Suunnitelma liikennebiokaasun tuotannon ja käytön edistämiseksi Turun, Salon ja Kymenlaakson seuduilla
Rasi, Saija; Lehtonen, Eeva; Aro-Heinilä, Esa; Höhn, Jukka; Ojanen, Hannu; Manninen, Kaisa; Heino, Erja; Teerioja, Nea; Pyykkönen, Ville; Ahonen, Saana; Marttinen, Sanna; Pitkänen, Sanna; Hellstedt, Maarit; Rintala, Jukka (2012)
Rasi, Saija
Lehtonen, Eeva
Aro-Heinilä, Esa
Höhn, Jukka
Ojanen, Hannu
Manninen, Kaisa
Heino, Erja
Teerioja, Nea
Pyykkönen, Ville
Ahonen, Saana
Marttinen, Sanna
Pitkänen, Sanna
Hellstedt, Maarit
Rintala, Jukka
Julkaisusarja
MTT Raportti
Numero
49
Sivut
26 s
MTT
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-374-1
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-487-374-1
Tiivistelmä
W-Fuel-hankkeen tavoitteena oli edistää biokaasuntuotantoa ja biometaanin liikennekäyttöä. Hankkeessa laadittiin neljälle kohdealueelle Suomessa ja kahdelle Virossa suunnitelmat vuodelle 2020 biojätteen määrän vähentämiseksi, biokaasuntuotannon edistämiseksi ja biometaanin liikennekäytön edistämiseksi. Hankkeen tulosten mukaan ruokajätteen vähentäminen 30 % vuoden 2009 tasosta vuoteen 2020 mennessä vähentäisi Turun, Salon ja Kymenlaakson seuduilla kasvihuonekaasupäästöjä yhteensä yli 100 000 tonnia hiilidioksidiekvivalentteina ilmaistuna (CO2-ekv) ja säästäisi jätteentuottajien rahaa noin 230 /asukas vuonna 2020. Tulokset osoittavat, että jätteen synnyn ehkäisy hillitsee ilmastonmuutosta ja on myös taloudellisesti kannattavaa. Turun, Salon ja Kymenlaakson alueilla biomassasta voitaisiin tuottaa yhteensä noin 2,8 TWh biokaasuenergiaa. Tämä vastaa noin 250 000 henkilöauton vuosikulutusta. Paikkatietojärjestelmän perusteella tehdyn biomassojen paikannuksen ja laitoskoon optimoinnin perusteella alueille voitaisiin rakentaa lähes 50 biokaasulaitosta, joiden kapasiteetti on 2,1 8,4 MW. Laitokset voisivat tuottaa energiaa noin 1,9 TWh, joka vastaa lähes 40 % alueiden henkilöautoliikenteen kulutuksesta. Toteuttamalla kaikki suunnitellut biokaasulaitokset ja tuottamalla niistä liikenteen polttoainetta voidaan kasvihuonekaasupäästöjä vähentää Turun, Salon ja Kymenlaakson seuduilla noin 430 000 tonnia CO2-ekv. Sama määrä kasvihuonekaasupäästöjä vähennettäisiin poistamalla noin 100 000 fossiilista polttoainetta käyttävää henkilöautoa liikenteestä. Tulokset osoittavat myös, että biometaanin tuotanto jätemateriaaleista on taloudellisesti kannattavaa, ja joissain tapauksissa biometaanin tuotanto voidaan kattaa raaka-aineesta saatavilla porttimaksuilla. Suurin biokaasun tuotantopotentiaali on maatalouden biomassoilla. Hankkeen tulosten mukaan maatalousmateriaaleista tuotetun biometaanin tuotantokustannus on alle 96 /MWhth. Se tarkoittaa, että biometaanin tuotanto maatalousmassoista on kannattavaa, jos kaasuautoilu alkaa yleistyä ja biometaanille on tarpeeksi kysyntää. Biometaanin tuotanto lisäisi myös alueen työllisyyttä.
Collections
- MTT Raportti [186]