4CV Helsinki Rukkila vAK LA Helsinki 43 41 61 O Pitäjänmäki VALTION MAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS Finnish Research Institute of Agricultural Engineering 1964 Koetusselostus 551 Test report VOLVO/BM 350 BOXER-TRAKTORIN lisävarustus metsäajoja varten Turvakehys ÖSA 4 , Hydraulinen puutavaran kuormain ÖSA 59, hydraulinen etuvintturi ÖSA 101 ja metsäpuolitelat ÖSA 55 C Volvo/BM 350 Boxer tractor's extra equipment for timber transport in the forest. Safety frame ÖSA 48, hydraulic timber loader ÖSA 59, hydraulic front wineh öSA 101 and half-tracks ÖSA 55 C for forest work Ryhmä 186 1262/65/1 2/551 Koetuttaja: Oy Volvo-Auto A b, Helsinki. Entrant Valmistaja: Östbergs F abriks Ab, Alfta, Ruotsi. Manufacturer Ilmoitettu hinta (20.1.1. 64) : asennuksineen 19 543 mk. Rakenne ja toiminta Turvakehys on valmistettu teräsputkesta, jonka läpimitta on 63 mm ja seinämän paksuus 8 mm. Se kiinnitetään traktorin taka- siltaan ja traktorin keskelle kiinnitettyyn poikkipalkkiin pulteilla. Siinä on 1 ih mm teräslevystä valmistettu 87 cm X 11.1 cm suu- ruinen kattoluukku. Turvakehyksen etuyliikulmien ja traktorin eteen kiinnitetyn vintturin kiinnitystelineen välissä on 42 mm teräs- putket. Katoksen takaosassa on hydraulisesti oikealle sivulle 180° ja vasemmalle sivulle 90° kääntyvä puomi. Hydraulisesti toimiva vintturi on varustettu itsetoimivalla no- peutta säätävällä venttiililaitteella, joka säätää vintturin nopeuden kuormituksen mukaan ja. suojaa siten vaijeria ylikuormitukselta. Vintturissa on kaksi pyörimissuuntaa. Vintturin nestepainemootto- ria (Diisterloch) käyttävä mäntäpumppu (Sunfab) 1) saa käyttö- voimansa traktorin edestä kampiakselin päästä. Vintturia ja kuor- mauspuomia hallitaan ohjaamossa olevien Venttillien avulla. Näitä venttiileitä voidaan käyttää myös kauko-ohjauksella joko sähkö- kaapelin tai lisälaitteilla varustettuna radion avulla. Metsäajoja varten tarkoitettujen puolitelojen runkoputki on laa- keroitu traktorin takasiltaan taka-akselin etu- ja alapuolelle. Runko- putken sekä siihen liitetyn vivuston ja kierrejousen avulla tela- mattojen tiukkuus pysyy säädetyn suuruisena. Mittoja: Lisävatustuksen paino 218.1 kg Turvakehys Pituus 156 cm Leveys 125 „ Sisäleveys ohjaajan kyynärpäiden kohdalta 116 „ Katon etäisyys pehmustetusta istuintasosta 70 kg paina- van henkilön istuessa. 110 „ Korkeus traktorin" kiinnitettynä (takarenkaat 12-38) 240 „ Vrt. Oy Volvo-Auto Ab:u ilmoituksen kohtaa 1 sivulla 4. 3/551 Kuormauslaite Korkeus traktoriin kiinnitettynä puoliin kiinnitys- ja tukikappaleen päähän 346 cm Puomin pituus 329 ... 422 „ Vaijerin pituus 75 m läpimitta 10 mm Puolitelat Tukirenkaa.t 7.00-16 Telamaton leveys 47,5 cm kosketu,staso n. 0,90 m2 Arvostelu Koetus suoritettiin 1. 3. 63-15. 6. 64. Koetuksen aikana metsä- lisävarusteita käytettiin yhteensä n. 290 tuntia, mistä runkojen ja tukkien juontoon n. 90 tuntia ja kuormaukseen ja ajoon n. 200 tuntia. Juontomatka oli enintään 300 m ja ajomatka enintään 5 km. Vintturin juontonopeus oli: ilman kuormaa voimanottoakselin nopeuden ollessa 540 r/min hitaammalla vaihteella n. 17 m/min ja nopeammalla vaihteella n. 51 m/min. Kuormaimen nostovoima oli kuormauspuomin pituuden ollessa 329 cm n. 800 kp ja 422 cm n. 600 kp. Vintturin vetovoima suoraan edestä oli hitaammalla vaihteella n. 2 700 kp ja nopeammalla vaihteella n. 1 100 kp. Pumpun teho oli moottorin nopeuden ollessa 1 500 r/min (115 at y, 66 l/min) 16,9 hy. 89 ja 114 käyttötunnin jälkeen telamaton liitospultin sokka- naula katkesi ja mutteri putosi. Molemmat uusittiin. 100 käyttötunnin jälkeen kaukohallintalaitteen sähkökaapeli kat- kesi kytkinrasian juuresta. Vika korjattiin. 104 ja 141 käyttötunnin jälkeen kaukohallintalaitteen sähkö- kaapelin päällyste murtui kytkinrasian juuresta. Vika korjattiin. Lopputarkastuksen yhteydessä havaittiin seuraavaa: Puomin kiinnitys- ja tukikappaleessa oli kolme murtumaa. Puomin pystyakselin sekä sen kiinnitys- ja tukikappaleen liitos- kohdassa oli hankaumia. Puomin pystyakselin ja runkoputken välisessä painelevyssä oli jonkin verran kiinnileikkautuman jälkiä. Puomin päässä olevan köysipyörän akselireikä oli jonkin verran suurentunut ja suojakoukut olivat katkenneet. Molempien turvakehyksen etuyläkuhniin hitsattujen spiitt- kien oli repeytymä. 4/551 Nestepumpun yksi mäntä oli männän ja sylinterin välissä ol- leen roskan johdosta tarttunut kiinni. Kahdesta pumpun inännän jousen ohjausnastasta oli lohjennut pieni pala. Nestepumpun ja säätöventtiilin välinen paineputki oli hieman hankautunut öljysäiliön seinän] ää vasten. Vasemman puolitelan takasiltaan laakeroidun runkoputken akseli oli hieman kulunut ja telan kiristysruuvi oli vääntynyt. Traktorin lisävarustus metsäajoja varten osoittautui käytt ö- ominaisuuksiensa puolesta hyväksi. K est äv yy deltään lisävarustus osoittautui hyväksi. The functional perf ormance of the extra equipment for timber transport was good. The dur ab ilit y of the equipment tested, rated atter 290 hours of operation, was good. Turvakehyksen kestävyyttä ei ole kokeiltu, isku- ja puristus- kokein. Kehys on hyväksytty Ruotsissa vuonna 1959. The durability of the safety frame was not tested by impact and chrushing test. The safety framc tiSA 48 is in 1959 classed in ,Sweden as a safety cab. 1) Vrt. Oy Volvo-Auto Ab:n ilmoituksen kohtaa 5 sivulla 4. Helsingissä marraskuun 27 päivänä 1964. IVIAATALOUSKONEIDEN TUTKIMUSLAITOS Oy Volvo-Auto Ab:n ilmoituksen mukaan:' Metsäajoja varten tarkoitettujen traktorin lisävarusteiden mukana seuraa suomen- ja ruotsinkielinen käyttö- ja huolto-ohje sekä varaosakuvasto. Valmistaja on luvannut metsälisävarusteille määräehdoin 6 kk:n ta- kuun. Metsälisävarusteita huolletaan ja korjataan seuraavilla paikkakun- nilla olevissa piirimyyjien korjaamoissa ja korjaamoissa, joiden kanssa piiri- myyjä on tehnyt sopimuksen: Forssa, Helsinki, Hämeenlinna, Iisalmi, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti ' Lappeenranta, Maarianhamina, Mikkeli, Oulu, Pietarsaari, Pori, Por- voo, Rauma, Rovaniemi, Salo, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Turku ja Vaasa. Huoltoautoja on 35 kpl. Nykyään on käytössä myös Viekers-merkkinen siirpipumppu. Tällöin ei ole nopeutta säätävää venttiililaitetta. Pelasi kiristysruuvia on vahvistettu. Koetus- ja tutkimustulosten vanhenemisen vuoksi sekä. väärinkäsitysten ja harhaut- tavien tietojen syntymisen estämiseksi koetus- ja tutkimusselostuksia tai erillisiä koetus- ja tutkimustuloksia ei ole lupa julkaista eikä kirjallisesti esittää, ilman tutkimuslaitoksen kussakin tapauksessa erikseen antamaa kirjallista lupaa. Helsinki 1965. Valtioneuvoston kirjapaino