Kuluttajien ja tuottajien näkemyksiä elintarvikeketjun vastuullisuudesta
Latvala, Terhi; Koistinen, Laura (2012)
Latvala, Terhi
Koistinen, Laura
Julkaisusarja
MTT Raportti
Numero
68
Sivut
24
MTT MTT
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-411-3
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-411-3
Tiivistelmä
Ruoan ominaisuuksista käydään laajalti julkista keskustelua ja sen kulutus nivoutuu aiempaa enemmän ihmisten erilaisiin elämäntapoihin ja -arvoihin. Samalla ruokaan kohdistetaan yhä moninaisempia ja toisinaan myös ristiriitaisia odotuksia, joihin elintarviketuotannon ja -jakelun tulisi kyetä entistä paremmin vastaamaan. Kuluttajien ja tuottajien välille ei useinkaan synny luontevaa kohtaamisen ja vuorovaikutuksen paikkaa nykymuotoisessa elintarvikeketjussa tai -verkostossa. Ruokaan ja sen tuotantoon sekä kulutukseen liittyvien odotusten ja ominaispiirteiden konkretisoiminen on tällöin haastavaa niin ruoan laatuun kuin vastuullisuuteen liittyen, eikä toimijoiden välistä yhteisymmärrystä välttämättä synny. "Vuorovaikutteinen ja vastuullinen elintarvikeketju - ratkaisuja tuottajien ja kuluttajien kohtaamisen haasteisiin" hankkeen tässä vaiheessa esitetään tuottajien ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta ja kiinnostuksesta keskinäiseen vuorovaikutukseen. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö sekä hanketta toteuttavat tutkimuslaitokset (PTT, Kuluttajatutkimuskeskus ja MTT). Hankkeessa toteutettiin kaksi kyselyä, joista toinen suunnattiin kuluttajille ja toinen tuottajille. Kuluttajakysely toteutettiin loppuvuodesta 2011 ja tuottajakysely vuoden 2012 tammikuussa. Rinnakkain muodostetut kyselyt antavat oivan mahdollisuuden peilata tuottajien ja kuluttajien näkemyksiä toisiinsa. Raportissa selvitetään kuluttajien ja tuottajien näkemyksiä vastuullisuuden tärkeydestä niin heidän omassa toiminnassaan kuin toisen osapuolen toiminnassa. Lisäksi eritellään kuluttajien ja tuottajien käsityksiä eri ruokaketjun toimijoiden mahdollisuuksista vaikuttaa elintarvikeketjun vastuulliseen toimintaan sekä tuottajien ja kuluttajien kiinnostusta keskinäiseen keskusteluun vastuullisuudesta. Tässä hankkeessa vastuullisuus jäsennetään seitsemään osaan. Vastuullisuus suomalaisessa ruokaketjussa tarkoittaa lainsäädännön vaatimusten ylittämistä seuraavissa ulottuvuuksissa: ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, työhyvinvointi, eläinten hyvinvointi, talous ja paikallinen hyvinvointi. Tulokset osoittavat, että ruoan valinnassa kuluttajille kaikki vastuullisuuden ulottuvuudet ovat lähes yhtä tärkeitä. Suuria eroja tärkeysjärjestyksessä eri ulottuvuuksien välille ei syntynyt. Myös tuottajille vastuullisuuden ulottuvuudet ovat yhtälailla kaikki tärkeitä. Sekä tuottajille että kuluttajille tuoteturvallisuus ja eläinten hyvinvointi ovat selvästi ykkösinä. Toisen osapuolen vastuullisuutta arvioitaessa tuottajat ja kuluttajat osasivat asettua suhteellisen hyvin toistensa asemaan, vaikkakin molemmat aliarvioivat hieman toisen näkemystä. Kuluttajat pitävät vastuullisuuden ulottuvuuksia kauttaaltaan tärkeämpinä kuin mitä tuottajat arvioivat heidän niitä pitävän. Sama toistui myös kuluttajien arvioidessa tuottajien näkemyksiä vastuullisuuden ulottuvuuksien tärkeydestä. Etenkin tuottajat ovat erittäin kiinnostuneita käymään keskustelua vastuullisuudesta kuluttajien kanssa. Keskustelun käymistä kuluttajien kanssa pitää tärkeänä lähes 60 % tuottajista ja kuluttajistakin reilut 20 % pitää vastuullisuuskeskustelua tuottajien kanssa tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Elintarvikeketjussa on siten selkeä tarve lisätä kuluttajien ja tuottajien välistä vuoropuhelua vastuullisuudesta.
Collections
- MTT Raportti [186]