g. 24, indicates that measurements have Scan made on a total group of 48 tractors, fro9n which a sub group of 24 tractors has been selected, the sub group representing tractors which are most advantageous in regard to this specific feature. The maan of this group has been, 1,45 %. Vähiten ja eniten kuluneiden sylinterien suurimmat kulumismit- taukset olivat 0,020 ja 0,022 mm sylinterin läpimitan desimetriä kohden. Tähän mennessä tutkitun 46 traktorin joukosta valitun 23 tämän ominaisuuden suhteen edullisimman traktorin vastaavien lu- kujen keskiarvot ovat 0,026 ja 0,036 mm/dm. Traktoria voidaan pitää sekä vakiovarusteisena että saatavissa olevilla lisävarusteilla varustettuna, käyttöo mi naisuuksi taan erittäin hyvänä. 14) 14) Käyttöominaisuudet arvostellaan seuraavia arvosanoja käyttäen: erittäin hyvä, hyvä, kohtalaisen hyvä, tyydyttävä, runsaasti huomauttamista ja huono. Functional per f ormance ratin,gs : very good, good, fairly good, satisfactory, many remarlcs and poor. 13/632 Suoritetussa koetuksessa traktori osoittautui k•e stävyyde 1- ä ä n kohtalaisen hyväksi. 15) • The functional perf ormance of the tractor equipped both, with standard equipment and obtainable extra equipment is very goOd.i.,1) The durability of the tractor testaa, rataa after _Z 500 hours of operation, was fairly good. 15) 15) Kestävyys arvostellaan seuraavia arvosanoja käyttäen: erittäin hyvä, hyvä, kohtalaisen hyvä, tyydyttävä, kohtalaisen tyydyttävä, ruUsaanlaisesti huo- mauttamista, runsaasti huomauttamista, hyvin runsaasti huomauttamista, huono ja hyvin huono. Durability ratings : very good, good, fairly good, satisfaotory, fairly satisfactory, some remarks, many remarks, very many remarks, poor and very poor. Helsingissä syyskuun 23 päivänä 1966: MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS Valmet Oy:n ilmoituksen mukaan: Valmet 565-traktoreita on Suomessa myyty 31. 8. 66 mennessä 7 963. Traktorin mukana seuraa käyttö- ja huolto-ohje sekä varaosaluettelo. Valmet-traktoreita huolletaan ja korjataan seuraavilla paikkakunnilla olevissa korjaamoissa : Forssa, Haapajärvi, Hamina, Hankasalmi, Helsinki, Hei- nola, Hämeenlinna, Iisalmi, Jalasjärvi, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kankaanpää, Karkkila, Kauhajoki, Kemijärvi, Kokkola Kouvola, Kuhmo, Kuopio, Kuusamo, Kärsämäki, Lahti, Lappeenranta, La.uttaltylä, Lieksa, Lohja, Loimaa, Loviisa, Maarianhamina, Mikkeli, Nurmes, Oulu, Pori, Porvoo, Puumala, Rauma, Rova- niemi, Salla, Salo, Savonlinna, Sarvikumpu, Seinäjoki, Somero, Tammisaari, Tampere, Tornio, Turku, Tuuri, Vaasa, Varkaus, Viitasaari, Vilppula, Vimpeli, Virrat, Ylivieska ja Ämmänsaari. Huoltoautoja on yhteensä 85 . Valmistaja on luvannut Valmet 565-traktorille määräehdoilla 12 kk takuun. Valmet 565-tra.ktoriin on tehty koetuksen aikana seuraavat muutokset: Polttoainesäiliötä on suurennettu n. 4 1. Ohjauslaitteen mutterin kulumiskestävyyttä on parannettu karkaistuilla teräslistoilla. Ohjauslaitteen alrselit, varret, välitangot ja ohjausvivut on vahvistettu. Olka-akselin yläpään liukulaalreri on muutettu neulalaakeriksi. Nostolaitteen pumppu on sovitettu moottorin sivulle. Pumppu on varus- tettu irroituskytkimellä, jota käytetään ohjaarnosta käsin. Voiman.ottoakselia on vahvistettu ja laakerointia muutettu. Voimanotto- akselin välitystä on muutettu 2,72 :sta 3,18 :aan. Tällöin voimanottoak- selin nopeus on 708 r/min. kun moottorissa on nimellisnopeus. Synkronirenkaiden lukituspalojen rakennetta on muutettu. Tasauspyörästön lukon • rakennetta on muutettu. Vetokoukkua on vahvistettu. Traktorissa on uuden mallinen ns. terveysistuin.• Rungon etureunaan on tehty -p 112 rinn aukko voiman ottamista varten kampiakselin päästä. 14/632 Nostolaitteen sylinterin päässä olevaa varoventtiiliä on avarrettu liian nopeiden painekuormitusten välttämiseksi. Vetovarsia. on pidennetty 50 mm pyöräkokojen 13 X 28 in ja 11 X 32 in takia. Vaihteiston ja välirungon rakennetta on muutettu siten, että traktori voidaan varustaa jokd yksinkertaisella kytkimellä tai kahdella polki- mella varustetulla parikytkimellä. Parikytkintraktoriin voidaan asentaa lisälaitteena joko mekaaninen tai hydraulinen ryömintavailide. Moottbrin polttoainejärjestelmää On muutettu siten, että moottorin käynnin sitkeys on parantunut. Äänenvairaentimen kiinnitystä poistosarja.an on muutettu siten, että ' • äänenvaimentimen alapää menee poistosarjan poistoaukon reikään. Veto- ja n.ostolaitteen tapit, käsivivut, vaihdetangot ja: irroitettavat ruuvit ja mutterit ovat kiiltosinkityt. Ohjauspyörä on muutettu syväkeskiseksi. Reikäpuomin ja voimanottoakselin suojuksen mittoja on muutettu siten, että ne vastaavat standardeja. Koetus- ja tutkimustulosten vanhenemisen vuoksi sekä väärinkäsitysten ja harhaut- taxien tietojen syntymisen estämiseksi koetus ja tutkimusselostuksia 'tai erillisiä koetus- ja tutkimustuloksia ei ole lupa julkaista eikä kirjallisesti esittää ilman tutkimuslaitoksen kussakin tapauksessa erikseen antamaa kirjallista lupaa. Helsinki 1966. Valtioneuvoston kirjapaino