Autohakkurin seula-aukon koon vaikutus kokopuun haketuksen tuottavuuteen ja polttoaineen kulutukseen
Jylhä, Paula (2013)
Jylhä, Paula
Julkaisusarja
Metlan työraporttejaWorking Papers of the Finnish Forest Research Institute
Numero
272
Sivut
19 s.
Finnish Forest Research Institute Metsäntutkimuslaitos
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-40-2425-2
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-40-2425-2
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin hakkurin seula-aukon koon vaikutusta mäntykokopuun haketuksen tuottavuuteen ja kustannuksiin sekä polttoaineen kulutukseen, hiilidioksidipäästöihin ja hakkeen ominaisuuksiin. Tutkittu haketusyksikkö oli LHM Giant -autohakkuri ja koe tehtiin voimalaitoksen varastokentällä. Seulojen aukkokoot olivat 30 mm x 30 mm, 40 mm x 60 mm ja 80 mm x 150 mm. Seula-aukon koon pienentäminen alensi jyrkästi haketuksen tuottavuutta, lisäsi polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Haketuksen tehotuntituottavuus oli 42 91 m3 (kiinto) ja polttoaineen kulutus 1,3 3,3 l/m3. Haketuksen suora energiankulutus vastasi 0,8 1,9 %:aa metsähakkeen lämpöarvosta ja haketuksenaikaiset hiilidioksidipäästöt olivat 3,5 8,7 kg/m3. Suurten hienoainesosuuksien vuoksi kokeessa tuotetut hakkeet eivät vastanneet nykyisen palakokostandardin (FprEN 15149-1) laatuluokkia. Pieniaukkoisinta seulaa käyttäen tehty hake poikkesi palakokojakaumaltaan selvästi karkeammista hakkeista. Haketuskustannus oli 3,1 7,2 /m3 (1,8 4,2 /MWh).Hakkeen palakokoon pienentäminen seulojen avulla lisäsi voimakkaasti tuotantokustannuksia ja polttoaineen kulutusta. Siten hienojakoisen hakkeen tuottaminen on perusteltua vain niissä tapauksissa, joissa se on loppukäytön kannalta välttämätöntä.
Collections
- Metlan työraportteja [442]